روحانی برای این هدف دنباله رو سیاست احمدی نژادی است!

روزنامه سعودی الشرق الاوسط امروز در مقاله ای مدعی شد سفر پیش روی محمد جواد ظریف به آمریکای لاتین با هدف گسترش نفوذ ایران در جنوب ایالات متحده  و حمایت از عناصر حزب الله در این منطقه انجام می شود.

 

این روزنامه سعودی در این مقاله ادعایی نوشت: به نظر می رسد منطقه جنوبی ایالات متحده بسوی ایران متمایل شده است. از این رو تهران به مداخله در امور کشورهای عربی و منطقه اکتفا نکرده، بلکه هم اکنون تلاش می کند در جنوب آمریکا بازی کند.

 

این روزنامه در ادامه ادعاهای خود نوشت: دیدار محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران به 5 کشور آمریکای لاتین در 21 ماه جاری میلادی (31 مرداد) که وزارت خارجه این کشور در گفتگو با خبرگزاری EFE اسپانیا  از آن خبر داد، با هدف حمایت از شاخه ها و نیروهای رژیم ایران در آمریکای لاتین به انجام می رسد.

 

روزنامه "لا نسیون" ونزوئلا اعلام کرده است سفر ظریف به اکوادور، نیکاراگوئه، بولیوی، کوبا و شیلی است که با هدف جذب سرمایه از قاره جوان انجام می شود. همچنین این سفر با هدف بهره گیری از این کشورها به عنوان نقطه تمرکزی در جهت بازاریابی محصولات ایرانی و دسترسی به بازارهای آمریکا بصورت غیر مستقیم صورت می گیرد.

 

روزنامه سعودی الشرق الاوسط در ادامه ادعاهای خود نوشت: طبق اعلام تحلیلگران سیاسی، این دیدار به چندین علت از جمله حمایت سیاسی- معنوی از نیروهای موسوم به "حزب الله" و نفوذ ایران در آمریکای لاتین انجام خواهد شد؛ نفوذی که در دوره اخیر در حال افزایش است. تهران همچنین تلاش می کند چهره خود را در برابر همپیمانانش در آنجا (نیکاراگوئه، بولیوی، کوبا، اکوادور) بهبود بخشد و بر حمایت سیاسی از آنها تأکید و شماری هم پیمانان جدید مانند شیلی که پیشتر ایران در آنجا نفوذ نداشته را کسب کند.

 

الشرق الاوسط در ادامه ادعاهای خود نوشت: "ژوزف حمیری،"  تحلیلگر سیاسی امور آمریکای جنوبی در این خصوص گفت ایران به علل مختلف به نفوذ در آمریکای جنوبی روی آورده که از جمله آنها علت سیاسی است که در حمایت از گروه های خود در آنجا نمود پیدا می کند؛ به مانند نیروهای حزب الله و سپاه پاسداران. همچنین از علل دیگر روی آوردن ایران به آمریکای جنوبی، علت دفاعی است؛ به مانند ساخت کارخانه های جنگی و مراکز ساخت موشک و مبادله فناوری هسته ای با این کشورها. در این خصوص کافی است به این نکته اکتفا کنیم که ایران در ونزوئلا کارخانه های ساخت سلاح و مهمات دارد و از مهمترین این مراکز صنعتی می توان به : کارخانه "Parchin chemical Industries" که به اختصار (PCI) نامیده می شود و وظیفه ساخت مواد منفجره و مهمات و موشک را بر عهده دارد و نیز کارخانه قدس آویِشن (Qods Aviation) که مسئولیت ساخت خودروهای نظامی را برعهده دارد، اشاره کرد.

 

وی در ادامه مدعی شد: در این مسأله ونزوئلا تنها نیست؛ بلکه بولیوی نیز در این مسأله دخیل است و ایران در آنجا از صنعت هسته ای حمایت می کند. همچنین کوبا که با تهران مبادله فناوری صدور گذرنامه را دارد و اکوادور که ایران در آنجا شرکت های پیکانکاری و ساخت و ساز را راه اندازی کرده است.

 

این روزنامه سعودی در ادامه ادعاهای خود نوشت: ایران مدعی است هدف از این سفر در درجه نخست دیپلماتیک و اقتصادی خواهد بود. همچنین ایران مدعی شده است این مهترین سفر در نوع خود خواهد بود؛ چرا که تهران از زمان آغاز ریاست جمهوری روحانی و در ادامه شیوه رئیس جمهور سابق ایران، محمود احمدی نژاد، وعده تقویت روابط را با این مناطق داده بود. جدول سفر و انتخاب این کشورها نشان می دهد تمامی پایتخت هایی که ظریف از آنها بازدید می کند، از کشورهایی هستند که از لحاظ ایدئولوژی با ایران هماهنگی دارند.

 

الشرق الاوسط در پایان مدعی شد: با وجود بحرانی که ایران با آرژانتین به سبب تحویل ندادن متهمان انفجارهای بوئنوس آیرس دارد، سفر ظریف به کشور همسایه آرژانتین، شیلی سبب ایجاد اختلافات خواهد شد؛ به خصوص آن که آرژانتین از سفر به دولت همسایه اش خوشحال می شود. این در حالی است که پرو نیز نیروهای موسوم به حزب الله و شماری از عناصر ایرانی را در خاک خود بازداشت کرده است. همچنین کلمبیا، مکزیک، پاناما و گواتمالا با ایدئولوژی ایران همخوانی ندارند و این مسأله نشانگر آن است که این دیدار انگیزه ها و اسراری دارد که دیپلماتیک و سیاسی نیست و ممکن است بعدها فاش شود.

 

ادعاهای این روزنامه سعودی در حالی مطرح می شود که عربستان چندی است تلاش دارد ایران را به مداخله در امور کشورهای عربی و دولتهای منطقه متهم کند. از این رو این روزنامه سعودی با گسترش ادعاهای خود به متهم کردن این در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین روی آورده است.