بانک ملت و سپه خودتحریمی علیه سپاه را کلید زدند!

موضوع عدم همکاری برخی از بانک‌های داخلی با مجموعه‌های وابسته به سپاه پاسداران، مورد توجه رسانه های جهانی قرار گرفته است.

 

بانک‌های داخل کشور در راستای اجرای قوانین FATF که نهادهای مالی را از همکاری با سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که در لیست تحریم‌های سازمان ملل قرار دارند یا به‌زعم آنها جزو لیست سازمان‌های تروریستی هستند، باز می‌دارد، از همکاری با بخش‌های مختلف سپاه پاسداران سر باز می‌زنند. در همین راستا اخیراً دو سند از مکاتبه دو بانک با قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا منتشر شده که براساس آن این دو بانک به مجموعه قرارگاه اعلام کرده‌اند که امکان نقل و انتقال ارزی برای آنها را ندارند.

 

خبرگزاری آسوشیتدپرس (AP) با اشاره به این موضوع نوشت: «رسانه های ایران اعلام کردند که 2 بانک برجسته ایرانی از همکاری با شرکت های وابسته با سپاه پاسداران خودداری کرده اند.

 

این گزارش ها عنوان کردند که بانک ملت از انجام نقل و انتقالات بانکی برای قرارگاه خاتم الانبیاء که وابسته به سپاه پاسداران ایران است خودداری کرده است. همچنین بانک دولتی سپه نیز از صدور ضمانت برای یک شرکت وابسته به قرارگاه خاتم الانبیاء خودداری کرده است. تا کنون امکان برقراری ارتباط با این بانک ها برای دریافت نظر آن ها در این رابطه وجود نداشته است.»

 

رسانه صهیونیستی "تایمز اسرائیل" (Times of Israel)، ضمن انعکاس این خبر نوشت: «بر اساس گزارش ها هر دو بانک ایرانی برای خودداری از همکاری با قرارگاه خاتم الانبیا، به تحریم های بین المللی استناد کرده اند و به جزئیات خاصی در این رابطه اشاره نکرده اند.»

 

پایگاه شبکه ای بی سی نیوز آمریکا(abcnews)، نیز ضمن انعکاس این خبر نوشت: «کارگروه اقدام مالی (FATF) که یک نهاد بین المللی برای مقابله با پول شویی و تامین مالی اقدامات تروریستی است، در ماه ژوئن اقدامات خود علیه  ایران را تعلیق کرد. تندروها از همان زمان ابراز نگرانی می کنند که دولت ایران برای همکاری با FATF، شرکت های ایرانی را تحریم خواهد کرد.»

 

رادیو فردا (Radio Farda) نیز با انتشار یادداشتی در این رابطه عنوان کرد: «به نظر می‌رسد رویدادی بسیار مهم در نظام بانکی ایران در حال وقوع است. این رویداد می‌تواند پیامدهای کلانی را نه صرفاً در ایران بلکه در سطح منطقه رقم بزند.

 

این رویداد، اقدامی است از جنس «تحریم بانکی» آن‌هم علیه نهادی مهم همچون قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه. با این تفاوت که این تحریم بانکی نه توسط بانک‌های خارجی بلکه توسط «بانک‌های داخلی» اعمال‌شده است.»

 

شبکه بی بی سی (BBc) با اشاره به این موضوع عنوان کرد: «فشار تحریم ها در پسا برجام، جواب داده و دولت را مجبور به عدم همکاری با سپاه پاسداران کرده است تا بتواند با بانک‌های بین المللی همکاری کند.»

 

 

روزنامه نیویورک تایمز (New York Times)، روزنامه واشنگتن پست (Washington Post)، پایگاه های خبری "تاون هال" (Town Hall)، نیوز مکس (Newsmax) و ... نیز به انعکاس این خبر پرداخته اند.

 

فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل امریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به این موضوع عنوان کرد که اتفاقی که در قالب توافق FATF در حال رخ دادن است، خاص کشور ما نیست و امریکا سال‌هاست برای فشار بر کشورهایی که با آنها مشکل دارد، از این روش استفاده می‌کند و نسبت به برخی گروه‌ها مانند حزب‌الله لبنان از این روش فشار استفاده کرده است. 

 

ایزدی همچنین گفته است که تا قبل از دولت یازدهم هیچ یک از دولت‌های جمهوری اسلامی این سیستم سلطه بانکی و محدودیت‌های مالی را نمی‌پذیرفتند و آن را ظالمانه می‌دانستند، اما دولت یازدهم تصمیم گرفت نه تنها این سیستم ظالمانه را بپذیرد بلکه کارگزار آن باشد.  وی سپس آغاز این روند را همزمان با اجرای برجام دانست و تصریح کرد: تفکر دولت ما این است که در حوزه‌هایی که امریکا فشار می‌آورد ما امتیاز دهیم تا آنها با ما تعامل کنند تا روابط بهبود یابد و این نشان می‌دهد که متأسفانه هنوز به امریکا اعتماد دارند. 

 

این کارشناس مسائل بین‌الملل قرارداد FATF را فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون عنوان کرد و اظهار داشت: کاپیتولاسیون صرفاً ایجاد مصونیت برای اتباع امریکایی در ایران بود که اگر یک فرد امریکایی خطایی می‌کرد سیستم قضایی ما نمی‌توانست با آن برخورد کند، اما این قرارداد به مراتب بدتر و فاجعه‌آمیزتر از کاپیتولاسیون است.  وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالی است که با قرارداد FATF سیستم حکومتی ما عامل اجرای طرف مقابل می‌شود و ما دچار خود تحریمی نهادهایی همچون سپاه و وزارت دفاع می‌شویم که کار آنها تأمین امنیت کشور است. متأسفانه این فاجعه دست‌پخت دوستان در وزارت خارجه است که استقلال کشور را دچار خدشه می‌کند.