علی لاریجانی امروز هم ریاست جلسه علنی را برعهده داشت و این جلسه پذیرای خادمان حرم امام هشتم بود، خادمانی که کنار درب ورودی اصلی مجلس ایستاده بودند و پس از بوسه نمایندگان بر بیرق حرم امام رضا(ع) به دستشان گل سرخی می دادند تا اینکه در ادامه صلوات خاصه امام رضا در صحن علنی مجلس قرائت شد و  مذاکرات صحن با قرائت این صلوات به نوعی دیگری آغاز شود.

 

 

دفاع از «روحانی» به سبک «لاریجانی»/ تریبون‌ها برای کی به صدا درمی‌آیند!/ همیشه پای احمدی‌ن‍ژاد در میان است/ غلط دیکته مطهری!

 

 

دفاع از «روحانی» به سبک «لاریجانی»/ تریبون‌ها برای کی به صدا درمی‌آیند!/ همیشه پای احمدی‌ن‍ژاد در میان است!/ غلط دیکته مطهری!

 

تذکر باران

 

مجلس امروز هم چون سایر روزهای گذشته انتخاب نمایندگان ناظر در دستگاه‌های اجرایی را در دستور کار خود قرار داد تا در فاصله رأی گیری برای این موضوع بازار تذکرات و اخطارهای قانونی در مجلس داغ شود، تذکراتی که در برخی موارد به مشاجره ، کنایه و حتی بذله‌گویی کشیده شد.

 

مشاجره قاضی و وکیل

 

«آقای رئیس، آقای رئیس نوبت من است! نوبت من است. نمی‌گذارند من حرف بزنم!»  نادر قاضی پور با تکرار این حرف‌ها فریاد هم می‌زد. وی خواستار این بود تا تذکرش هرچه سریعتر شنیده شود فریادهایی که با آرامش لاریجانی روبرو شد. وی ازنماینده ارومیه خواست بر روی صندلی خود بنشیند تا نوبتش شود البته قاضی پور از جمله نمایندگانی نیست که بخواهد به همین سادگی ول کن ماجرا باشد.

وی باز هم فریاد می‌زد و دو دستانش را به علامت اعتراض به سمت محمدعلی وکیلی گرفته بود به طوری که می خواست مسبب فریادهایش را همه بشناسند. قاضی پور  خطاب به ریاست مجلس دوباره فریاد زد و گفت: وکیلی نمی‌گذارد تا تذکرم شنیده شود.

وکیلی هم که از فریادهای این نماینده تعجب می‌کرد یک نگاه به لاریجانی، یک نگاه به مانیتور جلوی خودش و یک نگاه به قاضی پور انداخت و در ادامه تسلیم شد. وی به قاضی پور گفت: آقای قاضی پور الان نوبت شما می‌شود... الان! الان!

 

 

 

دفاع از «روحانی» به سبک «لاریجانی»/ تریبون‌ها برای کی به صدا درمی‌آیند!/ همیشه پای احمدی‌ن‍ژاد در میان است!/ غلط دیکته مطهری!

دعوای ناظرین!

 

اما این پایان تریبون باز جلسه علنی امروز نبود و در ادامه نماینده‌ای که فرصت را برای اعتراض به نحوه انتخابات ناظرین در شورای عالی بیمه در کمیسیون اقتصادی مناسب می‌دید کنایه خود را در قالب تذکری به رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس انداخت.

اسدالله عباسی در ادامه گفت: من برای انتخاب ناظر در شورای عالی بیمه در کمیسیون اقتصادی ثبت نام کردم ولی این کمیسیون حتی بنده را برای توضیح تجربیاتم دعوت نکردند. برخی رؤسای کمیسیون‌ها آیین  نامه داخلی مجلس را رعایت نمی‌کنند.

این اظهارات که آتشی به جان پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس انداخته بود وی را آماده پرونده‌سازی کرد تا پس از چند نطق بعد از عباسی جوابی درخور موضوع به وی بدهد.

در ادامه پورابراهیمی که قصد داشت حرف پایانی را در این موضوع بزند در واکنش به تذکر عباسی گفت: ما طبق ظوابط از دوستانمان برای انتخابات ناظرین در شورای عالی بیمه ثبت نام کرده ایم و سند این موضوع در حال حاضر در دست بنده است.

 

اما این پایان مشاجره این دو نماینده در مجلس نبود و  دیگر عباسی ول کن ماجرا نبود.

وی در تذکر دیگری خطاب به پورابراهیمی گفت: بحثی که ریاست کمیسیون اقتصادی درباره آن توضیح دادند برخلاف واقع است.

عباسی همچنین ادامه داد: مجددا می‌گویم که در زمان رأی گیری برای انتخاب ناظر در کمیسیون به هیچ وجه برای نمایندگان فراخوانی ارسال نشد. ما همه سوگند یاد کرده‌ایم که مر قانون را رعایت کنیم. چطور می‌شود 4 نفر داوطلب این موضوع باشند اما 2 نفر معرفی شوند.

وی در ادامه با فریادهایی گفت: کجای آیین‌نامه گفته است که رئیس کمیسیون اقتصادی می‌تواند به میل خود عمل کند.

با این حال در حالی مشاجره عباسی و پورابراهیمی داغ و داغ‌تر می‌شد که پورابراهیمی حتی به اصرار نایب رئیس مجلس از پاسخ دهی به عباسی کناره گیری نکرد.

پورابراهیمی در ادامه گفت: این مسئله چندمین بار است که از صبح در مجلس مطرح می‌شود که باید بنده بگویم ما طبق برنامه زمانبندی کمیسیون، دوستان را برای انتخاب عضو ناظر در شورای عالی بیمه دعوت کردیم و تاریخ مقرر برای برگزاری این جلسه را از طریق دستور کار کمیسیون به اطلاع دوستان رساندیم بنابراین باید بگویم ما در هیچ کجای آیین‌نامه چیزی مبنی بر این نداریم که گفته باشد کسی که می‌خواهد عضو ناظر در دستگاهی شود حتما کمیسیون مربوطه باید برای آن دعوت نامه بفرستد.

البته این اظهارات پور ابراهیمی بازهم آتشی به جان عباسی انداخت تا بخواهد پاسخی درخور وی به او بدهد ، اما وی که با فریادهایی به سمت هیئت رئیسه مجلس قدم برمی‌داشت بازهم با واکنش نایب رئیس مجلس مواجه شد تا اینکه آتش این مشاجره به نوعی فروکش کرد.

 

 

دفاع از «روحانی» به سبک «لاریجانی»/ تریبون‌ها برای کی به صدا درمی‌آیند!/ همیشه پای احمدی‌ن‍ژاد در میان است!/ غلط دیکته مطهری!

جالی خالی معاونین ! وقتی قاضی‌پور عصبانی می‌شود

 

پس از پایان این مشاجره بالاخره نوبت به قاضی پور رسید وی که آماده بود چند تذکر و اخطار بدهد ابتدا از بدهکاری دولت به گندم کاران شروع کرد و در ادامه به موضوع فیش‌های حقوقی رسید اما همگی این‌ موارد باعث نشد تا وی به صندلی خالی معاونین دولت گیر ندهد.

 

قاضی پور که از حضور معاونان پارلمانی دولت در جایگاه مجلس به شدت ناراحت بود در پایان تذکر خود  از جای خود برخواست و با فریادهایی بلند گفت: آقای رئیس معاونان پارلمانی کجا هستند چرا پشت صندلی خود نیستند! این معاونان باید در صحن باشند!

اما در ادامه لاریجانی پاسخ قاطعی به وی داد و گفت: معاونین پارلمانی در مواردی که جلسه صحن مربوط به آنها باشد باید در جلسه شرکت کنند در غیر اینصورت نیازی به حضور آنها در صحن نیست. 

دفاع از روحانی به سبک رئیس

 

مذاکرات صحن اما گذشت و گذشت تا اینکه یک عضو فراکسیون امید از تریبون‌های رسمی انتقاد کرد.

محمود صادقی که توهین به رئیس جمهور را از تریبون‌های رسمی تأسف‌بار می‌دانست گفت: انتظار داریم ریاست مجلس در نطقشان به این موضوع اشاره کنند چرا که ما باید در موضوع هسته‌ای یکپارچه عمل کنیم.

 

علی لاریجانی هم در ادامه به سبک خود به این موضوع واکنش داد.ی گفت: بنده این تذکر را وارد می‌دانم، ما در شرایط فعلی کشور نیازمند وفاق ملی هستیم مخصوصا بکارگیری برخی از عبارات نسنجیده به مقامات رسمی کشور علی‌الخصوص رئیس جمهور کار نادرستی است.

البته این موضوع مورد توجه سایر نمایندگان هم قرار گرفت و  محبی نیا، نماینده مردم میاندوآب در بخشی از نطق خود به این موضوع اشاره کرد. وی گفت: کسانی که با زبان وهن درباره رئیس جمهور صحبت می کنند بی عقل هستند!

دفاع از «روحانی» به سبک «لاریجانی»/ تریبون‌ها برای کی به صدا درمی‌آیند!/ همیشه پای احمدی‌ن‍ژاد در میان است!/ غلط دیکته مطهری!

 

 

پای احمدی نژاد در تذکرات مجلس

 

حواشی صحن اما در حالی ادامه داشت که موضوع پرونده‌های احمدی‌نژاد هم به میان آمد.

کواکبیان که از صبح منتظر ارائه تذکر خود در صحن بود به مفتوح ماندن پرونده‌های قضایی احمدی نژاد پرداخت. شخصیتی که چه باشد چه نباشد یک پایش در گود مذاکرات است.

کواکبیان گفت: اکنون مدت‌هاست پرونده‌هایی از رئیس جمهور سابق در قوه قضاییه مفتوح است و سخنگوی قوه قضاییه هر بار می گوید که این پرونده‌ها در حال رسیدگی است.

وی همچنین ادامه داد: قوه قضاییه اگر بخواهد می‌تواند موضوعی را سریع رسیدگی کرده و حکم دهد اما سه سال از برخی پرونده‌های احمدی نژاد می‌گذرد و قوه قضاییه هیچ جوابی برای افکار عمومی ندارد.

پای احمدی نژاد در حالی امروز به مذاکرات صحن باز شد که لاریجانی درباره این تذکر به کواکبیان واکنش نشان داد. وی گفت: اخطار باید به عملکرد هیئت رئیسه باشد و این موضوع که شما مطرح کردید مربوط نیست و تنها بخشی از این اخطار مربوط به کمیسیون اصل نود بوده و بخش دیگر مربوط به مجلس.

در ادامه کواکبیان با لاریجانی شوخی هم کرد.

وی که در ادامه تذکر دیگری هم داد و گفت : بنده بیش از 2 ماه پیش از وزیر کشور سوالی در مورد بحث پدیده شاندیز داشتم و حتی در کمیسیون امنیت ملی نیز سه بار به وزیر تذکر دادم اما سوال بنده متأسفانه هنوز در دستور قرار نگرفته است.

 

کواکبیان خطاب به لاریجانی به شوخی گفت: گویا میزان ارادت شما به بنده کم شده است.

بعد از این سخنان لاریجانی هم که همیشه در آستینش حرفی برای گفتن دارد به شوخی پاسخی به کواکبیان داد . وی گفت: ازکمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می خواهیم به این موضوعرسیدگی کند تا ارادت ما به آقای کواکبیان ثابت شود.

 

دفاع از «روحانی» به سبک «لاریجانی»/ تریبون‌ها برای کی به صدا درمی‌آیند!/ همیشه پای احمدی‌ن‍ژاد در میان است!/ غلط دیکته مطهری!

وقتی مطهری فارسی را پاس داشت!

 

حواشی صحن دست بردار جلسه علنی امروز مجلس نبود و اینبار مطهری دستی برآن داشت.

وی که پس از تذکر ادیانی راد درباره قراردادهای نفتی، صحبت می کرد. از صحبت های ادیانی یک غلط گرفت.

مطهری خطاب به این نماینده گفت: اقای ادیانی! از کلمات بیگانه در مجلس استفاده نکنید. شما در اظهاراتتان از واژه لاین استفاده کردید که نباید از کلمه بیگانه در مذاکرات صحن استفاده کرد.

اما رفته رفته از حواشی صحن علنی امروز مجلس کاسته شد تا اینکه هیئت ریئسه به تذکرات شفاهی پرداخت و نهایتا زنگ جلسه علنی مجلس اینبار به دست علی مطهری نواخته شد.

دفاع از «روحانی» به سبک «لاریجانی»/ تریبون‌ها برای کی به صدا درمی‌آیند!/ همیشه پای احمدی‌ن‍ژاد در میان است!/ غلط دیکته مطهری!