تکذیب میانجی گری فرانسه برای پیگیری حقوقی منا

سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در مراسم امضای تفاهم نامه این سازمان با بانک ملت گفت: شب گذشته خبرهایی در سایت‌های خبری در خصوص میانجی گری کشور فرانسه برای پیگیری حقوقی حادثه منا منتشر شد که این اخبار صحت ندارد.
 

 

وی در ادامه افزود: در حقیقت قرار است از ظرفیت‌های داخلی و بین المللی برای رسیدن به حقوق شهدای منا استفاده شود که از جمله آن اعزام یک هیئت کارشناس حقوقی به کشور فرانسه است تا ظرفیت‌های حقوقی این کشور برای پیگیری حقوق منا بررسی شود و به هیچ وجه بحث میانجی گری مطرح نیست.

 

اوحدی در ادامه با بیان اینکه تاکنون هیچ کشوری نتوانسته خسارت شهدای خود را از عربستان بگیرد، تصریح کرد: برخی از وکلا و حقوقدانان دیگر کشورها برای پیگیری حادثه منا و دفاع از شهدای این حادثه اعلام آمادگی کرده اند و ما هم آماده‌ایم از همه این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

 

رئیس سازمان حج و زیارت تاکید کرد: تمام دستگاه‌ها از جمله وزارت خارجه و سازمان حج زیارت در حال تلاش برای احقاق حقوق حادثه منا هستند تا فرمایش مقام معظم رهبری در پیگیری بحث حقوقی تحقق یابد.

 

اوحدی همچنین درباره 2 پلیس خاطی عربستان گفت: ما توقع داشتیم که عربستان این 2 پلیس مجرم را که جرمشان اثبات شده است مجازات کند اما متاسفانه حکمی در این خصوص صادر نشده است.

 

**امضا تفاهم نامه همکاری با بانک ملت

 

وی در خصوص تفاهم نامه‌ای که امروز با بانک ملت امضا شد، گفت: با توجه به شعار امسال که بالندگی در حوزه عتبارت است، افزایش ظرفیت اعزام زائران به عتبات عالیات در دستور کار قرار گرفت که در این زمینه کار باید انجام می‌شد و آن اقدامات داخل کشور عراق برای ارائه خدمات به زائران و ایجاد تسهیلات برای متقاضیان اعزام است.

 

اوحدی بیان کرد: به همین منظور تفاهم نامه‌ای با بانک ملت انجام شد تا سه و نیم میلیون عمره گذاری که دارای فیش اولویت هستند بتوانند از تسهیلات وام یک و نیم میلیون تومانی برای سفر به عتبات عالیات استفاده کنند ضمن اینکه اولویت تصرف آنان به عمره حفظ خواهد شد.

 

رئیس سازمان حج و زیارت اضافه کرد: به منظور ایجاد تسهیلات به ویژه خدمات اقامتی برای زائران در کشور عراق این سازمان از طریق مشارکت با بانک‌های ملی، ملت، گردشگری و انصار اقدام به ساخت مراکز اقامتی و آشپزخانه کرده‌اند.

 

وی تصریح کرد: به همین منظور 9 طرح بزرگ شامل 7 طرح در داخل کشور عراق و 2 طرح در مرزهای کشور در حال ساخت و بهره برداری است.

 

اوحدی از افتتاح زائر سرای طریق القدس خبر داد و گفت: این زائر سرا در خروجی شهر بوستان استان خوزستان قرار دارد که شهریور ماه به بهره داری می‌رسد تا در اختیار زائران اربعین قرار گیرد، همچنین بزرگ ترین هتل نجف با ظرفیت 770 طرح در فاصله 50 متری حرم امام علی (ع) در حال  ساخت است.

 

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین از راه اندازی آشپزخانه صنعتی نجف با ظرفیت پخت 20 هزار غذا در هر وعده خبر داد و افزود: بخشی از این آشپزخانه در ایام اربعین به بهره برداری می‌رسد.

 

**  اخلاقی: برای دریافت وام نیازی به ضامن نیست

 

هادی اخلاقی مدیر عامل بانک ملت هم در این مراسم گفت: متقاضیان اعزام به عتبات که دارای فیش اولویت عمره هستند، می‌توانند از ابتدای شهریور با مراجعه به سایت سازمان حج و زیارت و ثبت نام انتخاب گزینه استفاده از  تسهیلات بانکی وام یک و نیم تومانی دریافت کنند.

 

اوحدی تصریح کرد: باز پرداخت این وام 18 ماهه خواهد بود و سود آن نیز 18 درصد است ضمن اینکه مبالغ وام به صورت مستقیم به حساب سازمان حجو و زیارت واریز می‌شود.