عراق تحت زعامت مرجعیت توانست فلوجه را از داعش بازپس بگیرد

علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به دیدارش با سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق که شامگاه دوشنبه 21 تیر صورت گرفت، اظهار داشت: در این دیدار روابط دوجانبه ایران و عراق و تحولات اخیر این کشور موضوع گفت‌وگو ما بود.

ولایتی خاطرنشان کرد: در این دیدار سید عمار حکیم از پیروزی‌های دولت، ملت، ارتش و حشد الشعبی در عراق بشارت‌های خوبی دادند که تمام این پیروزی‌ها تحت زعامت مرجعیت توانست فلوجه را از دست داعش پس بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه حجت‌الاسلام حکیم همچنین نوید پیروزی دیگری در موصل را داد، گفت: با بازپس‌گیری این شهر نیز کشور عراق به‌طور کامل از وجود تروریست‌های تکفیری داعش پاکسازی خواهد شد و در آینده شاهد پیروزی مقتدر عراق خواهیم بود چراکه نظام عراق بالقوه مقتدر و باظرفیت‌ ترین کشور عرب است.

ولایتی همچنین با اشاره به موقعیت ویژه کشور عراق از ابتدای تاریخ اسلام تاکنون، گفت: با این دموکراسی جاافتاده‌ای که در عراق ایجاد شده و مشاهده می‌کنیم و اینکه مردم در سرنوشت خودشان سهیم هستند می‌توانیم امیدوار باشیم که هر روز گام‌های بیشتر و بهتری در پیشرفت مردم عراق به وجود خواهد آمد و اینکه بتوانند در سرنوشت جهان عرب و امّت اسلامی نقش اساسی خود را ایفا کنند.

دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی در خاتمه از تشکیل شورای عالی بیداری اسلامی در عراق خبر داد و عنوان کرد: بر اساس دعوتی که پیش از این سید عمار حکیم از شورای عالی بیداری اسلامی کرده‌اند، قرار  بر این شده است که در آینده نزدیک شورای عالی بیداری اسلامی در عراق تشکیل شود و در این گفتگوها مقدمات تشکیل این شورا فراهم شد.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق نیز در این دیدار ضمن اشاره به بازپس‌گیری فلوجه از دست گروه تروریستی تکفیری داعش و آخرین تحولات عراق خاطرنشان کرد: برخلاف اخباری که گاهی از این کشور منتشر می‌شود اوضاع عراق روند تصاعدی رو به مثبتی دارد. در این راستا پیروزی در فلوجه یک گام مهم و مثبت بود.

حجت الاسلام حکیم با بیان اینکه طرح مهم دیگری برای آزادسازی موصل داریم، گفت: امیدواریم در همین سال میلادی و طی 4 تا 5 ماه آینده طراحی و اجرایی شود و ان‌شاءالله با این طرح عراق به‌طور کامل از وجود تروریست‌های داعش پاک و خالی شود.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق خاطرنشان کرد: تنها کشوری که توانسته است به‌سرعت در برابر تروریست‌های تکفیری داعش ایستادگی کند کشور عراق بود و در این مهم ضربات سنگینی به آنها وارد شد.

وی راجع به مسائل داخلی عراق نیز گفت: در پروسه سیاسی عراق نیز به‌رغم تکثرگرایی و تنوع زیادی که در حوزه‌های سیاسی این کشور وجود دارد الحمدلله قواعد قابل قبولی برای جمع کردن همه طیف‌ها که یک انسجام سیاسی را فراهم کرد و اقتدار داخلی را رقم زد در حال تحقق است.

حکیم در ادامه گفت: خوشبختانه برخی مشکلات و نگرانی‌هایی که از سوی گروه‌های سیاسی به آن پرداخته می‌شد روز به روز در حال کمرنگ شدن است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در پایان با بیان اینکه وجود یک دشمن روشن به‌عنوان داعش که همه ملت‌ عراق، طوایف و قومیت‌ها در مقابل آن موضع گرفتند نیز بر انسجام داخلی این کشور افزود، گفت: خوشبختانه مردمان عراق در حال بازگشت به آغوش یکدیگر هستند و این پیروزی بسیار مهم و بزرگی است.