مردی که در پشت پرده برای رفع تحریم های ایران تلاش می کند!

روزنامه سعودی عکاظ امروز در مقاله ای به بررسی آنچه لابی فعال ایران در مراکز تصمیم گیری اروپایی نامید، پرداخت و از نورمن لامونت، رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس به عنوان چهره ای تأثیرگذار در نزدیکی ایران به غرب و رفع تحریم ها نام برد.

 
این روزنامه سعودی مدعی شد: معمولا سیاست با پول آمیخته می شود و برخی کشورها تلاش می کنند شبکه های نفوذی را بوسیله افراد تأثیرگذار در مراکز تصمیم گیری در هرم قدرت ایجاد کنند. با وجود آنکه نظام ایران تلاش می کند از طریق کتمان و پنهان کاری لابی های خود را مخفی کند، این لابی که امروز درباره آن صحبت می کنیم، در بسیاری از کشورهای جهان آشکار و تأثیر گذار است.
 
این روزنامه سعودی در ادامه ادعاهای واهی خود نوشت: عکاظ پرونده لابی ایران را از واشینگتن تا پاریس و لندن باز می کند تا روابط این شبکه ها و "مردان در سایه" ای که در سطوح عالی فعالیت دارند و در سالن ها و راهروهای کشورهای مختلف برای سفید کردن چهره رژیمی که می خواهد خود را حافظ جهان اسلام و عرب کند، نفوذ کرده اند، فاش کند. از پاریس تا بروکسل و لندن، رژیم ایران شبکه ای ارتباطی در زمینه، پول، کسب و کار و سیاست درست کرده و این شبکه از نفوذ اقتصادی خود برای فشار بر دولتها استفاده می کند. ایران در ساخت این شبکه، از شخصیت هایی از مراکز سیاسی در غرب استفاده و آنها را با پول و قراردادهای سرمایه گذاری بزرگ و واهی فریفته است.
 
عکاظ در ادامه ادعاهای خود نوشت: یکی از این شخصیت ها "نورمن لامونت" است که در گسترش نفوذ شرکت های ایرانی وابسته به حکومت در انگلیس نقش داشته است. وی همچنین یکی از افرادی است که نقش پشت پرده را در رفع تحریم ها از اقتصاد ایران بازی کرد. نورمن لامونت وزیر دارایی دولت "جان میجر" در دهه نود میلادی بود. وی در آن زمان شبکه ای ارتباطی با رژیم ایران ایجاد و تلاش کرد از نفوذ خود در دولت جان میجر برای کمک به بسیاری از تجار ایرانی در شرکت های اقتصادی مهم انگلیس بهره برد.
 
 
در نیمه دهه نود میلادی، زمانی که لرد لامونت دولت میجر را ترک کرد، خود را به عنوان مشاور و وکیلی برای تجار ایرانی حامی نظام ایران در انگلیس درآورد. ایرانیان ساکن در انگلیس نیز از مهارت های دیپلماسی نورمن لامونت استفاده و شبکه ای ارتباطی برای تعامل با مقامات غربی ایجاد کردند.
 
این روزنامه سعودی در ادامه ادعاهای واهی خود نوشت: از آن زمان به بعد نورمن لامونت توانست جایگاه خود را در نزدیکی به ایران حفظ کند. او این کار را از طریق گروه ایرانی بالی (Balli Group) و فردی به نام "وحید علاقبند" که در لندن حضور داشت و به حسن روحانی نزدیک بود، به انجام رساند.
 
جایگاه ویژه ای که لامونت به عنوان مشاور تجار ایرانی حامی حکومت، در انگلیس و ایران بدست آورده بود، وی را پس از ترک سمت وزیر دارایی در دولت میجر، به عنوان فرد شماره یک لابی انگلیسی هوادار و حامی سیاست های ایران در میان کشورهای غربی تبدیل کرد؛ بطوری که وی از هیچ فرصتی برای حمایت و بازاریابی برای ایران به خصوص در دولت تونی بلر دریغ نکرد. وی همچنین "جک استراو،" وزیر خارجه سابق انگلیس را تشویق کرد خواهان رفع تحریم های ایران شود.
 
عکاظ در ادامه ادعاهای خود نوشت: نظام ایران موفق شد رابطه خود را با نورمن لامونت توسعه دهد. به خصوص آن که ایران فهمید شبکه ارتباطی که لامونت در اختیار دارد، به تهران این اجازه را می دهد که به بسیاری از مراکز تصمیم گیری نفوذ کند. از این رو ایران تلاش کرد لامونت را به مسئولان ارشد داخلی در مراکز مهم تصمیم گیری نزدیک کند. وی به علت این که شخصیتی انگلیسی و هوادار تجار ایرانی بود، خود را در سال 2004 نامزد اتاق تجاری ایران و انگلیس (BICC) کرد. وی پس از آن پشتیبان اصلی بازگشت تجارت های انگلیس در ایران و بالعکس شد.
 
 
لامونت پس از آن کانال جدیدی در برابر بروکسل به منظور به دست آوردن حمایت برای ایران در اتحادیه اروپا باز کرد. لامونت و شبکه او تلاش کردند تا تحریم ها را از ایران رفع کنند. وی همچنین در کنار شبکه ای ارتباطی داخل اتحادیه اروپا و در محافل اقتصادی فرانسه، ایتالیا، آلمان و در کنار دولت کامرون تلاش کرد تا دست یابی به توافقی را برای پایان بخشیدن به تحریم ها علیه تهران تسریع کند. در آستانه امضای توافقی برای رفع تحریم ها، شبکه نورمن لامونت راه را برای دست یابی به قراردادها با ایران هموار کرد و هیئت هایی از شرکت های بزرگ انگلیسی را به تهران فرستاد.
 
روزنامه سعودی عکاظ در ادامه ادعاهای خود نوشت: در پی خدمات شایانی که لامونت به نظام ایران ارائه کرد، پس از رفع تحریم ها و به اعتبار آن که وی فردی قوی و نزدیک به دولت روحانی بود، به عنوان فرستاده تجاری دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس به ایران در ماه ژانویه انتخاب شد.  وی نخستین فردی بود که شبکه ای از تجار انگلیسی- ایرانی را پایه ریزی کرد.
 
 
عکاظ در ادامه مدعی شد: لامونت یکی از مردان ایران در لندن و از مهمترین ابزارهایی بود که صحنه سیاسی و اقتصادی را در انگلیس به نفع نظام ایران به حرکت درآورد.
 
 
این روزنامه در پایان نوشت: لامونت در گفتگو با یکی از روزنامه های انگلیس تصریح کرده بود اتحادیه اروپا به کمک لابی انگلیس، نقش به سزایی در رفع تحریم ها علیه ایران ایفا کرد.
 
ادعای عربستان و رسانه های حامی سعودی در حالی مطرح می شود که این کشور در تمامی مدت گفتگوهای هسته ای تلاش کرد تا با سنگ اندازی، مانع به سرانجام رسیدن توافق هسته ای شود. رسانه های این کشور پس از توافق هسته ای نیز سعی کردند با جنجال های رسانه ای، چهره ایران را در سطح جهان مخدوش کنند.