مصوبه ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران نقض مجدد برجام است

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به مصوبه اخیر کنگره آمریکا برای ممنوعیت خرید آب سنگین از ایران، اظهار داشت: آمریکایی‌ها از ابتدای اجرای برجام، دست به عهدشکنی زده‌اند و به هر نحو ممکن، تلاش کرده‌اند تا دراین توافق چیزی نصیب جمهوری اسلامی ایران نشود.

وی افزود: بر این اساس، زنجیره‌ای از مانع‌سازی‌ها را تشکیل داده‌اند که بخش عمده‌ای از آنها را مجلس نمایندگان و کنگره زمینه‌سازی کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در همین رابطه با اشاره به سه مصوبه کنگره آمریکا علیه ایران شامل ممنوعیت فروش بوئینگ، خرید آب سنگین و ورود ایران به بازار مبادلات مالی دلار، تصریح کرد: این سه طرح نیز از حلقه‌های همان تلاش زنجیره‌ای برای عمل نکردن به تعهدات برجام است.

نقوی حسینی با تاکید بر اینکه این اقدامات نقض برجام محسوب می‌شود، اظهار داشت: هرچند اوباما اعلام کرده است که این مصوبات را وتو می‌کند و اجازه اجرایی شدن آنها را نمی‌دهد، اما واقعیت این است که در صورت وتو نیز، فضای ایران‌هراسی را حفظ می‌کنند؛ چرا که وقتی کنگره چنین مصوباتی را می‌گذراند، به گروه‌های اقتصادی خواستار سرمایه‌گذاری در ایران چراغ قرمز نشان می‌دهد.

وی درباره اقدام فوری لازم در صورت نهایی شدن این مصوبات کنگره آمریکا، گفت: با توجه به اینکه این مصوبات خلاف مفاد برجام است، باید با توجه به راهکارهای پیش‌بینی شده در خود برجام عکس‌العمل لازم را نشان دهیم که در این رابطه، تشکیل کمیسیون مشترک ایران و ۱+۵ کمترین کاری است که باید انجام شود.