معلوم نیست ایران با پولی که آمریکا برایش فرستاد چه کرده!

کارول لی، خبرنگار وال استریت ژورنال که ادعای جنجالی پرداخت چهارصد میلیون دلار به ایران برای آزادسازی شهروندان آمریکایی زندانی در کشورمان را منتشر کرده بود، مدعی شد معلوم نیست ایران با پولی که گرفته، چه کرده است.

 

کارول لی گفت: مسأله ای که می دانستیم این بود که پرداخت این چهارصد میلیون دلار با آزادی شهروندان زندانی همزمان شده است. ولی مسأله که در این میان تازه به نظر می رسید این بود که وقتی دولت اعلام کرد درباره آزادی زندانیان و پرداخت پول به توافق رسیده است، اعلام نکرد که این پول چگونه پرداخت می شود. روشن است که ایرانیان خواستار نوعی تحویل ملموس بودند تا زندانیان را آزاد کنند. از این رو یک هواپیمای بدون نشان حامل فرانک سوئیس و یورو به ارزش چهارصد میلیون دلار پرداخت اولیه از یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار توافقی در ایران به زمین نشست. یک میلیارد و سیصد میلیون دلار دیگر نیز از آن زمان به این سو پرداخت شده است. 

 

 

وی ادامه داد به خاطر تحریم هایی که آمریکا وضع کرده بود، دولت این کشور نمی توانست این پول را به دلار پرداخت کند. همچنین ایران  به خاطر تحریم های گوناگون در دسترسی به نظام مالی جهانی با دشواری روبرو بود. همه اینها در زمانی روی داد که انتقادهایی مبنی بر باج دهی این مبلغ مطرح بود. اینکه این هواپیما نیز حامل پول نقد بود، به این بحث ها دامن می زد. البته دولت آمریکا نیز گفته است که این پول، باج نبود و دولت آمریکا باج نمی دهد؛ بلکه دو مساله کاملا جداگانه بودند. 

 

خبرنگار وال استریت ژورنال در اداه مدعی شد: ایران برای آزاد کردن این چهار زندانی، نیاز داشت که حتما چیزی را به صورت ملموس دریافت کند.  آمریکا که در طول مذاکرات پیشنهادهای مختلفی را برای پرداخت ارائه کرده بود، با پافشاری ایران مشخص شد که این مبلغ را به صورت نقد می خواهد. از این رو آمریکا نیز قبول کرد که پرداخت اولیه چهارصد میلیون دلار به صورت نقدی باشد.

 

وی درباره اینکه آیا چنین کاری نقض تحریم ها به شمار می آید یا نه گفت: به شکلی می توان گفت این کار دور زدن تحریم هاست. زیرا نمی شد این مبلغ را به صورت دلار پرداخت کرد. این پول از بانک های مختلف جمع آوری شدند زیرا جمع آوری چهارصد میلیون دلار به صورت نقدی کار دشواری است. این پولها در پالت گذاشته شدند و با یک هواپیما سوئیسی که راهی ایران بود، به این کشور داده شد. بی شک جمع آوری این میزان پول نقد مستلزم تلاش زیادی است زیرا به گفته یک مقام، نمی شود به یک خودپرداز رفت و این میزان پول را برداشت!

 

لی گفت: البته دشوار است که بگوییم اینکه ایرانی ها با این پول مالیات دهندگان آمریکایی چه کردند؛ البته ایرانی ها این را باج توصیف کردند ولی آمریکا با چنین تعریفی مخالف است. دولت آمریکا می گوید از این پول برای رونق اقتصادی و مسائلی این چنینی استفاده کرده اند. ولی رسیدن به چنین نتیجه گیری نیز دشوار است.