تذکر، سوال و هشدار نمایدگان به زنگنه درباره قراردادهای جدید نفتی / اشکالات قراردادها

گروه سیاسی- هدایت الله خادمی نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به حضور بیژن زنگنه وزیر نفت در جلسه دیروز کمیسیون انرژی مجلس گفت: گرچه وزیر در بخشی از جلسه به برنامه ها و گزارش عملکرد پرداخت اما در بخش دیگر این جلسه نمایندگان نسبت به قراردادهای جدید نفتی و IPC شدیدا اعتراض کردند.

وی با بیان اینکه وزیر نفت نسبت به انتقادهای مطرح شده گلایه داشت و عنوان کرد که مرا به خاطر این قراردادها «خائن» می نامند، گفت: اینجانب به وزیر نفت گفتم که قراردادهای جدید نفتی در طول تاریخ ایران بی سابقه است و در حقیقت نکبت ترین قرارداد نفتی ایران بوده و یک قرارداد خائنانه می باشد.

عضوکمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: وزیر نفت مدعی بود که این قرارداد بیع متقابل است در حالی که چنین نیست چرا که محتوای قرارداد طوری تنظیم شده که در صورت اختلاف در روند کار با طرف خارجی، باید هیئت اختلافی در لندن به قضاوت بنشیند و باید رای این هیئت را پذیرفت.

خادمی با بیان اینکه با اجرای قرارداد و شروع کار یک کمیته مشترک بین ایران و طرف خارجی ایجاد می شود، افزود: اعمال نظر در این کمیته بصورت اشتراکی و با 50 درصد سهم هر طرف است و در صورت بروز اختلاف، نظر و حرف ایران به کرسی نمی نشیند هیئت داوری در لندن حرف نهایی را می زند.

وی افزود: مشابهه چنین قراردادی در زمان رژیم گذشته با طرف های خارجی بسته شد که به دلیل فشارها، لغو شد و اجرایی نشد.

عضوکمیسیون انرژی مجلس افزود: اینجانب به وزیر نفت گفتم که این قراردادها خلاف ماده 125 قانون برنامه پنجم توسعه است چرا که طبق این ماده صدور هر گونه پروانه برای بهره برداری و اکتشاف در میادین باید در بودجه سنواتی لحاظ شود که در لایحه بودجه سال 95 چنین چیزی پیش بینی نشده است.

خادمی یکی دیگر از اشکالات قراردادهای جدید نفتی را بی خبری هیئت مدیره شرکت ملی نفت ایران از محتوای این قراردادها دانست و گفت: این هیئت مدیره اصلا قرارداد را ندیده و تائید هم نکردند و ما تعجب می کنیم چطوری در دولت مطرح  و تصویب شده است.

وی با بیان اینکه در قالب این قراردادها هیچ دانشی به ایران منتقل نمی شود، افزود: طرف های خارجی دانش حفاری به ایران منتقل نمی کند و این یکی دیگر از اشکالات این قراردادهاست.

عضوکمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه عربستان همه مراحل استخراج و اکتشاف و بهره برداری از میادین نفت و گاز را در اختیار نیروهای بومی قرار داده، گفت: مگر ما از عربستان هم کمتریم.

خادمی با اشاره به ظرفیت تولید نفت در داخل کشور گفت: ما ظرفیت تولید بیش از چهار میلیون بشکه نفت را در روز داریم و همین نقدار هم تولید می شد.

وی افزود: علاوه بر اینجانب برخی دیگر از اعضای کمیسیون همچنین ناصری نژاد نماینده شادگان نسبت به این قراردادها معترض بوده و از وزیر انتقاد کرده و خطاب به وی گفت که  این قراردادها برای ما شفاف و روشن نیست.