کارشناسان «فردو» می‌خواهند فراموش نشوند

محمدابراهیم رضایی با اشاره به بازدید اخیر اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از تأسیسات هسته‌ای فردو در راستای تنظیم گزارش شش ماهه اجرای برجام، اظهار داشت: در تأسیسات فردو، طبق تعهد طرف ایرانی در برجام، اقداماتی صورت گرفته و شرایط به گونه‌ای است که امکان برگشت‌پذیری در ۴۸ ساعت وجود دارد.

وی افزود: کارشناسان مستقر در فردو بر این مسئله تاکید داشتند و جزئیات فنی این برگشت‌پذیری را ارائه کردند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: دو آبشار سانتریفیوژ در فردو در حال گردش بوده و دو آبشار نیز در خلاء قرار دارد که آماده انجام فعالیت هستند.

رضایی درباره وضعیت تحقیق و توسعه در تأسیسات فردو نیز گفت: در این رابطه نیز محدودیتی ندارند و گروه‌هایی که بر روی IR۲ تا IR۸ مشغول کار هستند، اعلام کردند که فرآیند تحقیقات را ادامه می‌دهیم و هیچ محدودیتی نداریم و به سمتی می‌رویم که بر اساس جدول زمانبندی شده جلو برویم.

وی افزود: پیش‌بینی این است که هشت سال طول بکشد که دستگاه‌های سانتریفیوژ IR۸ قابلیت بهره‌برداری داشته باشند و بر همین اساس نیز روند مطالعات پیش می‌رود.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: کارشناسان تأسیسات فردو از اینکه بخشی از دستاوردهایشان متوقف شده، ناراحت هستند اما در عین حال این آمادگی را دارند که با قدرت مأموریت اولیه را ادامه دهند.

رضایی خاطرنشان کرد: این کارشناسان انتظاری ندارند جز اینکه حمایت همه‌جانبه‌ای برای پیشبرد صنعت هسته‌ای از آنها بشود و فراموش نشوند؛ این جوانان می‌خواهند که صنعت هسته‌ای همچنان در اولویت نظام باشد، چرا که یکی از مهمترین دستاوردهای ملی کشور است.

وی تأسیسات آب سنگین اراک را دومین مقصد اعضای کمیسیون امنیت ملی برای بازدید اعلام کرد و گفت: قرار بود امروز (دوشنبه) این بازدید انجام شود اما با توجه به اینکه قرار است امروز از نمایشگاه تأسیسات موشکی صنایع دفاع بازدید کنیم، این برنامه به زمان دیگری موکول شده است که جزئیات آن اعلام خواهد شد.