افسر امنیتی انگلیس دبیر دوم سفارت در تهران/ ماموریت برای جاسوسی از پایگاه هوایی همدان

گروه سیاسی- جواد کریمی قدوسی نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز با اشاره به دستگیری «سباستین سورن» رایزن سفارت فرانسه و «چارلوت لوپز وارنه والر» دبیر دوم سفارت انگلیس در استان کردستان، گفت: این افراد در روز یکشنبه 24 مرداد دستگیر شدند. این افراد هیچ مجوزی از سوی وزارت خارجه و هیچ یک از وزارتخانه ها نداشتند و تنها از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مجوز گردشگری داشتند.

وی افزود: «چارلوت لوپز وارنه والر» دبیر دوم سفارت انگلیس یک جاسوس تمام معناست و به بهانه گردشگری وارد استان های مختلف کشور می شوند.

 عضو کمیسیون امنیت ملی و ساست خارجی مجلس گفت: بر اساس شنیده ها این زن، جاسوس و افسر امنیتی انگلیس است و چندی پیش از طریق روابط خاص با برخی از دیپلماتهای مرد در یکی از سفارتخانه های خارجی در تهران، آنها را تخلیه اطلاعاتی کرده بود.

کریمی قدوسی افزود: این افراد بدون مجوز به استانهای کردستان، کرمانشاه و همدان مسافرت کردند و هدف آنها جمع آوری فیلم و عکس از مراکز حساس نظامی، سپاه و پایگاه هوایی نوژه همدان بود.

وی با اشاره به اتحاد ایران و روسیه و استفاده روسها از پایگاه نوژه برای حمله به داعش تصریح کرد: این افراد ماموریت داشتند تا از این پایگاه فیلم تهیه کنند و وقتی توسط نیروهای امنیتی و سپاه رصد می شوند، پا به فرار می گذارند.

عضو فراکسیون ولایت مجلس اضافه کرد: این افراد به دستور ایست مسئولین توجه نمی کنند و حتی 2 تور امنیتی را رد کرده و در نهایت در تور سوم دستگیر می شوند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه این افراد در حین فرار برخی از فیلم ها را پاک می کنند، گفت: خوشبختانه با ضبط دوربین آنها بخشی از این فیلم ها را بدست می آورند که معلوم بود آنها از مراکز حساس کشور از جمله پایگاه نوژه همدان فیلمبرداری کرده بودند.

وی گفت: این جای تاسف دارد که کاردار سفارت انگلیس یک افسر امنیتی است اما دولت ایران در تلاش است تا سطح روابط دو کشور را در حد سفیر ارتقا دهد.

نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد وزارت امور خارجه در خصوص بازداشت این دو متهم گفت: وزارت خارجه مدعی شد این افراد مجوز داشتند در حالی که هیچ مجوزی نداشتند.

کریمی قدوسی افزود: با فشارهای زیاد این افراد آزاد شدند در حالی که این اتفاق در هر کشوری می افتاد این افراد بعنوان عنصر نامطلوب اعلام و سریعا از کشور اخراج می شدند.

 وی گفت: تعجب ما این است که وزارت خارجه نه تنها اقدام به اخراج آنها نکرد بلکه از افراد متهم به جاسوسی دفاع و حمایت هم می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و ساست خارجی مجلس گفت: در همین زمینه سوالی از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه مطرح شد که وی باید با حضور در مجلس به آن پاسخ دهد.

افکارنیوز روز یکشنبه 31 مرداد خبری تحت عنوان «تناقض گویی دولتی‌ها برای 2 جاسوس در کردستان/ تقاضای برای اعلام عنصر نامطلوب و اخراج» منتشر کرد.


علیرضا تهرانی