اگر هر شناور بیگانه‌ای وارد آب‌های ‌ایران شود مقابله می‌کنیم

حسین دهقان پیش از ظهر امروز در نشست خبری که در استانداری اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: هفته دولت فرصتی برای مسئولان است تا فعالیت‌هایشان را در معرض دید مردم قرار دهند و از عملکردشان ارزیابی داشته باشند و همچنین با بازبینی از نواقص و مشکلات و با تمرکز و تلاش و بسیج منابع در خدمت مردم و توسعه ملی و رفع مشکلات معیشتی مردم باشند.

وی افزود: خدمتگزاری به مردم توفیقی است که نصیب مسئولان و کارمندان دولت شده و دولت قدردان آن است.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح عنوان کرد: مشکل اصلی ما در حوزه اقتصاد، اشتغال، بیکاری و رکود است و تلاش دولت در سنوات مختلف کنترل تورم بوده است که این مورد فضای معیشتی مردم را دچار مشکل کرده بود.

وی ادامه داد: همچنین رکود فضای معیشت مردم را سخت کرده که دولت باید در این زمینه تلاش بیشتری کند و باید از رکود خارج شویم.

دهقان خاطرنشان کرد: باید هر سال 750 هزار فرصت شغلی جدید داشته باشیم تا بتوانیم جلوی رشد بیکاری را بگیریم.

وی عنوان کرد: اصفهان قطب صنعت، کشاورزی، صنایع و تولید است و واحدهای تولیدی صنعتی با ظرفیت ملی در این استان وجود دارد که باید از ظرفیت آنها استفاده شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: در اصفهان و کل کشور همه واحدهای تولیدی باید با ظرفیت اسمی و رسمی کار کنند اما مشکلات اقتصادی برای آنها وجود دارد؛ دولت باید به آنها کمک کند و به همین دلیل استان‌ها واحدهای مشخصی را برای حمایت معرفی کرده‌اند.

وی ادامه داد: برای حمایت از واحدهای تولیدی تسهیلات و نرخ آن مورد اهتمام قرار گرفته و امیدواریم بتوانیم با رفع مشکل تسهیلات در ماه‌های پیش رو مشکلات واحدهای تولیدی را رفع کنیم تا مشکلات کسب و کار حل شود و تولید افزایش یابد.

دهقان با بیان اینکه اصفهان در زمینه آب مشکل دارد، گفت: تاکنون دو بار جلسه شورای آب برای اصفهان تشکیل شده است و پیگیری‌هایی برای آن صورت گرفته تا نگرانی مردم استان را از تأمین منابع آبی رفع کنیم؛ اصفهان با زاینده‌رود شناخته می‌شود و همه زیبایی آن زنده بودن آن است که امیدواریم بتوانیم آن را احیا کنیم تا در کشاورزی و صنعت شاهد رشد باشیم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مورد قایق‌‌های تندرو و تأمین امنیت در خلیج فارس متذکر شد: تأمین امنیت ما در دریا به عهده واحدهای دریایی است که آنها برای نظارت و تردد و اقدامات بیگانگان به صورت مستمر در حال گشت و رصد در آبهای سرزمینی خودمان هستند؛ طبیعی است که هرگاه بیگانگان بخواهند تعرضی به ما داشته باشند، با آنها مواجهه خواهیم کرد.

وی درباره همکاری و حضور هواپیماهای روسیه در ایران نیز تأکید کرد: در راستای فعالیت‌های ضد تروریستی و کمک به نیروهای مقاومت و سوریه این همکاری‌ها شکل گرفته و پشتیبانی نیروهای هوایی برای تسهیل عملیات‌های زمینی در خاک سوریه است؛ این همکاری مشترکی است که با روسیه برای مقابله با تکفیری‌ها انجام می‌گیرد و زمان آن فقط مربوط به عملیات‌های زمینی است.

دهقان ادامه داد: این همکاری در زمان نیاز به پشتیبانی هوایی صورت می‌گیرد که این همکاری با ناوگان هواپیمایی روسیه است.

وی درباره جدیدترین دستاوردهای ایران در حوزه هوا فضا نیز اعلام کرد: در این حوزه دو اقدام اساسی صورت گرفته که مورد اول آن احداث پایگاه حامل‌های ماهواره با توان، طراحی و تولید داخلی است.

وی درباره مورد دوم نیز اظهار کرد: همچنین ماهواره‌بر مربوط به این پایگاه ساخته و تست‌های مربوطه آن انجام شده است که می‌تواند تا مدار 500 کیلومتر و وزن 500 کیلوگرم را در مدار قرار دهد.

وزیر دفاع تأکید کرد: در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران سه سرمایه اصلی وجود دارد که به ما در تولید پرنده‌ها کمک می‌کند؛ ابتدا نیروی انسانی متخصص است که ما را قادر به طراحی پرنده‌های مختلف می‌کند و همچنین مهندسینی که قادر به ساختن آنها هستند. همچنین زیرساخت‌هایی در اختیار داریم که سالن‌های صنعتی در هسا بی‌نظیر هستند.

وی اضافه کرد: تجهیزات و دستگاه‌ها مورد دیگری است که ما را قادر به ساختن انواع هواپیماها و بالگردها می‌کند؛ یکی از تولیدات ما هواپیماهای مسافربری است اما به دلیل حادثه‌ای که برای یکی از آنها در تهران رخ داد و منجر به کشته شدن 50 نفر از هموطنانمان شد تولید آن را تا زمان رفع نواقص و مشکلات آن متوقف کرده‌ایم.

دهقان خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به محدودیت‌های منابع و بازار در زمینه هواپیماسازی مشکلاتی داریم و این به این دلیل است که ساخت بالگرد و هواپیما براساس سفارش مشتری صورت می‌گیرد و ما تنها تولید برای نیاز داخل داریم.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح درباره بودجه دفاعی نیز اظهار کرد: در سه سال گذشته در دولت به طور معمول بودجه نیروهای مسلح افزایش قابل قبولی داشته است که این بودجه امروز نیازهای جامعه ما را تأمین می‌کند اما در بحث سرمایه‌گذاری در دریا، زمین و هوا کافی نیست که این مشکل مربوط به سنوات گذشته است.

وی با بیان اینکه در سه سطح پست، متوسط و بلند پدافند داریم، عنوان کرد: در پدافند ارتفاع بلند نواقصی داشتیم که سامانه اس‌300 برای رفع آن خریداری شد و برای مابقی سیستم‌ها قادر به ساخت آنها در داخل کشور هستیم.

دهقان درباره فضای سوریه تصریح کرد: در سوریه فضایی به وجود امد که اقشار عرب و غیرعرب تحت لقای اسلام و تحت عنوان داعش در سوریه حضور افسارگسیخته‌ای داشتند و تلاش می‌کردند که کل سرزمین سوریه را بگیرند تا سرزمینی برای خود بسازند؛ همانند اتفاقی که اسرائیل در فلسطین انجام داد و آنها قرار بود منافع آمریکا را تأمین کنند و اجازه ثبات در منطقه را ندهند تا دنیای اسلام را از این طریق متأثر کنند.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در پایان ادامه داد: اما ابعاد اتفاقات سوریه فراتر رفت و کل منطقه را تحت تأثیر قرار داد که به همین دلیل یک اراده جمعی برای مبارزه با آنها شکل گرفت؛ بالطبع ایران اولین کشوری بود که در این عرصه ورود پیدا کرد و پس از آن روسیه بود اما این پیام به کشورهای دیگر نیز انتقال یافت.