ساکن بعدی پاستور چه کسی است؟/از سودای احمدی تا سردار پایتخت!

 به برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری چند ماهی باقی مانده است، اما بازار گمانه زنی‌ها بر سر کاندیداهای احتمالی آن در رسانه ها و محافل سیاسی داغ شده است.

 

ساکن بعدی پاستور چه کسی خواهد بود؟

 

بوی بهار می‌رسد؟!

 

نمی‌توان از انتخابات 96 حرف زد و نامی از محمود احمدی‌نژاد نبرد. مرد بهاری این روزها تحرکات فراوانی دارد. از سخنرانی‌های مناسبتی‌اش که بگذریم، هر چند وقت یک بار سفرهای استانی را در دستورکار دارد. فعالیت‌هایی که با تذکر وزیر کشور همراه شد. اما پاسخ رئیس دولت‌های نهم و دهم به  تمام شائبه‌هایی که بوی بازگشت وی به پاستور را دارد یا لبخند داده شده و یا اینکه صریحا "ما قصد تجمع نداریم و به عنوان سخنران در مراسم مختلف دعوت می‌شویم." پاسخ یافت. با این وجود بسیاری از تحلیلگران معتقدند که نمی‌توان پذیرفت تحرکات اخیر احمدی‌نژاد و اطرافیانش، بدون نیم نگاهی به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو باشد. برخی حتی به حدی بر این گفته خود مصرند که می‌گویند در صورت حضور احمدی‌نژاد در انتخابات 96 می‌توانیم شاهد دوقطبی احمدی‌نژاد - روحانی باشیم. دو قطبی‌ای که فارغ از هر نتیجه‌ای که می تواند به دنبال داشته باشد، تنور انتخابات را داغ و حتی سوزان می‌کند.

 

ساکن بعدی پاستور چه کسی خواهد بود؟

 

مسئله قابل تأمل دیگر آن است که احمدی‌نژاد به گفته بسیاری از کارشناسان علی‌رغم تیره و تار شدن روابطش با برخی از اصولگرایان، بهترین امید آنان برای پیروزی در انتخابات آتی است. به هر صورت باید منتظر ماند و دید آیا اصولگرایان با حضور احمدی‌نژاد در انتخابات سال آینده از وی حمایت می‌کنند و شعار هوادارانش محقق می‌شود؛ "احمدی برمی‌گرده"، یا آنکه اصولگرایان گزینه‌های دیگری را برای جانشینی وی در انتخابات مدنظر قرار می‌دهند. 

 

یار روحانی

 

از سال‌های 60 تا 76 وزیر امور خارجه کشورمان بود. در خرداد ماه سال 76 از کاندیداتوری علی‌اکبر ناطق نوری حمایت کرد و در سال 84 تصمیم گرفت خودش کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری شود ولی برخی معتقدند بند ناف نامزدیش با  نامزد شدن آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی پیوند خورده لذا وقتی آکبر آمد، علی اکبر رفت اما این پایان کار نبود و علی اکبر ولایتی در سال 92 در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نامزد انتخابات شد و با کسب حدود 6 درصد آرا در میان شش نامزد حاضر در این انتخابات در رتبه پنجم قرار گرفت. در این انتخابات ولایتی به همراه محمدباقر قالیباف و غلامعلی حداد عادل ائتلافی موسوم به ائتلاف 2+1 تشکیل دادند که فقط غلامعلی حداد عادل کنار رفت، اما ولایتی و قالیباف باقی ماندند.

 

ساکن بعدی پاستور چه کسی خواهد بود؟

 

در چرایی کنار نرفتن ولایتی از میدان رقابت انتخابات ریاست جمهوری بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که وی به نفع روحانی کناره‌گیری نکرد و با نگاهی به مناظره‌های انتخاباتی‌اش می‌شد دریافت که بیش از آنکه به دنبال پیروزی خود در انتخابات باشد به دنبال پیروزی حسن روحانی بود؛ به طوری که بلافاصله و پس از اعلام نتایج انتخابات به روحانی تبریک گفت و جانشین وی در مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام شد و حال قرائن خاصی وجود ندارد که نشان بدهد ولایتی علاقه‌ای به رقابت با روحانی در انتخابات ٩٦ دارد، برخی تحلیل‌ها بر آنند که در صورت نامزد شدن شاید باز هم بخواهد از مرد تدبیر و امید حمایت کند.

 

سردار پایتخت همچنان در سودای پاستور

 

اولین تجربه انتخاباتی‌اش به سال 84 بازمی‌گردد. در آن زمان علاقه‌اش به پست ریاست جمهوری آنقدر زیاد بود که به محض دمیده شدن سوت شروع رقابت‌ها، زودتر از رقبایش ستادهای انتخاباتی را در سراسر کشور فعال کرد اما از رسیدن به هدفش بازماند. سال 88 هم تا روزهای آخر شناسنامه در جیب شهردار بود اما در عین ناباوری و به ناگاه گفت: "با جمع‌بندی شرایط موجود فعلاً داوطلب دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیستم". سردار با ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری 92 باری دیگر علاقه وافرش به ریاست جمهوری را نشان داد اما این بار رقابت را به روحانی واگذار کرد و پس از ناکامی در رسیدن به پاستور، راه خیابان بهشت را در پیش گرفت. 

 

ساکن بعدی پاستور چه کسی خواهد بود؟

 

«اگر کسانی "کلیدشان" نتوانسته قفلی را باز کند، برای "کلیدشان" قفل جدید درست نکنند.» همین جمله کافی بود تا بسیاری بگویند که قالیباف در فکر انتخابات 96 است. وی بارها و به انحای مختلف کنایه‌ای را متوجه روحانی و دولتش کرده است و شاید این اظهارات دال بر تصمیم وی برای رقابت با شیخ پاستور باشد. اما از این مسئله نگذریم که آقای شهردار نشان داده که تمایلی ندارد در دوره‌های میانی وارد گود انتخابات شود و باید ببینیم که سال 96 سومین تلاشش برای رسیدن به پاستور را چگونه رقم خواهد زد یا آنکه چشم انتظار سال 1400 می‌شود به این امید که این بار دیگر لباس ریاست جمهوری را بر تن کند.

 

"نه" قاطع مرد خندان دولت

 

ساکن بعدی پاستور چه کسی خواهد بود؟

 

بازار گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس دولت دوازدهم حتی به کابینه روحانی هم کشیده شده است. از مرد شماره یک مذاکرات درخواست برای حضور او در انتخابات 96 از سوی سیاسیون مطرح شده است. اما ظریف به ضرس قاطع می‌گوید: خیر! وقتی مرد خندان دولت تا به این حد از بی‌میلی‌اش برای حضور در انتخابات آتی می‌گوید، شاید دیگر صحبتی در این باره باقی نماند.

 

حرکتی بهداشتی به سمت پاستور

 

ساکن بعدی پاستور چه کسی خواهد بود؟

 

چندی پیش در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا برای دوره بعدی ریاست‌جمهوری کاندیدا می‌شوید، گفت: "صبر کنید، معلوم می‌شود".همین سخن کافی بود تا تحلیل‌ها به این سو رود که حسن قاضی زاده هاشمی نیم نگاهی به پاستور دارد؛ برخی اقدامات وزیر بهداشت چون رفتن به میان مردم و رفتارهای خیرخواهانه را دستاویزی برای اثبات ادعایشان قرار می‌دهند. به هر صورت باید منتظر ماند و دید در آینده چه پیش می‌آید و آیا وزیر بهداشت وارد رقابت با شیخ پاستور می‌شود یا خیر.