نا امیدان از روحانی؛ دست به دامان ظریف!

گروه سیاسی- شاید چندان هم دور از انتظار نبود که هواداران دولت روحانی به زودی به فکر گزینه ای جایگزین برای رئیس دولت یازدهم بیفتند.

به گزارش افکارنیوز،  حسن روحانی در سه سال گذشته نتوانسته است انتظارات از دولت را برآورده کند. به گفته خودش اگر دولت یازدهم فقط برجام را به عنوان نتیجه کارش در کارنامه داشته باشد کفایت می کند! بن بست برجام، رکود اقتصادی و ماجرای فیش های حقوقی ریزش رای هواداران روحانی در انتخابات پیش روی ریاست جمهوری را امری اجتناب ناپذیر خواهد کرد. از این منظر دولت روحانی و کمپین تبلیغاتی اش امید خود را به ورود احمدی نژاد بسته اند. قُماری خطرناک که از سویی می تواند همه امیدهایشان را بر باد بدهد و از سوی دیگر این امکان را فراهم می آورد که اگر در چنته تبلیغات ایجابی چیزی ندارند در عرصه جنگ روانی با حاکم کردن ترس بر بخشی از جامعه با اتکا به بازگشت احمدی نژاد و تکرار دولت دهم رای دهندگان را متقاعد کنند روحانی گزینه ای معقول و قابل اعتماد خواهد بود.

اما اگر اوضاع به این منوال پیش نرفت چه؟ از همان ابتدا مشخص بود که روحانی یکی از مدیران و پروژه های هاشمی رفسنجانی در چارچوب سیاست ورزی دولت سازندگی است. برای هاشمی چه تفاوتی می کند روحانی رئیس جمهور باشد یا جواد ظریف؟ کابیته احتمالی ظریف هم می تواند همان رهنمودهایی را دریافت کند که کابینه یازدهم دریافت کرد.   

سایت انتخاب که از جمله رسانه های تحت فرمان تیم رسانه ای هاشمی رفسنجانی به شمار می رود در مصاحبه ای که با حجت الاسلام محسن غرویان انجام داده نظر او را درباره گزینه جایگزین روحانی در انتخابات 96 پرسیده است!

این موضوع قابل تامل است که تا همین دیروز یکی از تئوری های توطئه هواداران دولت این بود که رقیب (اصولگرایان) به دنبال جایگزین کردن فردی به جای روحانی هستند. حالا این خط قرمز توسط یکی از رسانه های هوادار دولت شکسته شده است.

 محسن غرویان به انتخاب گفته است:برای اولین بار است که این موضوع را می گویم؛ نظر جمعی از علما، مدرسین و روحانیون اعتدالی در قم این است که آقای ظریف در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شوند، البته کاندیدای اول ما اقای دکتر روحانی است و انچه گفتم تنها در صورتی است که فشارها بر روی دکتر روحانی افزایش یابد.

نکته قابل توجه ماجرا آنجا است که غرویان تاکید می کند گزینه اصلی هنوز حسن روحانی است اما در قسمت دیگر مصاحبه می گوید: "هم اکنون، ما در حال رایزنی با شخص آقای دکتر ظریف هستیم تا ببینیم نظر ایشان چیست. البته ایشان تا الان این موضوع را نپذیرفتند و گفته اند نمی ایند، ولی اصرار بسیاری هست که ایشان ورود کنند!"

اظهارنظرهای مشابهی از سوی طیفی از اصلاح طلبان نیز در روزهای گذشته مطرح شده است. اظهارنظرهایی نظیر اینکه گزینه اصلی ما روحانی است اما باید به گزینه های دیگر هم فکر کرد.

سوال اساسی در این میان آن است که آیا واقعاً حسن روحانی برخلاف انچه مرتباً گفته می شود هنوز گزینه اصلی برای انتخابات سال 96 است؟ عملکرد او چگونه بود که حتی هوادارانش هم بسیار آرام و بی سرو صدا به دنبال جایگزینش می گردند؟