بودجه دفاعی کم شد یا نشد؟/ نوبخت:دولت بودجه دفاعی ‌را کم نمی کند

محمدباقر نوبخت در همایش منطقه‌ای استانداران و مدیران ارشد استان‌های شمالغرب کشور که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی برگزار شد، با اشاره به اینکه برنامه‌های عملیاتی سه سال نخست دولت یازدهم باز‌ارزیابی می‌کنیم تا نقشه راهی برای سال پایانی این دولت ترسیم شود، اظهار داشت: باید ریل‌گذاری درستی نیز برای سال‌های آینده در قالب برنامه ششم توسعه صورت گیرد تا شتاب توسعه کشور به سرعت مطلوب برسانیم.

وی با بیان اینکه تحریم غیرمنطقی، غیر‌بشری و مردود‌ نقطه پایانی نبود، افزود: با تحریم و محدودیت فروش نفت به سمتی می‌رفت که نفت در برابر غذا و صادرات صفر ایران سوق می‌دادند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر اینکه قانون حاکم بر روابط بین‌الملل به گونه‌ای است که کشورهای همسایه نیز که به مدد مساعدت ملت ایران در حال خروج از بحران‌ها هستند‌ جرات خروج از خطوط قرمز ترسیمی غرب را ندارند، گفت: این اقدامات بر تداوم راه کشور اثر نداشت ولی تاثیرات در زندگی مردم و توسعه کشور غیر قابل انکار است که با برجام بخشی از این فشارها برداشته شد.

نوبخت با اشاره به اینکه دولت یازدهم از ابتدا تصمیم داشت تا موانع توسعه اقتصادی را برداشته و مانع افزایش تورم شود، تصریح کرد: عده‌ای در مورد اینکه این دولت، قدرت مذاکره برای استیفای حقوق ایران و ساماندهی شاخص‌های اقتصادی را دارد، تردید داشتند.

وی‌ با اشاره به اینکه عده‌ای فکر می‌کردند از مسیر مذاکره نمی‌توان به رفع مشکلات مردم اقدام کرد، اظهار داشت: در مورد نتایج مذاکرات و برجام، نه حق داریم زیاده‌گویی کنیم  و نه حق داریم کاستی‌هایی اگر وجود دارد، برجسته کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به محدودیت فروش نفت ایران تا سقف یک میلیون بشکه نفت‌ ادامه داد: بر‌اساس گزارش وزارت نفت، امسال روزانه 2 میلیون و 568 هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر شده که این، یکی از نتایج رفع تحریم‌ها و برجام است، لذا این تنها یکی از مواردی است که برخی‌ها می‌گویند تحریم‌ها برداشته نشد، با این اوصاف، با این استدلال، آفتاب آمد دلیل آفتاب.

نوبخت‌ ادعای برخی مبنی بر اینکه دولت در اصلاح برنامه بودجه، بودجه دفاعی را تقلیل می‌دهد، این ادعا را نادرست دانست و گفت: سال گذشته از منابع ارزی، یک میلیارد و 700 میلیون دلار که در آمریکا بلوکه شده بود، نه تنها بازپس گرفتیم، سود آن را هم گرفتیم و در بودجه جاری کشور هزینه شد ولی نمایندگان تصور کردند که 1.7 میلیارد دلار برای امسال است و در بودجه آن را در نظر گرفتند، لذا با توجه به اینکه این مبلغ در سال گذشته هزینه شد، این رقم توسط دولت در قانون بودجه اصلاح شد.  

وی با تاکید بر اینکه باید با دکترین بازدارندگی بنیه دفاعی را تقویت کنیم، تصریح کرد: هیچ قصدی برای کاهش بودجه دفاعی کشور نداریم، بلکه قصد داریم اشتباهات قانون بودجه را اصلاح کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با بیان اینکه شرایط تحریمی را به شرایط تکریمی تبدیل کردیم، افزود: حضور هیئت‌های بزرگ تجاری و اقتصادی برای سرمایه گذاری در ایران، یکی از نتایج برجام بود؛ تنها 3 میلیارد و 418 میلیون دلار، 27 دی ماه 94 از فردای اجرای برجام، روی 41 طرح در کشور سرمایه‌گذاری شد که 4 میلیارد دلار نیز بعد از آن قرارداد سرمایه‌گذاری به امضا رسید.

نوبخت‌ با اشاره به اینکه با رفع تحریم‌ها که با تداوم آن، به نفت در برابر غذا می‌رسیدیم، خاطر نشان کرد: امروز به جای شرایط «اقتصاد ریاضتی»، به «اقتصاد مقاومتی» رسیده‌ایم که بر افزایش تولید ملی تاکید دارد.

وی اقدامات دولت یازدهم را یادآور شد و با بیان اینکه برخی به روی خود نمی‌آورند که این همه تورم کاهش یافته است، تصریح کرد: تنها کافی است یک دهم درصد تورم افزایش یابد، آن وقت منتقدان به دولت هجمه را آغاز خواهند کرد که چرا تورم افزایش یافته است؟  

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، با بیان اینکه برخی طرح‌های مصوب سفر ریاست جمهوری در سال 94 به دلیل کاهش قیمت نفت به زیر 30 دلار، نتوانستیم اعتبارات را 100 درصد تخصیص دهیم، ابراز داشت: امسال همه این اعتبارات را تخصیص خواهیم داد، به طوری که امروزه هفته‌ای 1500 میلیارد تومان به بودجه‌های عمرانی ریاست جمهوری تخصیص می‌یابد، 1716 میلیارد تومان برای آب‌های مرزی و 6200 میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی و نقدی و اسناد خزانه در کشور تخصیص داده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه مصمم هستیم تا ماه آینده نیز 50 درصد اعتبارات استانی تخصیص یابد، تصریح کرد: باید بخشی از این طرح‌ها را با مشارکت بخش خصوصی اجرا کنیم، چراکه باید در پسابرجام، حرکت محسوسی را برای مردم در تولید و اشتغال ایجاد کنیم.

نوبخت، با اشاره به اینکه برخی واحدهای تولیدی برای تداوم حیات خود و آغاز مجدد تولید، به سرمایه در گردش نیاز دارند، خاطر نشان کرد: دولت موظف به تامین سرمایه در گردش 7500 واحد تولیدی شده است تا بیش از 130 تا 150 هزار شغل جدید، بیش از روند گذشته ایجاد کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی،  باید زمینه فعالیت جوان‌های تحصیل کرده را به همراه رشد وتولید برای رشد اقتصادی فراهم کنیم، افزود: همه مدیران و مردم باید کمربند‌ها را محکم ببندند تا رشد و توسعه کشور را به سرعت مطلوب برسانیم.

 در سال 95 کارنامه درخشانی برای عرضه به مردم داریم

به گزارش تسنیم، اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این همایش، با اشاره به شرایط ویژه استانهای شمالغرب در جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشور، اظهار داشت: امروز هیچ استانی به تنهایی نمی‌تواند توسعه یابد، بلکه باید با همسایگان خود نیز همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشد.

با اشاره به اینکه کارنامه درخشانی برای عرضه به مردم داریم، افزود: این کارنامه، خود را در سال 95 نشان خواهد داد.