آمریکا نباید از افتتاح سفارت خود در ایران غافل شود!

روزنامه دیلی تلگراف (Telegraph) در گزارشی با عنوان "چرا کشور های عربی و اسرائیل به آرامی به یکدیگر نزدیک می شوند" نوشت: اکنون اوضاع منطقه خاورمیانه به شدت در حال تغییر است. ترکیه در زمینه مقابله با داعش در حال انجام یکسری از همکاری ها با روسیه است. اوباما نیز به طور علنی از متحدان عربی خود انتقاد می کند. 

 

این روزنامه انگلیسی نوشت: «اکنون به نظر می رسد با توجه به تغییرات منطقه، باید اختلافات کشور های عربی و اسرائیل باید کاسته شود. اسرائیل در منطقه منزوی شده است و کشور های عربی نیز متحد اصلی خود یعنی آمریکا را تا حد زیادی از دست داده اند. کمک های مالی و نظامی آمریکا به کشور های عربی کاسته شده است و دیگر آمریکا در برخی از مسائل مهم و استراتژیکی در کنار کشور های عربی نیست.»

 

دیلی تلگراف افزود: «اکنون اسرائیل خواهان این است که توسط کشور های عربی به رسمیت شناخته شود و طرفی هم کشور های عربی نگران این هستند که این اقدام موجب اعتراضات داخلی بشود زیرا همچنان پروسه صلح بین اسرائیل و فلسطین به جایی نرسیده است. این در حالی است که متحدان جنگ های نیابتی ایران نیز به شدت فعال و قدرتمند تر شده اند. برای مثال حزب الله اکنون حجم عظیمی از موشک در اطراف مرزهای اسرائیل آماده ساخته است. در این حال نیز کشور های اروپایی و آمریکا ترجیح داده اند که کمتر با ایران روبرو شوند. ترکیه از توافق هسته ای ایران استقبال کرده است و این روند موجب شده است که کشور های عربی برای مقابله با ایران روی اسرائیل حساب باز کنند.»

 

این روزنامه افزود: «یک مقام آمریکایی بر این باور است که اتحاد آمریکا با اسرائیل و کشور های عربی در زمینه مقابله با تروریسم می تواند سختی هایی را در پی داشته باشد. ایران یک کشور واقع گرا بوده و ایران همچنان به حمایت های خود از بشار اسد ادامه میدهد. در زمینه تبادل نظرات جاسوسان انگلیسی و عربی نیز این نظریه تایید شده است که ایران برنامه دیگر ندارد و توطئه نیز در کار نیست.»

 

دیلی تلگراف در پایان نوشت: «این نظریه که گفته می شود یک اتحاد خوب بین آمریکا با کشور های عربی و اسرائیل ایجاب می کند که آمریکا باید از ایران فاصله بگیرد قابل قبول نیست و باید رد شود. هرچند که توافق هسته ای، موجب تقویت ایران شده است، اما همین توافق از جنگی خطرناک جلوگیری کرده است که هم به نفع کشور های عربی بوده است و هم اسرائیل. اکنون با رفع تحریم ها، کشورهای ایتالیا و فرانسه نمی توانند از بازار خوب ایران غافل شوند و به نظر می رسد که آمریکا نباید از بالابردن روابط دیپلماتیکی خود با ایران حتی در زمینه تبادل سفارت نیز واهمه ای داشته باشد.»