رفتار ایران تغییر نکرده چون سایه به سایه دنبال ناو ما می آیند

دو روز مانده به سالگرد توافق هسته ای تاریخی ایران و شش قدرت جهانی، یک فرمانده ارشد آمریکایی می گوید ایران در رفتار خود تغییری نداده است زیرا پنج قایق گشتی ایرانی به نوبت، سایه به سایه ناو آمریکایی در خلیج فارس حرکت می کنند. 

 
ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا، ادعا کرد در حالی که توافق بین ایران و قدرت های جهانی برقرار شده است، فعالیت های نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس و مناطق دیگر، هنوز او را نگران می کند که از جمله آن ها، بازداشت 10 ملوان نیروی دریایی آمریکا در ماه ژانویه است.
 
ووتل که در طی مصاحبه خود با گروه کوچکی از خبرنگاران بر روی عرشه ناو یو اس اس نیواورلئان در هنگام عبور ناو از تنگه هرمز سخن می گفت افزود: «فعالیت هایی که در خلیج فارس مشاهده می کنیم، در مقایسه با قبل از توافق، تغییری نکرده اند و در سرتاسر منطقه، فعالیت های گسترده تری را هم شاهد بوده ایم.» 
 
ووتل همچنین ادعا کرد ایران باید بابت دستگیری ملوان های آمریکایی پاسخگو باشد. وی گفت: «فکر کنم باید بابت نحوه رفتارشان، پاسخگو باشند.» اما ادامه داد که وظیفه او تعیین این مجازات نیست. 
 
ووتل گفت اگر جای ما با آن ها عوض شده بود، نتایج بسیار متفاوتی به بار می آمد و مدعی شد: «اگر ما به یک قایق از کار افتاده در منطقه برخورد می کردیم، سعی می کردیم به آن ها کمک کنیم. قطعا برخلاف خواستشان، آن ها را دستگیر نمی کردیم.»
 
وی در خصوص نزدیک شدن قایق های گشتی ایران به ناو آمریکایی گفت این مسئله «عادی است» و مقامات فرماندهی مسوول عملیات در خاورمیانه، این اقدام را «روال بی خطر و حرفه ای بدون مشکل» ارزیابی کردند. 
 
گزارشگران فاکس نیوز که در عرشه ناو آمریکایی حضور داشتند، شاهد فعالیت های قایق های ایرانی بودند و تایید کردند این قایق ها هیچ گونه قصد خصمانه ای نداشتند.