خواهان پایان اشغالگری ایران در جزایر سه گانه هستیم

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر خارجه بحرین در کنفرانس خبری مشترک با «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در منامه، شورای حقوق بشر را متهم به باج‌خواهی از این کشور کرد.

بر اساس گزارش وبگاه روزنامه «الوسط» بحرین، خالد بن احمد ادعا کرد: شورای حقوق بشر اخیرا بسیاری از امور را سیاسی کرده است و این برای ما مهم نیست. آنچه برای ما مهم است در درجه اول پایبندی به توافق‌ها و تعهدات بین‌المللی است؛ ما از کشورهایی بوده‌ایم که بیشترین همکاری را با شورای حقوق بشر سازمان ملل کرده‌ایم.

این ادعای وزیر خارجه بحرین در حالی مطرح می‌شود که دهها گزارش درباره نقش حقوق بشر در این کشور منتشر شده است.

وزیر خارجه بحرین افزود، با ابوالغیط درباره کار مشترک عربی و وضعیت سوریه، یمن و کشورهای همجوار و نیز تروریسم صحبت کرده است.

 

سوریه

احمد ابوالغیط در این کنفرانس خبری بر حمایت اتحادیه عرب از آنچه اقدامات بحرین در راستای تامین امنیت و ثباتش نامید، حمایت کرد.

وی درباره سوریه گفت: متاسفانه باید بگویم اتحادیه عرب سالهاست خودش را از بحران سوریه کنار کشیده و برای اینکه بتوانیم اتحادیه عرب را در مرکز تلاش‌ها برای حل‌و‌فصل قرار دهیم به یک اجماع موضع عربی نیاز داریم. اما درباره شهرهایی که محاصره شده باید بگوییم ما با نگرانی تخلیه یک شهرک «داریا» از ساکنانش را دنبال می‌کنیم زیرا به تغییر دموگرافی (تغییر بافت جمعیتی) اشاره دارد و سازمان ملل باید به این امر توجه داشته باشد.

جزایر سه‌گانه ایرانی

ابوالغیط درباره جزایر سه گانه ایرانی (تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی) مدعی شد: اطلاعاتی وجود دارد که موضع امارات درباره آن را تایید می‌کند و خواهان پایان اشغالگری ایران در این جزایر است.

وی در ادامه مدعی شد: ایران رویکردهایی برای تهدید و تحمیل سیاست‌ها و دیدگاه‌هایش دارد و شایسته است این مواضع تکرار نشود تا به عنوان طرف عربی بتوانیم با طرف‌های دیگر دیدار داشته باشیم .

احمد ابوالغیط دوشنبه (دیروز) وارد بحرین شد.