کار مهم اوباما بعد از تعطیلات در جزیره درباره ایران!

 وبسایت ژاپن تایمز در گزارشی نوشت: "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا از تعطیلات تابستانی بازگشته است و باید خود را برای یک پاییز پر مشغله آماده کند. از جمله اقداماتی که وی باید انجام دهد فشار آوردن بر کنگره برای تهیه بودجه لازم به منظور مقابله با ویروس زیکا و دفع حملات قانونگذاران برای پرداخت 400 میلیون دلار به ایران است. همچنین انتظار می رود اوباما سرسختانه برای پیروز شدن "هیلاری کلینتون" در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تلاش کند.

 

رئیس جمهور آمریکا پس از گذراندن یک تعطیلات خانوادگی 16 روزه در "مارتاز وینیارد،" یک جزیره در ماساچوست، روز گذشته به کاخ سفید بازگشت. 

 

نخستین برنامه کاری وی این است که روز سه شنبه به شهر "باتون روژ" در ایالت لوئیزیانا سفر کند تا به خرابی هایی که سیل به بار آورد و باعث کشته شدن دست کم 13 نفر شد، رسیدگی کند. وی از جانب مردم لویزیانا تحت فشار قرار داشت که هر چه سریعتر از تعطیلات بازگردد و با قربانیان این حادثه طبیعی دیدار کند. اوباما همچنین قصد دارد باقیمانده هفته را در جلسات مربوط به یازدهمین و احتمالا آخرین سفر وی به آسیا به عنوان رئیس جمهور، سپری کند.

 

کاخ سفید همچنین قصد دارد قانونگذاران را برای دریافت بودجه لازم برای مبارزه با ویروس زیکا و ساخت واکسن آن تحت فشار قرار دهد؛ زیرا دو روز پیش مقامات نهادهای بهداشتی فدرال آمریکا نسبت به انتشار ویروس زیکا در سواحل میامی ایالت فلوریدا – که یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری آمریکاست -- هشدار دادند. 

 

باراک اوباما در سال جاری میلادی برای مقابله با ویروس زیکا از کنگره درخواست بودجه ای  1.9 میلیارد دلاری کرد. بخش عمده ای از این بودجه صرف آزمایش و عملیات مراقبت و مقابله با این ویروس خواهد شد. 

 

ویروس زیکا نخستین بار در سال 1947 در آفریقا و در بدن یک میمون یافت شد. نام این ویروس از جنگلی در اوگاندا که نخستین میمون های مبتلا به ویروس در آن یافت شده اند، گرفته شده است. بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، این ویروس در طول چندین سال، به تدریج در کشورهای اوگاندا و تانزانیا از میمون به انسان منتقل شد. این ویروس که از پشه به انسان منتقل می شود، موجب تولد کودکانی با سرهای کوچک و مغزهای تکامل نیافته می شود. 

 

قانونگذاران آمریکا همچنان از پرداخت 400 میلیون دلار این کشور به ایران خشمگین هستند و مدعی شده اند این باجی بود که اوباما برای آزادی زندانیان آمریکایی به ایران داد. باراک اوباما نیز در پاسخ به این اظهارات قانونگذاران گفت: "ما باج نمی دهیم، در گذشته باج نداده ایم و در آینده هم باج نخواهیم داد."

 

"جان کربی،" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این خصوص گفت: 400 میلیون دلاری که به ایران داده شد، پول خود این کشور بود. این پول در هر صورت از طریق دادگاه لاهه به ایران می رسید. 

 

اما به نظر می رسد این اظهارات هم نتوانسته است اعضای کنگره را قانع کند.

 

نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو نشان داد باراک اوباما در تلاش است به "هیلاری کلینتون،" نامزد دموکرات انتخابات آمریکا برای راه یافتن به کاخ سفید کمک کند. باراک اوباما پس از بازدید از لوئیزیانا قرار است 31 اوت (10 شهریور) برای سخنرانی در خصوص موضوع حفاظت از محیط زیست به "نوادا" سفر کند. پس از آن 2 تا 9 سپتامبر (12 تا 19 شهریور) را در چین و لائوس می گذراند. 
اوباما نخستین رئیس جمهور آمریکا خواهد بود که به لائوس سفر کرده است.