قراردادهای جدید نفتی وابستگی ما را به بیگانگان زیاد می‌کند

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی‌لارگانی نماینده مردم فلاورجان و نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ارائه تحلیلی درباره آثار انعقاد قراردادهای جدید نفتی در کشور پرداخت و اظهار داشت: شعار ما از همان اوایل انقلاب «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» بود، ما وابستگی به بیگانگان را نپذیرفتیم و نمی‌پذیریم.

وی افزود: شاید یکی از افتخارات و خصوصیات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران این بود که روی پای خودش ایستاد و با وجود ظلم، ستم، تهدیدها، تحریم‌ها و فشارهای زیاد، مقاومت کرد تا زیر بار ظلم نرود.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه تصریح کرد: شعار مردم از همان ابتدای پیروزی انقلاب تا به امروز «هیهات من‌الذله» بوده است، یکی از فریادهای مردم این بود که چرا باید کشور دیگری بیت‌المال ایران را به تاراج ببرد.

موسوی‌لارگانی همچنین گفت: ما قبلاً هم قراردادهای نفتی مانند کرسنت یا دارسی با بیگانگان داشته‌ایم که باعث شده خسارت زیادی که متحمل شویم، چون این قراردادها از همان ابتدا کارشناسی‌شده نبودند و جوانب کار دیده نشده بود، به همین دلیل در نهایت بدهکار شدیم.

وی اضافه کرد: امروز هم در حال انعقاد قراردادهای نفتی هستیم که به موجب آن حداقل 25 سال سرنوشت میادین نفتی کشورمان را به دست بیگانگان واگذار خواهیم کرد، 25 سال زمان کمی نیست، در این قراردادها حتی شرایط سختی هم برای آنها در نظر گرفته نشده است، تقریباً 50 درصد درآمد تولید نفت از این میادین در اختیار شرکت‌های خارجی قرار خواهد گرفت، در حالی که این پول متعلق به بیت‌المال است.

نماینده فلاورجان در مجلس یادآور شد: اگر ما به پیمانکاران، دانشگاهیان و نخبگان کشور خودمان میدان دهیم و از آنان حمایت کنیم، آها هم این توانمندی را دارند که خیلی بهتر و بیشتر از بیگانگان و شرکت‌هایی مانند توتال، وارد میدان شوند، ما که در صنایعی مانند انرژی هسته‌ای توانستیم کاری انجام دهیم که دشمن حتی در خواب هم نمی‌دید و به دانش هسته‌ای دست یافتیم و حتی به سوخت 20 درصد دست یابد، چطور نمی‌توانیم در صنعت نفتی این پیشرفت را داشته باشیم؟

وی با بیان اینکه قراردادهای جدید نفتی وابستگی کشور ما را به بیگانگان زیاد می‌کند، گفت: اگر می‌خواهیم قراردادی با بیگانگان ببندیم، باید به گونه‌ای باشد که آنان در ایران جای پایی نداشته باشند، سرمایه‌گذاری‌هایشان به ایران بیاید و به اندازه آن سرمایه‌گذاری استفاده ببرند اما دانشمندان ایرانی وارد میدان شوند.

نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اگر قرار است بیگانگان به کشور ما بیایند، باید مسئولیت امور در اختیار دانشمندان ایرانی باشد نه اینکه بیگانگان بر ما حاکمیت داشته باشند و حکم‌فرمایی کنند.

موسوی‌لارگانی اضافه کرد: ما یکسری میادین مشترک نفتی با برخی کشورهای همسایه داریم و برخی میادین نفتی هم وجود دارند که هنوز کشف نشده‌اند، قرارداد با شرکت‌های خارجی باید برای سرمایه‌گذاری در این میادین مشترک یا کشف‌نشد باشد، چرا لقمه آماده را به آنها بدهیم؟

وی در پایان خاطرنشان کرد: می‌خواهند میدان نفتی آزادگان را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهند، در حالی که این میدان کشف شده و حتی از آن بهره‌برداری و تولید نفت انجام شده است، آن وقت می‌خواهند این لقمه آماده را در اختیار شرکت‌های خارجی قرار دهند.