فضای مجازی از دست غرب در رفته است/ تولید محتوا باید با توجه به ذائقه نسل جوان صورت گیرد

حمیدرضا مقدم فر، مشاور رسانه ای و فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران، در سومین اجلاس فصل وصل در مشهد مقدس در خصوص دیدگاه های موجود در خصوص فضای مجازی، گفت: دو نگاه به فضای سایبری وجود دارد که هر دو نگاه در جمهوری اسلامی لازم است و محصور شدن به یک نگاه منجر به آسیب خواهد شد. یک نگاه، نگاه آسیب محور است و یک نگاه هم نگاه فرصت محور.

مشاور رسانه ای فرمانده کل سپاه پاسداران، اظهار داشت: یک واقیعتی که باید بدانیم این است که در فضای مجازی با یک زیست بوم جدید مواجه هستیم و این موضوع در حال شکل گیری است. این تحول که به عنوان دوران گذار برای تاریخ رقم خورده است نه تنها برای ایران بلکه برای بسیاری از کشورهای جهان وجود دارد.

مقدم فر با اشاره به نگاه تهدید محور در عرصه فضای مجازی، گفت: در نگاه تهدید محور اگر فرض کنیم دشمن می خواهد، تهدید فضای مجازی را به ما تحمیل کند مدیریت فهم و ادراک، راه عملی برای مقابله با دشمن است. برای این موضوع باید یک پشتوانه فکری هم وجود داشته باشد و آن چیزی که آن ها به عنوان پشتوانه فکری مطرح می کنند، نسبیت گرایی است.

وی در همین خصوص، اذعان داشت: آن ها اعتقاد دارند که می توان روی جوانانی که در این فضای مجازی زندگی می کنند، کار کرد و نقطه هدف برای دشمن همین جوانانی هستند که در فضای مجازی زندگی می کنند.

مشاور رسانه ای فرمانده کل سپاه پاسداران، در رابطه اهداف دشمن برای کشورهای اسلامی، گفت: پس از آنکه سکولاریسم شکل گرفت، دشمن دین را از سیاست در غرب جدا کرد و هم اکنون در کشورهای اسلامی در پی اجرای چنین چیزی هستند که کشور های اسلامی را درگیر یکدیگر کنند و آن قدر جنگ های دینی و مذهبی "شیعه و سنی" ادامه می یابد که این کشورها دین را کنار گذاشته و سکولار شوند.

مقدم فر، ادامه داد: ما نیز باید در این فضا با این هدف دشمن مقابله کنیم. شما ببینید نامه مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی، چه شکافی نسبت به دکترین غربی در استراتژیک های دشمن نسبت به جمهوری اسلامی ایجاد کرد.

وی با ایراد انتقاداتی در حوزه فضای مجازی، تصریح کرد: ما پشتوانه نظری در فضای مجازی نداریم . چند کتاب در این عرصه در کشور ما وجود دارد؟ این پشتوانه های نظری و تئوریک به صورت یک مبنا برای ما وجود دارد اما در اروپا و امریکا کتاب های زیادی در حوزه فضای مجازی وجود دارد.

مشاور رسانه ای فرمانده کل سپاه پاسداران، افزود: نتیجه این ندانستن این می شود که نیروهایی که در این عرصه کار می کنند، درک درستی از این فضا ندارد. یک مشکل دیگر در فضای مجازی بخش ساختاری و عملیاتی در این فضا است. ضعف در حرکت های جمعی و تولید محتوا از جمله مشکلاتی است که باید به آن پرداخته شود.

حمیدرضا مقدم فر، در توضیح مشکل ضعف در حرکت های جمعی، اظهار داشت: ما در حرکت های جمعی متفرق و در درون جبهه سرگرم به زدن همدیگر هستیم. از بعضی ها باید خواهش کرد که به خاطر اسلام فضای مجازی را کنار بگذارند چون این افراد دائما در حال این هستند که سر خودی ها را بتراشند و دشمن را رها کرده و در پی حاشیه می باشند.

وی با بیان توصیه های اخلاقی در این عرصه، گفت: برخی هم در فضای مجازی طوری کار می کنند که انگار در شبکه های مجازی و اجتماعی خدایی وجود ندارد و بی اخلاقی در حال شیوع است. شکی نیست خدا در فضای مجازی هم وجود دارد چرا باید آبروی شخصی را برد؟

مشاور رسانه ای فرمانده کل سپاه پاسداران، اظهار داشت: دوستان در فضای مجازی یک مرجع واحد ندارند و ما وقتی بزرگانمان را تخریب می کنیم، دیگر هیچ مرجعی در این عرصه وجود ندارد.

مقدم فر، گفت: در بحث ضعف در تولید باید اظهار داشت که تکنیک ها را در این عرصه نمی شناسیم. باید ادعای این سنوات رسانه ای بودن را کنار گذاشت و در حوزه آموزشی زانو زد. ما در حوزه خلق ادبیات جدید و موثر دچار ضعف هستیم.

این کارشناس مسائل رسانه ای، با اشاره به فرصت های فضای مجازی، تصریح کرد: در بحث فرصت های فضای مجازی، دشمن با رشد فناوری، ناخودآگاه یک سری اقداماتی می کند که همان شرایط جامعه مهدوی را رقم زده است.