روحانی: 5+1 اهمال‌هایی در اجرای برجام دارد/امیدوارم بودم امسال سال گشایش‌ها باشد

حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان امشب در برنامه گفت‌وگوی زنده تلویزیونی طی سخنانی اظهارداشت: برای بنده جای بسیار خرسندی است که امشب میهمان منزل مردم عزیزمان در سراسر کشور هستیم و نکاتی را به محضرشان عرض کنیم آنهم در روزی که روز 12 مرداد است و این روز برای من روز بسیار خاطره‌انگیزی است چرا که در این روزی بنده حکم تنفیذ آرای مردم را از دست مقام معظم رهبری دریافت کردم.

رئیس جمهور افزود: امیدوارم ملت ما مثل همیشه شاد و امیدوار و آماده برای آبادانی بیشتر کشور باشند.

وی در ادامه گفت از اینکه باید در موارد بسیار کوتاه تری در محضر مردم و حضور ملت ایران گزارش کار ارائه کنیم و یک مقداری این دفعه این فاصله طولانی شد جای تاسف دارد و باید در فواصل بعدی و در مدت‌های کوتاه تری این را جبران کنیم.

روحانی افزود: از ابتدای سال جاری که بیش از 4 ماه می‌گذرد وعده من در سال جدید به مردم این بود که امسال همواره سال بهتری خواهد بود به دلیل اینکه در سال گذشته (سال 94) دولت با مشکلات زیادی روبرو بود غیر از مسئله مذاکرات که با فراز و نشیب توام بودو در واقع پایان سال بود که اجرای برجام در 26 دی ماه 94 شروع شد علاوه بر آن سالی بود که به خاطر کاهش شدید و بی سابقه قیمت نفت فشارهای اقتصادی هم بر مردم ما وجود داشت.

*امیدوارم بودم امسال سال گشایش‌ها باشد

رئیس جمهور ادامه داد: بنده بسیار امیدوار بودم که از آغاز امسال سال گشایش‌ها باشد هر روز که پیش می‌رویم با همت و تلاش مردم و با تلاش و کوشش و پیگیری دولت و ملت و همدلی با یکدیگر و هماهنگی با سایر قوا بتوانیم قدم‌های موثری برای سربلندی و رفاه مردم برداریم.

وی بیان کرد: بنده الان که 4 ماه از سال گذشته و هم اکنون نیز وارد ماه پنجم شده‌ایم بسیار امیدوارتر از روز اول سال که با مردم صحبت می‌کردم هستم، به آینده مسائل اقتصادی،‌اجتماعی،‌امنیت ملی بسیار امیدوارترم، اولا از لحاظ امنیتی دولت این افتخار را دارد در طول این سه سال با همه توان و تلاش در کنار قوای مسلح و نیروهای مسلح و به ویژه با همت مردم یک آرامش و ثبات بی نظیری را در سالهای گذشته و ماه‌های اولیه امسال شاهد هستیم و این ثبات و آرامش به حول و قوه الهی ادامه خواهد داشت.

روحانی تاکید کرد: ایران همواره منطقه ثبات است و تاثیرگذار در امنیت و ثبات کشورهای همسایه بوده و خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر این در زمینه مسائل اقتصادی گرچه ما هنوز آمار اولیه سه ماه نخست امسال را در رشد اقتصادی نداریم اما همه علامت‌ها به ما می‌گوید که حرکت رو به جلو است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تا پایان سال به رشد 5 درصدی خواهیم رسید یا خیر تصریح کرد: بنده بسیار امیدوارم که به هدف رشد 5 درصدی دست پیدا کنیم، علامت‌ها هم در همین آغاز سال به این مسئله تاکید دارد ، ما در طول 4 ماه گذشته رشد مصرف برقمان در بخش صنعتی بیشتر از 4 ماه سال گذشته است. همیشه مصرف برق در بخش صنعتی یک علامتی برای ما به شمار می‌رود از جمله در بخش صنعتی ، کشاورزی و ... نشان می‌دهد که این بخش‌ها و واحدهای تولیدی فعالترند و به نسبتی که رشد برق داشتیم باید به رشد اقتصادی هم برسیم. در این سه چهار ماه اخیر 4.2 رشد مصرف برق در صنعت داشتیم و این یک علامت اولیه است مبنی بر اینکه امسال در حرکت به سمت توسعه هستیم.

روحانی آمار بیمه شدگان در تامین اجتماعی رشدش به ما نشان می‌دهد که در سه چهار ماه امسال که در مسیر رشد حرکت می‌کنیم و این آمارها نشان می‌دهد حدود 461 هزار نفر بیمه شدگان در تامین اجتماعی بیشتر از سال گذشته است که این امر یک علامتی به شمار می‌رود که نشان می‌دهد ما حرکتمان به سمت جلو است.

رئیس جمهور ادامه داد: علاوه بر این موارد در صادرات غیر نفتی یک حرکت خوبی را شاهد هستیم.

قاچاق کالا در یک سال گذشته کاهش قابل توجهی پیدا کرده است

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: بنده نموداری با خود‌ آورده‌ام که مربوط به صادرات و واردات کشور از سال 88 تا به امروز است. در سال 88 ارزش کل صادرات ما (4ماهه نخست) 5.9 میلیارد دلار و واردات ما 15.7 میلیارد دلار بوده است. همچنین در سال 89 صادرات 8 میلیارد دلار، ورادات 19 میلیارد دلار؛ در سال 90 صادرات 10.3 میلیارد دلار و واردات 18.6 میلیارد دلار؛ در سال 91 صادرات 10.1 میلیارد دلار و واردات 17.5 میلیارد دلار؛ در سال 92 صادرات 10.4 میلیارد دلار و واردات 13 میلیارد دلار؛ در سال 93 صادرات 11.3 میلیارد دلار و واردات 17.3 میلیارد دلار؛‌ در سال 94 صادرات 11 میلیارد دلار و واردات 13.9 میلیارد دلار و در سال 95 صادرات غیرنفتی 13.4 میلیارد دلار و واردات 12.9 میلیارد دلار بوده است.

روحانی افزود: این آمار نشان می‌دهد که صادرات ما بر واردات پیشی گرفته است، البته این به این معنا نیست که واردات بد است، بلکه واردات مصرفی بد است، آن هم اگر تولید داخلی داشته باشیم. اگر کالای اولیه یا مواد کارخانجات و قطعات وارد شود آن خوب است.

وی با بیان اینکه صادرات ما بر واردات پیشی گرفته است، گفت: این وضعیت نشان می‌دهد مسیر حرکت ما به سمت یک حرکت مثبت اقتصادی بوده است.

رئیس‌جمهور در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون اقدامات دولت در راستای مبارزه با قاچاق و اینکه آیا آمار قاچاق کالا نیز در این آمارهای بیان شده وجود دارد یا خیر، گفت: این آمار مربوط به گمرک ایران است، بنابراین قاچاق در این آمار نیست، البته آماری که اخیراً به بنده داده شد نشان از این دارد که در یک سال گذشته قاچاق کاهش قابل توجهی پیدا کرده است و از 25 میلیارد امروز صحبت از 15 میلیارد است.

روحانی افزود: برای مبارزه با قاچاق همه باید دست به دست هم دهیم، در حال حاضر گمرکات ما دارد تجهیزات خوبی پیدا می‌کند، نیروهای مرزبانی ما نیز باید بیش‌تر تلاش کنند، البته وقتی به سمت دولت الکترونیک حرکت کنیم، بهتر می‌توانیم با قاچاق مبارزه کنیم.

وی با تأکید بر اینکه مبارزه با قاچاق برای رونق اقتصادی ما بسیار مهم است، گفت: قاچاق با تولید کالا در داخل در تضاد است، دولت در مبارزه با قاچاق راه خود را ادامه می‌دهد، رهبری نیز همواره بر مبارزه با قاچاق تأکید ویژه داشته‌اند، البته در این راه همه قوا باید دست به دست هم دهیم و نیروهای مسلح هم باید به ما کمک کنند.

روحانی با اشاره به چگونگی اجرای برجام خاطرنشان کرد: ما وقتی در مقابل طرف خارجی در مذکرات قرار می‌گیریم باید به گونه‌ای صحبت کنیم که اهمال و کم‌کاری‌هایشان را به رخ آنها بکشیم و وقتی با مردم خودمان صحبت می‌کنیم بخش دیگر ماجرا نیز باید مطرح شود.

5+1 اهمال‌هایی در اجرای برجام دارد

وی افزود: البته ۱+۵ اهمال‌هایی در اجرای برجام دارد اما در عین حال برجام فضای بسیار خوبی را برای اقتصاد کشور به وجود آورده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: کارکنان صنعت نفت در طول چند ماه بعد از برجام به گونه‌ای عمل کردند که حتی دیگران نیز دچار تعجب شدند که چگونه ما در یک زمان کوتاه توانستیم تولید نفت‌مان را بالا ببریم و در صادرات نفت خام و میعانات حرکتی را در پیش بگیریم که به تقریباً به شرایط مشابه قبل از تحریم‌ها برسیم.

روحانی با بیان اینکه امروز ما با یک آمار و ارقام خوبی مواجه هستیم، خاطرنشان کرد: در 10 ماهه نخست سال 94 مجموعه تولید نفت خام و میعانات گازی ما 3 میلیون و 250 هزار بشکه بوده و صادرات ما یک میلیون و 348 هزار بشکه بوده است. در 4 ماهه سال 95 تولید ما 4 میلیون و 122 هزار بشکه در روز بوده و صادرات ما 2 میلیون و 382 هزار بشکه در روز بوده است.

وی افزود: در تیرماه سال جاری تولید نفت خام و میعانات ما 4 میلیون و 154 هزار بشکه است و صادرات نفت خام و میعانات ما 2 میلیون و 428 هزار بشکه است که این یکی از آثار برجام به شمار می‌رود.

رئیس جمهور اظهار داشت: تا دیروز قدرت‌های بزرگ بالای سر ما ایستاده بودند و به ما تحمیل می‌کردند و می‌گفتند که از یک میلیون بشکه نفت خام یک بشکه اضافه هم نباید بفروشید و حتی کشورهای دیگر هم که می‌خواستند نفت ما را خریداری کنند در مقابل آنها ایستادگی می‌شد.

روحانی خاطرنشان کرد: ما این عزت امروز را داریم که به مقداری که دل‌مان می‌خواهد نفت می‌فروشیم که این مسئله علاوه بر لحاظ اقتصادی از لحاظ سیاسی و ابعاد انقلابی کشور مؤثر است. بخش عمده انقلاب ما استقلال است و بخش عمده استقلال این است که در اراده‌مان و در اجرای اراده‌مان در برابر قدرت‌های بزرگ به خوبی ایستادگی کنیم و اجازه ندهیم آنها چیزی را بر ما تحمیل کنند.

وی افزود: امروز علاوه بر اینکه دست ما در فروش نفت و میعانات باز شده در دسترسی‌ ما به پول نفت و میعانات نیز دست‌مان باز شده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: کشورهایی که در دوران تحریم از ما نفت می‌خریدند برای ما شرایطی را تعیین می‌کردند که بخشی از بهای نفت خریداری شده را با دلار و بخشی دیگر را با پول ملی کشور خود تعیین می‌کردند که ما ناچار می‌شدیم پول ملی کشورشان را از خود آنها با خرید کالا از همان کشور مصرف کنیم. چرا امکان جابه‌جایی پول آن کشورها نبود و از سوی دیگر تبدیل آن نیز هزینه زیادی داشت. علاوه بر این، این کشورها حداقل 10 تا 20 درصد از پول نفت ما را به عنوان هزینه انتقال از ما دریافت می‌کردند.

روحانی خاطرنشان کرد: طبق اعلام وزیر نفت هر نفتی که ما امروز می‌فروشیم به یورو می‌فروشیم و یورو حاصل از فروش نفت به حسابی که ما تعیین می‌کنیم واریز می‌شود و پیش از برجام اینگونه نبود و حسابی نبود که  بخواهد به آن حساب پولی واریز شود. حدود بیش از 400 بانک خارجی با ما در ارتباط هستند و این میزان روز به روز در حال افزایش است و ما می‌توانیم پول نفت‌مان را به شعبات مختلف و شعباتی که خودمان در خارج داریم استفاده کنیم.

وی افزود: در دوران برجام فرصت خوبی برای ما ایجاد شده و این مسئله نه تنها در بحث فروش نفت و دستیابی به درآمدهای نفتی بلکه در ارتباط با بیمه کشتیرانی نیز هست.