روحانی: گازدار شدن 95 درصد جمعیت شهری و روستایی تا پایان عمر دولت/هرگاه مشکلی برای کشور پیش آمده عشایر در صف مقدم بوده‌اند

حجت‌الاسلام حسن روحانی امشب در نشست با عشایر کهگیلویه و بویراحمد با تبریک ولادت امام رضا(ع) اظهار کرد: در کشور فرهنگ ایرانی با فرهنگ اسلام در هم آمیخته است.

وی با بیان اینکه روستایی‌زاده و روستایی هستم و می‌دانم روستا چه زیبایی‌ها و چه سختی‌هایی را به دنبال دارد، گفت: اما زندگی روستایی در دل طبیعت ویژگی‌های خاص خود را دارد و هیچ وقت انسان زندگی روستایی خود را فراموش نمی‌کند.

روحانی با بیان اینکه در دوران کودکی در روستا زندگی‌ کرده‌ام و سپس در حوزه علمیه قم و حوزه نجف و دانشگاه‌های داخل و خارج بوده‌ام، گفت: اما زندگی در روستا چیز دیگری است.

وی گفت: هرگاه مشکلی برای کشور و استقلال و عزت ما پیش آمده عشایر در صف مقدم بوده‌اند.

رئیس جمهور افزود: قبل از انقلاب و در دوره مشروطه و بعد از آن و در دفاع مقدس این دفاع و پیشگامی را مشاهده کرده‌ایم و باید به خاطر ایثار و فداکاری و تلاشی که برای تولید دارند از آنها تجلیل کنیم.

روحانی عنوان کرد: بسیاری از علمای حوزه و دانشمندان از روستا برخواسته‌اند و استعدادهای نابی در روستاها و عشایر وجود دارد و بسیاری از افتخارات و افتخارآفرینی‌ها متعلق به این اقشار است.

رئیس جمهور از تلاشی که دولت برای حمایت از روستایی و عشایر آغاز کرده سخن به میان آورد و گفت: هرچند که به توفیق کامل دسته نیافته آیم اما باید برای تحقق خواسته‌های خود برای رفع مشکلات این اقشار تلاش مضاعف کنیم.

وی به موضوع درمان روستاییان عشایر اشاره کرد و گفت: اگر هم‌اکنون شهری 8 درصد مخارج بیمارستان را بپردازد روستایی نصف آن را پرداخت می‌کند و به همین منظور بیمه سلامت را طی یک سال برای 11 میلیون نفر در شرایط سخت اقتصادی اجرایی کردیم.

روحانی بیان کرد: اقدام دومی که دولت انجام داده و قابل مقایسه با گذشته نیست، ترمیم جاده‌ها، احداث جاده‌ها و راه‌های روستایی و آسفالت راه روستایی با قیر رایگان که در سال جاری و سال گذشته در اختیار روستاها قرار گرفت و با استفاده از قیر رایگان جاده‌ها و راههای روستایی آسفالت و ترمیم شد.

وی تبیین کرد: کار سوم که این دولت دنبال کرده، مسئله آبرسانی به روستاها است که در این خصوص حرکت بزرگی در سراسر کشور انجام داده و در بسیاری از استان‌ها طی 4 ماهه سال جاری اقدامات مناسبی در آبرسانی به مناطق روستایی در کشور انجام شده که تا پایان سال جاری این کار ادامه خواهد داشت تا روستاییان از نعمت آب برخوردار شوند.

رئیس جمهور تشریح کرد: در برخی روستاها، روستاییان و عشایر هنوز به وسیله تانکر، آب مورد نیاز خودشان را تأمین می‌کنند که به این روستاها آبرسانی خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به تلاش دولت در زمینه آموزش چنین توضیح داد: تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم که فرزندان عشایر بتوانند تحصیلات خود را در مقاطع و مدارج بالاتر ادامه دهند و برای این کار زمینه لازم را هم فراهم می‌کنیم.

وی از اختصاص وام کم‌بهره به روستاییان خبر داد و گفت: وام کم‌بهره را از طریق صندوق و از منابع دیگر در اختیار روستاییان قرار خواهیم داد و در این خصوص 3 صندوق کشاورزی که شامل روستاییان می‌شود اختصاص داده‌ایم تا از این صندوق‌ها وام ارزان‌قیمت با بازپرداخت طولانی‌مدت به روستاییان داده شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه مسکن روستایی در گذشته اقداماتی شده بود که در دولت یازدهم این اقدامات بیشتر شده و همه روستاییان ما به لحاظ ارتباطات از طریق تلفن و اینترنت برخوردار هستند.

روحانی تشریح کرد: دولت یازدهم در گازرسانی به روستاها قدم‌های خوبی برداشته که تا پایان عمر این دولت بیش از 95 درصد جمعیت شهری و روستایی کشور از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی عنوان کرد: عشایر به غیر از مسئله دامداری خواسته‌ دیگری از جمله بهره‌برداری از طبیعت را داشتند و یکی از خواسته‌های آنها پرورش گیاهان دارویی بوده که استان ظرفیت خوبی در پرورش گیاهان دارویی داشته و این ظرفیت در اختیار روستاییان و عشایر قرار داده می‌شود.

رئیس جمهور در پایان یادآور شد: عشایر و روستاییان کهگیلویه و بویراحمد مطالباتی داشتند که مطالبات آنها را پیگیری خواهیم کرد.