آمریکا به نامه احمدی‌نژاد به اوباما واکنش نشان داد

«الیزابت ترودو،» معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به سوال یکی از خبرنگاران درباره نامه محمود احمدی‌نژاد به باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پاسخ داد.

وی با بیان اینکه «این نامه را دیده‌ایم» گفت : وزارت دادگستری آمریکا مسئول پاسخگویی به سوالات در این زمینه است و من شما را به وزارت دادگستری ارجاع می دهم.

محمود احمدی‌نژاد روز دوشنبه در نامه‌ای به اوباما از وی خواسته بود نسبت به رفع توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های مصادره شده ایران اقدام کند.

ترودو همچنین در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره اینکه آیا واشینگتن ادبیات ضدآمریکایی اردوغان در سفر به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را جدی می‌گیرد، گفت: اظهارات وی سازنده نیست.

وی همچنین گزارش‌های منعکس‌شده در رسانه‌های ترکیه که واشینگتن را به نقش‌آفرینی در کودتای نافرجام این کشور متهم کرده‌اند را «توهم توطئه» خواندو گفت: این نوع توهم توطئه و بیانات تحریک‌آمیز اصلاً سازنده نیستند.

ترودو علی‌رغم این، ترکیه را شریک مهم آمریکا خواند و گفت: دو کشور شریک یکدیگر هستند و با یکدیگر همکاری‌دارند.  

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیدار اردوغان و پوتین را کم‌اهمیت جلوه داد و گفت که این دو کشور هر دو در حال مبارزه با داعش هستند و با یکدیگر منافع مشترک دارند.

ترودو در بخش دیگری از این کنفرانس خبری درباره حمله جنگنده‌های ائتلاف تحت رهبری عربستان به کارخانه «العاقل» واقع در منطقه «النهضه» صنعا در یمن اظهارنظر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد واشینگتن از چنین حملاتی نگران است و همواره این نگرانی‌ها را به شریکانش چه به صورت علنی و چه به صورت خصوصی انتقال می‌دهد.