«سوزان شبلی» امروز جمعه در کنفرانس خبری هفتگی وزارت خارجه آلمان افزود: این دعوت، صورت گرفته و ما علاقه مند به انجام دیدار آقای روحانی از آلمان هستیم اما در زمان حاضر نمی توانیم اطلاعات مشخصی از زمان و مکان این سفر ارائه بدهیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در برلین مبنی بر اینکه با گذشت یک سال از توافق هسته ای، ارزیابی وی در این خصوص چیست، گفت: این توافق از دید ما ثابت کرد که دیپلماسی قادر است حتی اختلافاتی که به نظر قابل حل نیست را حل و بحران های خطرناک را خنثی کند. 12 سال پیش هیچ کس فکر نمی کرد که ما تا این حد مذاکره داشته باشیم و تقریباً هیچکس فکر نمی کرد که نهایتاً به یک توافق برسیم.

شبلی تأکید کرد: ما خواهان توسعه روابط خود با ایران هستیم و در بسیاری از حیطه ها نیز این پتانسیل را می بینیم اما من ابایی ندارم که بگویم در بسیاری از حیطه ها هنوز اختلاف نظری داریم و هنوز هم به مقداری زمان نیاز است تا بتوانیم به یک اعتماد متقابل دست یابیم.

وی ادامه داد: احیای اعتماد متقابل، یک شبه امکان پذیر نیست؛ در عین حال، روشن است که ما قادر نیستم بدون ایران هیچ کدام از بحران های مختلف در منطقه را حل کنیم.

شبلی افزود: ما در برخی مسائل منطقه ای از جمله بحران سوریه همیشه یک نظر نیستیم؛ درباره حمایت ایران از اسد در دیالوگ هستیم و در مسأله حل مناقشه سوریه با ایران همکاری می کنیم. ما از ایران خواستار ایفای نقش سازنده در حل بحران های منطقه ای هستیم.

معاون سخنگوی وزارت خارجه آلمان در پاسخ به سوال دیگری که نظر وی درباره کوشش های کنگره آمریکا برای زیر پا گذاشتن توافق هسته ای چیست، گفت: من نمی خواهم وارد مباحث داخلی آمریکا شوم اما فقط می توانم بگویم که ما هیچ نشانه ای از اینکه دولت آمریکا بخواهد از این توافق انحراف پیدا کند، نمی بینیم.