روایت بی بی سی از ۲۰ دور مذاکرات هسته ای در دوازده شهر!

 شبکه بی بی سی در ابتدای گزارش درباره روند دستیابی به توافق هسته ای با ایران اعلام کرد: ده سال مذاکرات که تقریبا در بیست دور و در دوازه شهر انجام شده بود، به جایی نرسید. در سال 2013 یک دولت جدید با وعده پایان دادن به بن بست انتخاب شد. چارچوب توافق سریعا ایجاد شد؛ اما رسیدن به توافق نهایی سخت تر بود. در سال 2014 سران جهانی بار دیگر در وین نشست داشتند. در دوم ژوئیه 2014 (11 تیر 93) مذاکره کنندگان ایران وارد وین شدند.

 
"محمدجواد ظریف،" وزیر امور خارجه ایران، 19 ژوئیه 2014 (28 تیر 93) اظهار داشت: پیشرفت محسوسی  در گفتگوها حاصل شده است؛ اما اختلافات اساسی همچنان به قوت خود باقی است. دیپلمات های غربی نیز گفتند پیشرفت محدودی حاصل شده است اما اختلافات بزرگ باقی مانده است.
 
"هانس دیتر لوکاس،" مذاکره کننده ارشد آلمانی، گفت: من فکر می کنم در ابتدا بیشتر افراد مقداری تردید داشتند و فکر می کردند شانس رسیدن به توافق زیر پنجاه درصد است زیرا مشکلات بسیار زیاد فنی و پرسش های پیچیده فنی وجود داشت و در طرف دیگر چارچوب سیاسی بود که این نیز بسیار دشوار بود. بنابراین ما در این توافق با دو چالش مواجه بودیم که یک چالش فنی بود و چالش دیگر سیاسی بود.
 
"نیکولا دی ریور،" مذاکره کننده ارشد فرانسه، نیز گفت: مسئله زیادی درباره سانتریفوژها و ذخایر و ایزوتوپ ها وجود داشت و ما  نیاز به کارشناسان داشتیم.
 
این شبکه افزود: در بیست و دوم نوامبر 2014 (اول آذر 93) "جان کری،" وزیر امور خارجه آمریکا، گفت اختلافات اساسی در گفتگوهای هسته ای همچنان سر جای خود باقی مانده است.
 
"وندی شرمن،" مذاکره کننده ارشد آمریکا، نیز گفت: در همه این مذاکرات، مذاکرات فقط با ایران صورت نمی گرفت؛ بلکه مذاکرات با دولت خود و هریک از شرکای روی میز و پنج به علاوه یک، پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان و اتحادیه اروپا نیز صورت می گرفت.