سایه امنیت ایران بر سر چین

 علی اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام صبح امروز(شنبه،13 شهریورماه) در یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم، اظهار کرد: تنها کشوری که هیچ مشکلی با تجدید جاده ابریشم چین ندارد ایران است.

وی افزود: خیلی از کشورها از تجدید بنای جاده ابریشم خرسند نیستند، اما ایران برای احیای جاده ابریشم باچین هیچ مشکلی ندارد. احیاء جاده ابریشم، چین را به قدرت اقتصادی تبدیل می‌کند که ایران موافق است و خیلی کشورهای دیگر مخالفند.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام،گفت: چند سالی است که با چینی‌ها در مرکز تحقیقات در مورد احیای جاده ابریشم مذاکراتی داشته ایم.

وی در ادامه تصریح کرد: حتی در سفر رئیس جمهور چین به ایران به تجدید این جاده تاکید شده است و ایران هم استقبال کرد.حجم مبادلات ایران با چین پارسال 50 میلیارد دلار بوده و بزرگترین شریک تجاری ایران حتی در زمان تحریم بوده است.

ولایتی جاده ابریشم را یک جاده جامع دانست و گفت: اگر قرار است چین رشد کند باید امنیت انرژی داشته باشد و انرژی چین با امنیت کامل از ایران و آسیای مرکزی می‌گذرد.

وی بیان کرد: یکی از شعبات جاده  ابریشم  از ایران می‌گذرد و چابهار، چهار راهی برای اتصال راه دریایی و خشکی برای جاده  ابریشم خواهد بود.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: بدون تردید چینی‌ها هر نوع مطالعه‌ای که داشته باشند، ایران یکی از شاه راهها خواهد بود و امنیت این جاده که نیازمند سرمایه‌گذاری کلانی است و ایران نقش بسزایی در این زمینه ایفا خواهد کرد.