ظریف زنگ خطر را برای آمریکایی ها به صدا درآورد

 ایران کم کم جای پای خود در آمریکای لاتین را محکم می کند و مقامات آمریکایی، بیش از پیش نگران هستند که این متحدان منطقه ای ایران، خطری برای آمریکا ایجاد کنند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در سفری دوره ای به کشورهای مهم آمریکای لاتین از جمله کوبا و ونزوئلا به سر می برد که دشمن آمریکا محسوب می شوند.

علاوه بر این ها، فعالیت های روسیه در منطقه آمریکای جنوبی نیز بر نگرانی های آمریکایی ها افزوده است.

برخی از مقامات کنگره، نسبت به این سفر اعلام خطر کرده اند و افزایش مناسبات ایران با برخی کشورهای آمریکای لاتین، باعث شده است حلقه محاصره در اطراف آمریکا تنگ تر شود.

ایران سفارت خود در شیلی را نیز افتتاح کرد و آمریکایی ها نگران شده اند که ایران به دروازه های آمریکا برسد.

در همین راستا، «ایلینا روس لهتینن،» نماینده جمهوری خواه و عضو کمیته روابط خارجی کنگره در اظهار نظری در خصوص سفر محمدجواد ظریف به کشورهای آمریکای لاتین مدعی شد: این تهدید برای منافع امنیتی ملی و هم پیمانان آمریکا، باید هشدار باشد. دولت اوباما نتوانست مانع گسترش نفوذ روسیه و چین در نیمکره ما شود و حالا ایران دوباره تلاش های خود را از سر گرفته تا حضور پررنگ تری داشته باشد و فعالیت های خود را انجام دهد. من مصرانه از کاخ سفید می خواهم تهدید ایران را دست کم نگیرد و مانع تاسیس مامنی برای این کشور در منطقه شود.

وزارت امور خارجه آمریکا در خصوص سفر ظریف به آمریکای لاتین، واکنشی نشان نداده است.

روس لهتینن گفت: زمان بندی سفر ظریف، مهم است زیرا ایران می تواند از این رژیم ها برای دور زدن تحریم های برجای مانده استفاده کند و منافع آمریکا را به خطر بیندازد.

وی همچنین مدعی شد: روش کلاسیک ایران، تاسیس مرکز فرهنگی، سفارت خانه یا کنسولگری جدید، و توافق های همکاری در زمینه های گوناگون اقداماتی ظاهری و برای گسترش شبکه خود است.

نگرانی آمریکایی ها از قدم گذاشتن ایران در آمریکای لاتین، دو سال پس از این مطرح می شود که وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود نفوذ ایران در منطقه در حال «رنگ باختن» است.

روس لهتینن در ادامه ادعا کرد: همین اواخر، یکی از اعضای حزب الله در برزیل دستگیر شد، ابزاری انفجاری را در نزدیکی سفارت اسرائیل در اروگوئه کشف کردند، و خبردار شده ایم اعضای حزب الله با پاسپورت ونزوئلایی سفر می کنند. همین چند وقت پیش بود که ونزوئلا پیشنهاد کرد پروازهایی به تهران و سوریه داشته باشد و همین هفته پیش، شاخه های حزب الله در کرانه باختری و در جایی کشف شد که ونزوئلا شرط ویزای خود برای فلسطینی ها را لغو کرده بود.

ظریف در هاوانا به شدت از آمریکا انتقاد کرد و گفت: ایران و کوبا می توانند به آمریکا ثابت کنند که نمی تواند با اعمال فشار به کشورهای دیگر، کاری از پیش ببرد. حالا زمان این رسیده که به هدف مشترکمان دست پیدا کنیم و اقتصاد مقاومتی در ایران و اهداف بازسازی کاسترو در اقتصاد کوبا را دنبال کنیم.

گفته می شود حدود 60 مسئول و مقام اجرایی ایرانی در این سفر، ظریف را همراهی می کنند.