تل آویو از کردهای مخالف سپاه در ایران حمایت کند!

روزنامه «جروزالم پست» در سرمقاله خود با پرداختن به مسئله کُردها در خاورمیانه، تاکید کرد که دلایل زیادی وجود دارد تا رژیم صهیونیستی از کردها حمایت کرده و همکاری‌های دوجانبه را تقویت کند.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر تعداد زیادی از سیاستمداران اسرائیلی از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر، «شیمون پرز» رئیس و «آیلت شاکد» وزیر دادگستری این رژیم از حق کردها برای خودمختاری و به رسمیت شناخته شدن حمایت کردند، آمده است: «دلایل زیادی وجود دارد تا اسرائیل روابط و همکاری‌هایش با کردها را تقویت کند. حمایت از دولت مستقل کردها در عراق از جمله آنهاست.»

جروزالم پست دلایل را اینگونه مطرح می‌کند: «کردها و اسرائیل دشمن‌های مشترکی دارند. پیشمرگه‌های دولت منطقه‌ای کردستان درعراق اثبات کرده‌اند که موثرترین نیرو در مبارزه با داعش هستند.

کردهایی که تحت حزب دموکراتیک کردستان ایران سازمان دهی شده‌اند، از معدود نیروهای مخالف موثر در برابر سپاه پاسداران هستند. طی چند ماه گذشته آنها حملات خود را احیا کرده و ده‌ها سرباز ایرانی را کشته‌اند.»

این روزنامه تاکید می‌کند که همکاری با کردها بخشی از استراتژی جانبی «دیوید بن گوریون» اولین نخست وزیر رژیم صهیونیستی بوده که طی آن اسرائیل حامیان منطقه‌ای مختلفی را طلب می‌کند. تاسیس منطقه خودمختار کردها در عراق بخشی از پدیده بزرگتر ظهور گروه‌های شبه‌دولتی در منطقه است.

جروزالم پست ادامه می‌دهد: «در ایران، آنها آزادانه تحت حمایت کنگره ملیت‌های ایران فدرال سازمان‌دهی شده‌اند. در سوریه کردها مناطق خودشان از دل آنچه که قبلا یک دولت عربی متحد بود، بیرون می‌آورند. ایجاد یک خودمختاری غیر عرب دیگر در خاورمیانه می‌تواند حقوق گروه‌های اقلیتی را حفظ کند.»

این روزنامه نوشت تمایل کردها برای داشتن یک دولت، «اسرائیل دوم» خوانده می‌شود و حمایت از دولت منطقه‌ای کردستان و حقوق کردهای ایران را «کاری اخلاقی» توصیف کرد.

جروزالم پست با ادعای اینکه کردها، اسرائیل را متحد خود می‌دانند، ادعا کرد: «جامعه کردها آزادتر و صبورتر از جوامع همسایه هستند. مانند اسرائیل، زنان در نیروهای مسلح حضور دارند. یکی از رهبران گروهک حزب دموکرات کردستان ایران می‌گوید که کردها و اسرائیل دشمنان مشترکی دارند اما اسرائیل حامیان بیشتری دارد.»

دولت منطقه‌ای کردستان در اسرائیل به رسمیت شناخته شده و این رژیم را بهترین حامی غربی از دولت مستقل کردی می‌داند. حمایت قوی سران یهودی و اسرائیلی اهمیت بالایی دارد.

این روزنامه تصریح کرد البته کردها می‌خواهند این روابط تا جای ممکن در پشت پرده باقی بماند. سران حزب دموکراتیک کردستان از علنی کردن روابطشان با اسرائیل نگران هستند. از نظر اقتصادی اما اسرائیل می‌تواند از کردها با خرید نفتشان حمایت کند.

جروزالم پست در پایان تاکید کرد روابط اسرائیل با کردها به‌خاطر ضرورت، پیچیده و مخفی باقی می‌ماند. پیچیده به این دلیل که اسرائیل باید با بازیگران کردی مختلفی در چهار کشور تعامل کند. مخفی از این لحاظ که کردها نمی‌توانند روابطشان را با دولت‌های یهودی آشکار کنند. اما روابط با کردها نه تنها منافع اسرائیل را تامین می‌کند بلکه فرصت نادری برای تطهیر وجهه اسرائیل است.