آیا فیلم ایرانی فاجعه منا به تنش تهران و ریاض دامن می زد؟

 المانیتور در مطلبی نوشت: 24 سپتامبر 2015 (2 مهر 94) روز غم انگیزی بود. بیش از 700 نفر در فاجعه منا در عربستان سعودی جان خود را از دست دادند. در این فاجعه غم انگیز حدود 500 ایرانی کشته شدند. حدود یک سال از آن فاجعه می گذرد و یکی از فیلمسازان ایرانی قصد دارد به زودی از فیلم خود تحت عنوان «24 سپتامبر» رونمایی کند. این فیلم اولین فیلم سینمایی درخصوص فاجعه مناست.

 

یکی از شخصیت های اصلی این فیلم محسن حاجی حسن کارگر (معروف به حاجی حسنی) است. او یکی از قاری های ایرانی بود که در فاجعه منا به شهادت رسید. این قاری 27 ساله جایزه بین المللی قرائت را در مسابقات بین المللی قرآن در مالزی در ژوئن 2015 (30 روز منتهی به 10 تیر 94) به خود اختصاص داد و با جمعی از قاریان در حج سال گذشته در عربستان حضور داشت. داستان فیلم «24 سپتامبر» عمدتا حول محور این شخصیت و زندگی و شهادتش می چرخد. 

 

در پی خبر ساخت این فیلم، یک وبسایت عربستانی اعلام کرد تولید چنین فیلمی روابط ایران و عربستان را با تنش های جدیدی مواجه می کند.

 

مریم ابراهیمی، کارگردان و تهیه کننده این فیلم، در مصاحبه ای اظهار کرد: «رهبر معظم انقلاب فرمودند فاجعه منا نباید فراموش شود. من فکر می کنم زبان هنر ابزار خوبی برای زنده نگه داشتن یاد این فاجعه و شهدای مناست. پیش از این، من مشغول فیلم دیگری درخصوص زندگی یکی از شهدا بودم که ارتباطی با فاجعه منا نداشت؛ اما آن پروژه را کنار گذاشتم و تصمیم گرفتم با هزینه شخصی فیلمی درخصوص فاجعه منا بسازم. هیچ کمک مالی برای این پروژه تخصیص داده نشده و تنها سازمان حج و زیارت حمایت معنوی خود را از این اثر اعلام کرده است.»

 

ابراهیمی در ادامه افزود: «ساخت این فیلم حساسیت های خاص خود را دارد. این فیلم درخصوص یک قاری قرآن است. همچنین چگونگی به تصویر کشیدن فاجعه منا میزان حساسیت را بالا برده است.»

 

این فیلم در تهران و شمال شرق مشهد فیلمبرداری شده است. ابراهیمی گفت به دلیل تنش های موجود میان ایران و عربستان، امکان فیلمبرداری در خاک این کشور وجود نداشت.

 

تاثیر ساخت این فیلم بر تنش های سیاسی موجود میان دو کشور نیز یکی از پرسش هایی است که ابراهیمی به آن اینطور پاسخ داد: «این فاجعه در کشور عربستان به وقوع پیوسته است و قطعا مسئولیت آن به گردن این کشور است. با این وجود، ما تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا وارد عرصه سیاست نشویم. ما تنها می خواهیم حقیقت این فاجعه را از دید خانواده های داغدار به تصویر بکشیم.»

 

یک وبسایت عربستانی در واکنش به ساخت این فیلم مدعی شد ایران قصد دارد با ساخت آن از مدیریت عربستان در امور حج انتقاد و تنش های جدیدی در روابط دو کشور ایجاد کند.

 

امین زندگانی، بازیگر نقش اصلی، هرگونه جهت گیری سیاسی این فیلم را رد کرد و گفت: «این فیلم تنها به سرگذشت خانواده های داغدار قربانیان منا می پردازد و هیچ گونه جهت گیری سیاسی ندارد. با این وجود، باید بپذیریم عربستان در این خصوص مسئول است و باید پاسخگوی خانواده های داغدار باشد.»

 

در حالی که تنها 6 هفته به سالروز فاجعه تاریخی منا باقی مانده است، این فیلم مراحل نهایی تولید را سپری می کند. قرار است این فیلم به 7 زبان زنده دنیا دوبله شود و به صورت بین المللی به نمایش درآید. در صورت اتمام مراحل نهایی تولید، این فیلم در جشنواره بین المللی مقاومت در تهران برای اولین بار روی پرده خواهد رفت.