به گزارش ايرنا،امير دريا دار محمد رضا عباسيان چهارشنبه در آيين بزرگداشت روز جهاني دريانوردي در بوشهر افزود:به رغم اينكه در زمان اعلام نياز كشتي روسي ناو اريكايي نيز در نزديكي صحنه حضور داشت اما كاپيتان كشتي روسي زماني كه ناو آمريكايي اعلام كرد به ناو ايراني بگوييد برود ما با دزدان دريايي برخورد مي كنيم به آنها اعلام كرد با حضور ناو ايراني نيازي به كمك شما نيست.

وی بیان کرد: دزدان دریایی به شناورها و سلاح های پیشرفته مجهز هستند.

عباسیان اضافه کرد: از زمان حضور نیروی دریایی ارتش در دریای عمان ۷۳ مورد به کشتی های تجاری و نفتکش حمله شده است که آخرین آن هفته قبل بود که ۲۶ فروند قایق به یکی از کشتی های تجاری حمله کردند اما حضور مقتدرانه ناو اعزامی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی باعثشد تا در اهدافشان ناکام شوند.

وی اظهارداشت: تاکنون ۱۵ ناوگروه توسط نیروی دریایی ارتش به خلیج عدن در جنوب شبه جزیره عربستان اعزام شده است که منطقه دوم نیروی دریایی سهم بسزایی در انجام این ماموریت ها داشته است.

فرمانده منطقه دوم نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی افزود: تاکنون یک هزارو ۳۰۰ فروند شناور توسط ناوگروه های اعزامی این نیرو اسکورت شده است.

وی گفت: برابر تدابیر ابلاغی، محدوده گشت دریایی نیروی دریایی ارتش از سال ۸۶ تغییر یافته است و برقراری امنیت در دریای عمان و اقیانوس هند را برعهده دارد.

عباسیان اضافه کرد: هم اینک ۳۰درصد انرژی مورد نیاز آمریکا، ۵۰ درصد انرژی غرب و ۹۵درصد انرژی مورد نیاز هند از خلیج فارس تامین می شود.

این مقام نظامی ادامه داد: به لحاظ وسعت، اقیانوس هند سومین اقیانوس جهان است و با ۳۷ کشور جهان ارتباط دارد.

وی گفت: سالانه به طور متوسط ۳۰ هزار کشتی از اقیانوس هند تردد می کند و از این رو حفظ امنیت این آبراه از اهمیت بالایی برخوردار است.

همچنین در این آیین، مدیر کل بنادرودریانوردی استان بوشهر گفت: باتوجه به اینکه دزدی دریایی به عنوان چالشی جدید در فعالیت های دریانوردی محسوب می شود، مبارزه با این پدیده نیازمند مشارکت همه کشورهاست.

محمد راستاد افزود: عرصه فعالیت در دریا بین المللی است و یک کشور ساحلی به صورت مستقل نمی تواند بر این چالش غلبه کند.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت این موضوع، شعار امسال روز جهانی دریانوردی بنام هماهنگ سازی اقدامات برای واکنش به دزدی دریایی نامگذاری شده است.

راستاد اضافه کرد: از مهمترین اقدامات در راستای این شعار اقدام جمهوری اسلامی در اعزام ناوگروه های نظامی به خلیج عدن است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر ادامه داد: حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش جمهوری دراسکورت کشتی ها در خلیج عدن، موجب شده است تا میزان تعرض به کشتی‌های جمهوری اسلامی از نظر گروگانگیری به حداقل برسد.

وی گفت: حضور ناو نظامی نیروی دریایی تحت پرچم ایران در این آبراه بین المللی باعثشده تا شناورهای ایرانی، احساس غرور کنند و این ناو تا تامین امنیت ناوگان بین المللی نیز همکاری می کند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: در کنار نیروی دریایی ارتش، شاهد حضور قدرتمند نیروی دریایی سپاه و دریابانی نیروی انتظامی در حفاظت از مرزهای دریایی کشور هستیم.

راستاد با بیان اینکه، حضور جمهوری اسلامی برای مقابله با چالش ناامنی در دریا بی‌نظیر بوده است، گفت: در سال ۲۰۱۱ میلادی حدود چهار هزار دریانورد ناوگان دریایی تجاری با سلاح گرم در خلیج عدن مورد هجوم دزدان دریایی قرار گرفتند.

وی افزود: بار عمده حمل و نقل بین‌المللی بر دوش حمل و نقل دریایی است و کشورهای مختلف از نظر منابع طبیعی و محصولات به هم وابسته هستند و بستر این نیازها حمل و نقل دریایی است.

راستاد ادامه داد: اگر حمل و نقل دریایی تعطیل شود، چالشی جدی برای جامعه جهانی در عرصه اقتصاد ایجاد می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: باید بنادر را از نظر زیرساخت‌های بندری و تجهیزات تامین کنیم و این اقدام در دولت نهم به خوبی صورت گرفت.

مدیر کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: شاخص‌ترین نمونه این اقدام، اجرای حدود ۳۰ پروژه بندری با اعتبار ۱۳۰ میلیارد تومان در بنادر استان بوشهر است.

راستاد افزود: با اتصال بندر بوشهر به جزیره نگین، این جزیره تبدیل به بندری بین‌المللی می شود.
در اين آيين از ۱۶نفر از هدايت كنندگان شناورها در بندر بوشهر تجليل شد.