زندانیان ایران در تاجیکستان به صفر می رسند

«حجت‌الله فغانی» سفیر ایران در تاجیکستان ساعتی پیش در فرودگاه شهر «دوشنبه»، در گفت‌وگو با خبرنگاران محلی از آزادی یک زندانی دیگر ایرانی و بازگشت وی به جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

فغانی گفت: موجب خوشحالی است که در آستانه 25 سالگی استقلال تاجیکستان شاهد آزادی 3 نفر از زندانیان ایرانی هستیم که یکی از آنها امروز با پرواز دوشنبه-مشهد به کشور باز می‌گردد و 2 نفر دیگر نیز روز یکشنبه آزاد خواهند شد.

سفیر ایران اظهار داشت: این زندانیان ایرانی به مناسبت 25 سالگی استقلال تاجیکستان از سوی «امامعلی رحمان» رئیس‌جمهور محترم این کشور مورد عفو قرار گرفتند.

وی افزود: با استفاده از این فرصت مراتب قدردانی و تشکر خود را از دولت تاجیکستان ابراز می‌دارم و جشن 25 سالگی استقلال این کشور را به دولت و ملت تاجیکستان تبریک عرض می‌نمایم و امیدوارم که بین 2 کشور همواره دوستی، صفا و محبت وجود داشته باشد.

فغانی در بخش دیگری از صحبت‌هایش، با اشاره به یک سال و نیم حضور خود در تاجیکستان، گفت: یکی از برنامه‌هایی که طی این مدت به صورت جدی پیگیری کردیم، تلاش برای به صفر رساندن آمار زندانیان 2 کشور بود که طی این فاصله 17 نفر و طی 2 سال اخیر در مجموع 20 نفر زندانی ایرانی از زندان‌های تاجیکستان آزاد شده‌اند. در حال حاضر، تنها یک نفر زندانی ایرانی باقی مانده است که برای آزادی وی نیز تلاش‌های لازم صورت خواهد گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: بین ایران و تاجیکستان به دلیل اشتراکات فراوان فرهنگی و تاریخی رفت‌و‌آمدهای بسیار گسترده‌ای وجود داشته و جمعیت قابل توجهی از ایرانیان نیز در این کشور حضور دارند. وجود فقط یک نفر زندانی ایرانی به این معنی است که روابط 2 کشور صمیمانه و دوستانه بوده و اتباع ایرانی و تاجیک پایبندی لازم به قوانین و مقررات یکدیگر را دارند که این موضوع بسیار خوشحال‌کننده است.

فغانی در پاسخ به این پرسش خبرنگار فارس که زندانیان تاجیک در ایران چه وضعیتی دارند، نیز گفت: در ایران زندانی تاجیک وجود ندارد و امیدواریم که در تاجیکستان نیز آمار زندانیان ایرانی را به صفر برسانیم.