رویترز: سپاه نقش پلیس بد را بازی می‌کند

یک رسانه انگلیسی در تحلیلی روز سه‌شنبه به همکاری نیروهای دریایی ارتش و سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با دشمنان ایران بر روی آب پرداخته است.

خبرگزاری انگلیسی رویترز به رویایی قایق‌های تندرو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با چهار ناو آمریکایی در خلیج فارس در روزهای گذشته اشاره کرده و نوشته، این حوادث شمایی کلی از روش‌های احتمالی مورد استفاده تهران برای مقابله با شناورهای آمریکا در صورت بروز جنگ به نمایش گذاشته است. 

این رسانه در ادامه ادعا کرده نیروهای نظامی ایران، در طول دهه‌های گذشته برای خنثی کردن اثر برتری تکنولوژیکی نیروهای آمریکا و مقابله با آن بر روی تاکتیک‌هایی (راهوردهایی) موسوم به «هجوم انبوه» متمرکز شده‌اند.

رویترز در توضیح این راهورد نوشته است: «ایران به جای تلاش برای برابرای سلاح به سلاح با ارتش آمریکا اقدام به استفاده از شمار انبوه سامانه‌های نسبتاً غیرپیشرفته در روی زمین، دریا و هوا می‌کند. استدلال در اینجا، احاطه‌‌ کردن نیروهای آمریکایی است، درست همان‌طور که یک زنبور به تنهایی مزاحمت اندکی برای انسان ایجاد می‌کند اما هجوم انبوه آنها می‌تواند مرگبار باشد.»

این رسانه انگلیسی در ادامه با خاطرنشان کردن اینکه نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از راهوردهای هجوم انبوه در هوا و زمین هم استفاده می‌کنند نوشته است: «سپاه، مقادیر زیادی هواپیماهای کوچک و با قابلیت پرواز اندک را نیز ظاهراً با امید به احاطه پدافندهای دشمن خریداری کرده است.»

رویترز این تاکتیک‌های سپاه را مکمل تاکتیک‌ها و منابع ارتش جمهوری اسلامی ایران دانسته است و می‌نویسد: «کروزهای نیروی دریایی (ارتش) کارکردی عمدتاً دیپلماتیک دارند.»

رسانه انگلیسی در ادامه با بیان این ادعا که همکاری دو بازوی نظامی ایران در قالب پلیس خوب- پلیس بد صورت می‌گیرد، می‌نویسد: «از این نگاه، نیروی دریایی (ارتش) در تعاملات ایران در دریا با کشورهای دیگر نقش پلیس خوب را بازی می‌کند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقش پلیس بد را بازی می‌کند که با اضافه کردن عنصر عدم اطمینان در خلیج فارس، رقیبان تهران را در وضع بی‌اعتمادی نگاه می‌دارد.»