پولی که به ایران دادیم تضمین نمی کنیم برای تروریسم خرج نکند!

 پایگاه اینترنتی نشریه واشینگتن فری بیکن در گزارشی به قلم "دیوید روتز" نوشت: "دبی واسرمن شولتز،" نماینده دموکرات ایالت فلوریدا، روز گذشته مدعی شد نمی تواند تضمین کند پولی که ایران از طریق توافقنامه هسته‌ای تاریخی"باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، بدست آورده است، صرف تامین مالی حملات تروریستی برضد اسرائیل نشود.

 

وی این اظهارات را در جریان مناظره با "تیم کانووا،"  رقیب مرحله مقدماتی انتخابات کنگره در یکی از حوزه های انتخابیه ایالت فلوریدا، بیان کرد.
وی در ادامه ادعایش افزود: ایران  به تامین مالی گروههای متعصب و تندروی ضد اسرائیلی، مانند حماس و حزب الله، اقدام می کند و این کشور بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان است.

 

"جیم دفده،" مجری این مناظره، موضوع پرداخت مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون دلاری را مطرح کرد و گفت:
ایران در ماه ژانویه به عنوان بخشی از تسویه حساب معامله ناکام تسلیحاتی، آن را دریافت کرده بود و شامل چهارصد میلیون دلار پول نقدی می شود که با یک فروند هواپیما به ایران پرداخت شد. منتقدان هم گفتند این پول عملا یک باج بود، آنها این موضوع را با توافقنامه هسته‌ای گره زدند. ایران در همان روزی که پول نقد را دریافت کرده بود اقدام به آزادی چهار "گروگان" آمریکایی کرد.

 

مجری این مناظره درباره میزان پولی که از طریق توافقنامه هسته ای به ایران اختصاص داده شده بود، دچار اشتباه شد زیرا این رقم بیش از یکصد میلیارد دلار از محل تخفیف تحریم ها می شود؛ اما اصل پرسش مناظره این بود که آیا واسرمن شولتز می تواند تضمین کند که هیچ بخشی از این پول مورد استفاده ایران در بخش تامین مالی حملات تروریستی برضد کشور یهودی نخواهد شد؟

 

مجری از واسرمن شولتز پرسید: آیا شما تضمین می کنید این پول یعنی یک میلیارد و هشتصد میلیون دلاری که به عنوان بخشی از توافقنامه ایران بود، در تامین مالی حملات تروریستی برضد اسرائیل مورد استفاده واقع نخواهد شد؟ آیا شما تضمین می کنید؟

 

واسرمن شولتز گفت: انسان هیچ وقت نمی تواند هیچ چیزی را تضمین کند.
وی افزود: کاری که ما باید انجام دهیم این است که اطمینان یابیم ما همچنان نظارت داشته باشیم و اطمینان یابیم که توافقنامه به طور کامل اجرا می شود. ایران به طور کامل تبعیت کرده است و اکنون آنها تقریبا بیست و پنج سال از گریز(هسته ای) فاصله دارند. موضوع دیگری که باید درباره اش اطمینان یابیم این است که  اکنون توجه خود را معطوف به فعالیت تروریستی ایران بکنیم و اطمینان یابیم که هر زمانی که آنها مشغول نقض ها در زمینه موشک بالستیک شوند ما می توانیم تدابیر سختی در زمینه تحریم ها اتخاذ کنیم.

 

این گزارش می افزاید: کاخ سفید در مورد این موضوع حتی گفته است که به احتمال زیاد ایران از پول ناشی از تخفیف تحریم ها برای تامین مالی تروریسم استفاده خواهد کرد یا اینکه کاخ سفید اعلام کرد که پیش بینی می کند ایران از این پول برای تامین مالی تروریسم استفاده کند.

 

واسرمن شولتز به علت تصمیم به حمایت از توافقنامه هسته ای ایران علنا دچار  گرفتاری شد.

 

وی درباره تصمیم خود به حمایت از توافقنامه هسته ای با چشمانی پر از اشک به شبکه سی ان ان گفته بود که قلبی یهودی دارد و معتقد بود که توافقنامه بهترین راه برای محافظت از اسرائیل است.

 

وی در ماه سپتامبر گذشته گفته بود: برای من به عنوان یک یهودی هیچ موضوعی بیش از اطمینان به موجودیت اسرائیل در طی نسل ها ، اهمیت ندارد. من اطمینان دارم که روندی که ما طی کردیم تا به این تصمیم برسیم تضمین خواهد کرد که اسرائیل برای همیشه وجود خواهد داشت.

 

این گزارش می افزاید: با توجه به اینکه "برنی سندرز،" نامزد مرحله مقدماتی انتخابات درون حزبی دموکرات ها در حوزه بیست و سوم ایالت فلوریدا در انتخابات مجلس نمایندگان، از کانووا حمایت کرده، موضوع مناظره در رقابت با کانووا به موضوعات سیاست خارجی هم کشیده شده است.