جان کربی: همه نیروهای مردمی عراق تحت کنترل ایران نیستند

 سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی مدعی شد در بین نیروهای مردمی عراق، افرادی نیز هستند که ایران کنترلی بر آنها ندارد.

خبرنگار پرسید اخیرا مشاهده شد که دولت عراق دستوراتی داد تا شبه نظامیان شیعه عراق ، نیروهای بسیج مردمی عراق را بخش رسمی ارتش عراق کند. در بین مسائل مختلف در مورد این نیروها این مسئله مطرح است که رئیس آنها به خاطر نقش او در حمله به نیروهای آمریکایی و روابط نزدیک وی با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در فهرست تروریستی آمریکا قرار دارد.

بنابراین دیدگاه شما درباره تصمیم عراق برای دادن نقش رسمی به نیروهای بسیج مردمی عراق چیست؟

جان کربی گفت: نخستین موضوعی که باید بگویم این است که همانطور که قبلا گفتم این تصمیم عراقی ها است. نخست وزیر العبادی صراحتا درباره تلاش برای ایجاد نیروی گسترده تر جهت مقابله با داعش از داخل نیروی امنیتی عراق و با همکاری نیروهای بسیج مردمی صحبت کرده است.

باید به خاطر شما بیاورم که همه این نیروها تحت نفوذ مستقیم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران  نیستند و دولت عراق باید درباره حدود استفاده از این نیروها برای اجرای راهبرد عینی تصمیم گیرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: من بار دیگر می گویم که ما قبلا نیز تصریح کردیم که ما از نیروهایی که تحت فرماندهی و کنترل نیروهای امنیتی عراق کار می کنند، حمایت می کنیم اما تصمیم درباره ترکیب نیروها و استقرار آنها در میدان نبرد برعهده دولت عراق است و ما به این تصمیمات احترام می گذاریم.