عربستان و اسرائیل متحد می شوند چون دشمن مشترک ایران را دارند!

اسرائیل و عربستان سعوی با یکدیگر روابط دیپلماتیک رسمی ندارند، حتی سعودی‌ها تا کنون اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نشناخته‌اند. شواهد موجود حاکی از این امر است که نه تنها روابط میان عربستان و دیگر کشورهای عربی و اسرائیل در حال بهبود و توسعه است بلکه پس از سال‌ها روابط مخفیانه، این روابط می تواند به یک اتحاد مستحکم منجر شود چرا که برای این کشورها، دشمن مشترکی به نام ایران وجود دارد. این کشورها همگی نسبت به سیاست‌های ایران بی اعتمادند. روابط مساعدتر میان این کشورهای همسایه می‌تواند منطقه آشفته خاورمیانه را به سوی مسیر سازنده تری سوق دهد. آن ها حتی می توانند فلسطین را در وضعیت نامطلوب فعلی خود رها کنند که این یک مسئله آزار دهند محسوب می شود.

مورد اخیر بهبود این روابط ملاقات هیئت سعودی به رهبری ژنرال «انور عشقی» با «دور گلد» مقام ارشد وزارت امور خارجه اسرائیل در قدس اشغالی محسوب می شود. این دو نفر از سال 2014 تا کنون روابط مخفیانه‌ای با یکدیگر داشته‌اند اما در سال گذشته به صورت علنی به همراه یکدیگر در رویدادی در واشنگتن حضور پیدا کردند.

اسرائیل و عرب‌ها در سال 1973 با یکدیگر جنگیدند. اما امروزه پس از گذشت چند دهه دشمنی و خصومت، نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به دنبال برقرای روابط با دشمنان سابق خود است. پس از قدرت گرفتن ملک سلمان پادشاه عربستان و فرزندش «محمدبن سلمان» از 18 ماه پیش عربستان تمایل زیادی با برقراری روابط با اسرائیل نشان داد.

سعودی‌ها و اسرائیلی‌ها برای همکاری با یکدیگر دلیل خاصی دارند. آن‌ها از ایران ناراضی هستند همچنین از آمریکا به دلیل عقد توافق هسته‌ای با ایران و سیاست های این کشور در سوریه دلخورند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد که به دلیل تهاجم رژیم صیهونیستی به مردم فلسطین افکار عمومی جهان علیه این رژیم شکل گرفته است، اسرائیل توسط برخی کشورها تحریم شده یا به رسمیت شناخته نشده است. نتانیاهو قصد دارد تا این وضعیت را تغییر دهد تا برخی کشورها اسرائیل را به رسمیت بشناسند و روابط تجاری خود با تل آویو را افزایش دهند. وی در صدد بهبود روابط با ترکیه و کشورهای آفریقایی نیز هست.

کمپین رسانه‌ای حکومت عربستان نیز کار خود را آغار کرده است تا احیای مجدد روابط با اسرائیل را طبیعی جلوه دهد و افکار عمومی این کشور را به سوی صلح با این رژیم سوق دهند.

مصر نیز به دنبال بهبود روابط با اسرائیل است. یک هفته قبل از سفر هیئت عربستانی به اسرائیل، «سامه شکری» اولین وزیر امور خارجه مصر پس از 9 سال از سرزمین‌های اشغالی بازدید کرد. گرچه این مصر و اسرائیل از سال 1979 عهدنامه صلحی با یکدیگر به امضا رساندند اما روابط آن ها هرگز به طور کامل شکل نگرفت.

اما پس از قدرت گرفتن ژنرال السیسی در سال 2014 در مصر روابط این کشور با تل‌آویو افزایش یافت و همکاری‌های امنیتی بیشتری علیه حماس در غزه صورت گرفت.