سپاه از دستاورد های جدید خود رونمایی کرد

در یکصد و شانزدهمین روز از سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل، با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، خطوط تولیدی باتری های پیشرفته (MF) و نیروگاه تولید همزمان برق و حرارات(CHP) به طور رسمی افتتاح و از7 باتری پیشرفته نظامی و 19 باتری پیشرفته خودوریی و صنعتی رونمایی و تولید مجموعه باتری های مخصوص دوچرخه، موتورسیکلت برقی و شارژ سیار تلفن همراه و رایانه که توسط متخصصان سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع به مرحله بهره برداری رسیده است آغاز به کار کرد.

سردار دهقان طی سخنانی در حاشیه افتتاح این خطوط تولیدی اظهار داشت: با استعانت از الطاف الهی  و با یاد و نام امام شهیدان و یک هزار شهید وزارت دفاع و تحت زعامت و فرماندهی کل قوا در سالی که به فرموده معظم له سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گرفته است، مصداقی بارز از اقدام جهادی و اقتصاد مقاومتی توسط فرزندان متعهد و متخصص ملت ایران در وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با همکاری شرکت های دانش بنیان اجرا شد و امروز خط تولید باتری‌های پیشرفته توسط معاون اول ریاست جمهوری آقای دکتر جهانگیری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

وزیر دفاع گفت: سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع به عنوان متولی مبحث انرژی و ذخیره سازها در فرآیندی کاملاً کارشناسی طی 14 ماه با صرف بیش از 75 هزار ساعت کار کارشناسی در فضایی به مساحت 42 هزار متر مربع زمینه اشتغال مستقیم برای 120 نفر را فراهم کرد و با دستیابی به فناوری برتر در زمینه ساخت باتری خودرو عملاً با ایجاد توان تولید بیش از 10 میلیون واحد انواع باتری، امکان تأمین 100 درصدی نیاز بازارهای داخلی را فراهم کرد.

وی افزود: طراحی، تولید و عرضه بالغ بر 15 نوع محصول جدید، کاهش 100 درصدی مصرف انرژی، افزایش بهره وری مواد اولیه، برخورداری از پیشرفته‌ترین دانش فنی، تجهیزات تولید صنعت باتری و به‌کارگیری نیروهای دانش بنیان و متخصصان صنعت کشور از بارزترین مصادیق اجرای طرح تحول و توسعه در صنعت باتری کشور است که بحمد الله در سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع به منصه ظهور رسید.

وزیر دفاع همچنین اظهار داشت: با عنایت به سیاست های کلی ابلاغی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب در راستای کاهش مصرف انرژی و افزایش فرصت صادرات انرژی، احداث نیروگاه های مقیاس کوچک تولید همزمان برق و حرارت(CHP) گزینه مناسبی جهت سرمایه گذاری های خرد بخش خصوصی در صنعت برق بوده که موجب افزایش امنیت تولید و صادرات برق و همچنین کاهش شدت مصرف انرژی می‌شود. این سیستم‌ها علاوه بر تولید برق قابلیت بازیافت حرارت اتلافی از مولد الکترونیکی را دارا می باشد که راندمان واحدهای نیروگاهی را از 35 درصد معمول به 85 درصد می رساند.

سردار دهقان افزود: در همین راستا شرکت توسعه منابع انرژی وزارت دفاع با استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی، اقدام به احداث یک واحد نیروگاه تولید هم زمان برق و حرارت کامل (CHP FULL) به ظرفیت 3 مگاوات الکتریکال و 3 مگاوات حرارتی در یکی از گروه های صنعتی خود کرده است. این نیروگاه با استفاده از 3 دستگاه موتور ژنراتور گاز سوز1 مگاوات در طول سال برق تولیدی را به شبکه سراسری واگذار می نماید و در صورت قطع برق شبکه نیروگاه به عنوان پشتیبانی برق گروه صنعتی عمل می کند.

وزیر دفاع گفت: حرارت بازیافتی به صورت آب گرم در فصول سرد برای گرمایش در موتور خانه مرکزی و در فصول گرم برای سرمایش در چیلرهای جذبی مورد استفاده قرار می گیرد که در صورت استفاده کامل از این نیروگاه سالانه به طور میانگین 20 میلیون کیلو وات ساعت برق تولید شده و به میزان یک و نیم میلیون متر مکعب در مصرف گاز صرفه جویی می شود.

همزمان با افتتاح این خطوط و رونمایی از 7 باتری پیشرفته نظامی و 19 باتری پیشرفته خودوریی و صنعتی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، تولید مجموعه باتری‌های مخصوص دوچرخه، موتور سیکلت های برقی و شارژ سیار تلفن همراه و رایانه در کارخانه تولید باتری های لیتیومی سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع آغاز شد و گام مهمی دیگر در امکان پذیری حمل و نقل الکتریکی در جهت خودکفایی و جلوگیری از واردات برداشته شد.

وزیر دفاع با بیان اینکه باتری های لیتیومی از فن آوری‌های نوین بوده که در توسعه حمل و نقل الکتریکی، مخابرات، سامانه‌های تجدیدپذیر و انرژی‌های پاک نقش کلیدی دارد، خاطر نشان کرد: تولید این باتری ها گام بلندی جهت توسعه فن آوری‌های نوین ذخیره سازهای انرژی بوده و در حال حاضر کشورهای محدودی در دنیا به این فن آوری دست پیدا کرده‌اند.

سردار دهقان در پایان با اشاره به راهبرد وزارت دفاع در کمک به توسعه ملی تأکید کرد :تلاش برای نهادینه سازی اقتصاد مقاومتی با نگاه به استعداد و توان داخلی به‌عنوان یک هدف مهم در این وزارتخانه با جدیت دنبال می‌شود و پروژه‌های افتتاحی نیز در همین راستا برنامه ریزی و اجراء شد.

معاون اول رئیس جمهور همچنین از خطوط تولید نوارهای سربی، صفحات اکسپند و مونتاژ باطری نیز بازدید کرد و با توضیحات مدیران این کارخانه در جریان ظرفیت تولید، میزان اشتغالزایی و جزئیات فنی پروژه قرار گرفت.

خط کامل تولید انبوه باطری های نسل جدید خودرویی سبک و سنگین با آخرین فناوری های روز دنیا و توسط کارشناسان و متخصصین وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در گروه صنعتی درخشان (وابسته به وزارت دفاع) به بهره برداری رسیده است.