سکوت به نشانه پایان عمر یکساله برجام ؟!

گروه سیاسی- علی لاریجانی از متحدان دولت در تصویب برجام در مجلس نهم و رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق امروز خود در صحن علنی پارلمان گفته است: آقای دبیرکل پس از توافق هسته‌ای تاکنون 52 لایحه و قطعنامه در کمیته‌های مختلف مجلس نمایندگان و سنای آمریکا علیه کشور ما طرح شده که اکثر قریب به اتفاق آن کاملا با روح برجام مخالف است.

به گزارش افکارنیوز، گرچه همه آنها مسیر تصویب را طی نکرده اما سه مصوبه اخیر در مجلس نمایندگان آنقدر صراحت در مخالفت با برجام دارد که مقامات کاخ سفید هم با آن اعلام مخالفت کردند. چطور در این زمینه‌ها سکوت کردید. آیا مصوبه مجلس آمریکا در مورد روادید مخالف روح برجام نبود؟ چرا در گزارش خود آن را ذکر نکردید؟

به گفته لاریجانی مجلس شورای اسلامی با کمال تاسف از اقدام دبیرکل سازمان ملل، به دولت آمریکا و مجلس نمایندگان و سنا هشدار می‌دهد اقدامات ایذایی در مقابل در مقابله با توافق هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده است که راهی  جز مقابله برای ایران باقی نمانده است.

رئیس مجلس همچنین در پایان نطق خود تصریح کرده است:  لازم است سازمان انرژی اتمی مطابق قانون مربوطه طرح راه‌اندازی کارخانه هسته‌ای برای غنی‌سازی در درجات مورد نیاز کشور را آماده کند و مجلس شورای اسلامی را در جریان امر قرار دهد.

از سوی دیگر یک پای انتخابات ریاست جمهوری امریکا یعنی حزب جمهوری خواه که شب گذشته دونالد ترامپ را به عنوان نامزد نهایی خود پذیرفت در سندی رسمی اعلام کرده است که توافق هسته‌ای بین ایران و گروه 1+5 موسوم به «برجام» «توافقی شخصی بین رئیس‌جمهور آمریکا و شریکان مذاکره‌کننده‌اش» است و اجرای آن را برای رئیس‌جمهور بعدی این کشور غیرالزام‌آور می داند.

بیانیه احزب جمهوری خواه در ادامه تصریح کرده است: «ما، توافق دولت با ایران برای برداشتن تحریم‌های بین‌المللی و روانه کردن صدها میلیارد دلار پول به سمت ایران را توافقی شخصی بین رئیس‌جمهور و شریکان شخصی‌اش دانسته و آن را برای رئیس‌جمهور بعدی غیرالزام‌آور می‌دانیم.»

به این ترتیب توافقنامه برجام تنها یکسال پس از تولد نشانه های مرگ را در کالبد خویش به وضوح می بیند و بعید نیست به زودی مرگ رسمی ان نیز اعلام شود.

جمهوری خواهان علناً از در دسترس بودن همه گزینه ها علیه ایران سخن می گویند در حالیکه حسن روحانی رئیس جمهوری پیش از این گفته بود برجام خطر حمله نظامی به کش ر را دور کرد. آقای روحانی زمانی تلاش کرد یکی از فواید برجام را دور شدن تهدیدات کشور قلمداد کند که متوجه شد مردم ایران باور ندارند برجام توانسته باشد تغییری در زندگی اقتصادی آنان بوجود بیاورد.