نقش فعال ایران در مقابله با داعش و کمک به عراقی‌ها

 سلیم الجبوری رئیس مجلس عراق، ظهرامروز(شنبه 30 مرداد) در نشست خبری مشترک با علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، ضمن تبریک به همتای خود برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس پارلمان ایران، گفت: لاریجانی فردی با لیاقت و با تدبیر است که توانایی مقابله با بحرانها را دارد.

وی ادامه داد: ما و همه تصمیم‌گیران و نهادهای دولتی در عراق معتقدیم که باید با جمهوری اسلامی  به  دنبال رابطه قوی‌تر و بهتر باشیم. این ارتباط همواره باید مستمر باشد و پلهای ارتباطی میان دو کشور را به ویژه در حوزه‌های اقتصادی و پارلمانی برقرار کنیم چون این روابط به نفع هر دو کشور است.

الجبوری با بیان اینکه ما با یک بحران امنیتی در منطقه مواجهیم که نمود آن را در داعش و گروه‌های تروریستی می‌بینیم، افزود: در این شرایط نیازمند بودیم که کشورهای منطقه در کنار ما بایستند و این جمهوری اسلامی بود که یک نقش فعال را در این زمینه ایفا کرد. ایران نقش بسیار زیادی در زمینه مقابله با داعش و کمک به ملت عراق داشت.

وی اظهار کرد: عراق باید نقش مهمی در زمینه مقابله با تروریسم ایفا کند و در حال حاضر نیز به سمتی حرکت می‌کنیم که از کشورهای مختلف برای مقابله با این بحران استفاده کنیم.

رئیس مجلس عراق  با اشاره به مذاکرات خود با علی لاریجانی گفت: در این جلسه در زمینه روابط تجاری و اقتصادی گفت‌وگو کردیم و به نکاتی هم رسیدی.، روابط پارلمانی هم برای ما اهمیت بالایی دارد.

الجبوری افزود: در دیدار امروز، در زمینه نتایج نشست بین‌المجالس اسلامی که در بغداد برگزار شد هم صحبت کردیم و تصمیماتی را که در رابطه با مقابله با تروریسم و همکاری یکپارچه با آن اتخاذ شده بود، مورد بررسی قرار گرفت.

وی  درباره  راه‌حل اختلافات گروه‌های سیاسی در عراق گفت: مسئولان و تصمیم‌گیران در عراق این عنایت را دارند که مشکلات را حل کنند و موضع‌گیری واحد در مبارزه با تروریسم و حل مشکلات اقتصادی اتخاذ کنند. البته تلاش هم می‌کنند که در اختلافات نمانند.

رئیس پارلمان عراق  همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه احتمال استفاده از پایگاه‌های نظامی ایران برای آزادسازی موصل وجود دارد، گفت: تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی به مصلحت عراق فکر می‌کنند، آنچه مهم است منافع ملی عراق است.

رئیس مجلس عراق از استقبال هیئت پارلمانی ایران از هیأت پارلمانی عراق تشکر کرد و ابراز امیدواری کرد که مجلس جدید ایران، مجلسی موفق و کارآمد باشد.

پس از این کنفرانس مطبوعاتی رئیس پارلمان عراق در ضیافت نهار علی لاریجانی شرکت کرد.