تصمیم کمیسیون انرژی بر حضور زنگنه و ربیعی در مجلس

اسد الله قره خانی نماینده علی آباد کتول در مجلس در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به جلسه امروز کمیسیون انرژی مجلس  گفت: بخش زیادی از این جلسه به بررسی موضوع حادثه آتش سوزی پالایشگاه بوعلی سینای ماهشهر اختصاص داشت که با حضور صاحب نسب مدیرعامل پتروشیمی بوعلی، مرضیه شاهدایی مدیرعامل شرکت ملی پتروشیمی و نژادسلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در 2 ساعت بررسی شد.

 وی اعزام یک هیئت مرکب از اعضای کمیسیون انرژی، مسئولین پدافند غیرعامل، متخصصان و کارشناسان فنی و ایمنی به ماهشهر جهت بررسی حادثه را یکی از تصمیمات این کمیسیون ذکر کرد و گفت: همچنین مقرر شد تا پس از گزارش این هیئت، بیژن زنگنه وزیر نفت و علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بعنوان سهامدار هلدینگ خلیج فارس در جلسه کمیسیون حاضر شوند تا به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس افزود: نمایندگان مجلس در خصوص علت وقوع آتش سوزی،  فرایند اتقاق، میزان خسارات، دخیل در حادثه، مقصران مربوط و اینکه موضوع فنی بوده یا مدیریتی، سوالاتی دارند که این وزرا باید در این زمینه پاسخ دهند.

به گفته قره خانی کمیسیون انرژی گزارشی از بررسی های خود به صحن مجلس ارائه می کند.

در ساعت 17:30 روز چهارشنبه گذشته مخازن پالایشگاه پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر دچار آتش سوزی شد و بعد از سه روز با اتمام کامل مواد سوختنی داخل مخازن، خاموش شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت 2  روز پس از شعله ور شدن پالایشگاه آبادان در محل آتش سوزی حضور یافته بود و در جلوی چشمان وی بیت المال در حال سوختن بود، اعلام کرد که «عملیات ضربتی خاموش کردن آتش موفقیت آمیز نبوده  و طبق اعلام تیم عملیات، حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان می برد تا محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و به پایان برسد. باید تا پایان سوختن مواد مخزن صبر کرد».

همچنین مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در اظهاراتی تعجب برانگیز گفت: این یک تصمیم جمعی بود که بگذاریم مواد بسوزد.

بنا به گفته مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران، میزان خسارت تخمینی ناشی از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ٦٠ میلیون یورو است.