آمریکا چاره ای ندارد مگر اینکه با ایران متحد شود!

وبسایت «لافیر بلاگ» در مطلبی نوشت: از آغاز سال جاری میلادی، گروه تروریستی داعش حملات و اقدامات تروریستی خود را به خارج از مناطق تحت اشغال این گروه، از جمله آمریکا و شهرهای مهم اروپایی، کشانده است. به طور متوسط در سال 2016 در هر 84 ساعت یک حمله تروریستی از سوی داعش به وقوع پیوسته است.

 

ائتلاف جهانی موسوم به ضد داعش، که از ائتلاف آمریکا و متحدان آن در اروپا و خاورمیانه تشکیل شده است، از سال 2014 ادعای جنگ با داعش را دارد؛ اما تاکنون نتوانسته است این گروه تروریستی را شکست دهد. دو سال پیش، اوباما اعلام کرد هدف از این ائتلاف شکست داعش و نابودی کامل آن است. این ائتلاف در نقاطی از سوریه و عراق توان داعش را تا حدودی کاهش داده است؛ اما نه تنها نتوانسته است مانع رشد و گسترش قابلیت های این گروه تروریستی شود، بلکه قابلیت های آن را تا حدودی نیز تقویت کرده است.

 

برای نابودی داعش، آمریکا چاره ای جز این ندارد که با یکی از قدرتمندترین نیروهایی که خارج از ائتلاف موسوم به ضد داعش با این گروه تروریستی مبارزه می کند، متحد شود: ایران.

 

ایران چگونه با داعش می جنگد؟
در حال حاضر ایران کشوری قدرتمند است که در همسایگی آن حکومت هایی ضعیف وجود دارند که جولانگاه گروه های تروریستی هستند؛ از طالبان و القاعده در افغانستان گرفته تا داعش در عراق و سوریه. ماه گذشته، دستگاه اطلاعاتی ایران نقشه داعش برای اجرای حملات تروریستی در تهران را خنثی کرد. براساس این نقشه، 50 نقطه حساس و مهم در پایتخت ایران هدف اجرای حملات تروریستی قرار گرفته بود که با هشیاری مسئولان امنیتی این عملیات خنثی شد. داعش صدها هزار دلار به عاملان اجرای این عملیات پرداخت کرده بود. 

 

البته جای تعجب ندارد. ایران، در کنار آمریکا و فرانسه، سه هدف اصلی داعش برای اجرای حملات تروریستی هستند. ایران بزرگترین کشور شیعه است و داعش از این جهت ایران را یکی از دشمنان اصلی خود می داند. 

 

ایران پس از دستیابی به توافق با کشورهای 1+5 بر سر فعالیت های هسته ای، تمام تمرکز خود را متوجه مبارزه با تروریسم و در رأس آن داعش کرده است. 

 

اهداف و راهبردهای ایران در مبارزه علیه داعش مشابه راهبردهای آمریکاست. تهران می خواهد با حفظ تمامیت ارضی دو کشور سوریه و عراق، داعش را به عقب براند و قابلیت های این گروه را برای انجام حملات تروریستی در خارج از مناطق تحت تصرف از بین ببرد. همچنین تهران قصد دارد عضوگیری این گروه تروریستی را به حداقل برساند و از گسترش آن در دیگر کشورها جلوگیری کند.

 

برای رسیدن به این اهداف، ایران اقدامات بسیاری انجام داده است که بخش بزرگی از آنها مکمل اقدامات آمریکا در مبارزه علیه داعش بوده است. تهران علاوه بر حمایت تجهیزاتی و آموزش نیروهای مبارز، حضور و اشراف کاملی در دو کشور عراق و سوریه دارد. در حالی که آمریکا و متحدانش دسترسی محدودی به این مناطق دارند.

 

ایران به منظور کاهش هزینه های جنگ رو در رو با داعش، خواهان همکاری با دیگر کشورهاست. برخلاف آمریکا، ایران با دولت عراق، دولت سوریه، شیعه های این مناطق، کردها و سنی های مبارز همکاری نزدیکی دارد. 

 

ایران رو در رو با داعش می جنگد. سپاه پاسداران حضور گسترده ای در عراق و سوریه دارد. در ماه های اخیر، جوانان ایرانی بسیاری تحت عنوان «مدافع حرم» در خاک سوریه و عراق به شهادت رسیدند. مدافعان حرم پیام دیگری نیز برای داعش دارند: آنها زنگ هشداری برای عناصر داعش هستند که جرأت نزدیک شدن به مرزهای ایران، منافع این کشور و نمادهای مذهبی شیعیان، از جمله کربلا و نجف، را نداشته باشند.

 

در ایران نهادهای مختلفی در حال مبارزه با تروریسم هستند: سپاه پاسداران، ارتش، نیروهای اطلاعاتی و امنیتی دولت و سپاه. به طور مشخص، وظیفه سپاه قدس ایران مبارزه با تهدیدات تروریستی در خارج از کشور است.

 

تصاویر مختلف سردار قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، در کنار گروه های مختلف شیعه و سنی در عراق این واقعیت را پررنگ می کند که ایران مایل به همکاری با تمامی گروه هاست.

 

چرا آمریکا باید با ایران همکاری کند؟
واشینگتن می داند ایران یکی از بازیگران مهم منطقه است. پیش از این نیز ایران و آمریکا علیرغم نداشتن روابط دیپلماتیک، با یکدیگر همکاری داشتند. در سال 2001 در جنگ با طالبان در افغانستان، ایران نیز در کنار روسیه و هند حضور داشت. پس از ورود آمریکا به این جنگ، به گفته نماینده ویژه این کشور، ایران همکاری های بسیاری با آمریکا داشت.

 

آمریکا در جنگ با داعش به حمایت های منطقه ای و قومی-مذهبی نیازمند است. ایران نفوذ بسیاری در منطقه دارد و از این جهت می تواند به آمریکا کمک کند. مبارزان شیعه در عراق، که از سوی ایران حمایت می شوند، قوای نظامی موثری در جنگ با داعش هستند.

 

آمریکا نیز تجربه بسیاری در جنگ و همچنین تجهیز و آموزش قوای نظامی دارد. این امر بهره وری ائتلاف را بالا می برد؛ اما بدون قوای نظامی برای جنگ رو در رو، آزادسازی شهرها از تصرف داعش و مبارزه با این گروه تروریستی کاری دشوار و چه بسا غیر ممکن خواهد بود.

 

آمریکا چگونه می تواند با ایران همکاری کند؟
اول، آمریکا می تواند از قوای نظامی تحت حمایت ایران و ارتش عراق با جنگنده هایش حمایت کند تا شهرهای تحت اشغال داعش هرچه زودتر آزاد شوند.

 

دوم، ایران و آمریکا می توانند اطلاعات خود را درخصوص اهداف مورد حمله به اشتراک بگذارند.

 

سوم، ایران و آمریکا در جهت تسهیل رفت و آمد افراد و تجهیزات می توانند با هم همکاری کنند. ایران در منطقه حضور دارد و می تواند سریع تر از آمریکا عمل کند که این امر سرعت واکنش به بحران های انسانی را نیز افزایش خواهد داد.

 

چهارم، ایران و آمریکا باید در جلوگیری از تشدید بحران های سیاسی در عراق همکاری مشترک داشته باشند. هرگونه سوءمدیریت از سوی دولت عراق درخصوص مسائل اقتصادی، امنیتی و سیاست های کلی می تواند جنگ با داعش را تحت تاثیر قرار دهد.

 

در انتهای این مطلب آمده است: در نهایت، داعش زمانی نابود خواهد شد که اندیشه های انحرافی آن از اعتبار ساقط و درگیری های فرقه ای در منطقه حل و فصل شود. بدین منظور، باید تمامی کشورهای مسلمان منطقه، از جمله ایران و عربستان، در مبارزه علیه داعش متحد شوند. در واقع، نبود ایران در ائتلاف موسوم به ضد داعش، جنگ با این گروه تروریستی را به بن بست می کشاند. اتحاد ایران و آمریکا امری است که بیش از هر چیز دیگری به نابودی داعش کمک خواهد کرد.