ایران باعث شکاف بین احزاب آمریکا شد

 نشریه صهیونیستی تایمز آو اسرائیل در گزارشی نوشت: آن دسته از اعضای دموکرات کنگره آمریکا که همواره مدافع منافع اسرائیل بوده‌اند اما از تصمیم اوباما برای امضای توافق ایران  حمایت کردند، اکنون مورد انتقاد شدید قرار دارند.

 

بسیاری از آن‌ها مانند «دبی واسرمن شولتز، جری نادلر و کریس وان هولن» که همیشه از منافع اسرائیل در کپیتال هیل، ساختمان کنگره آمریکا، حمایت کرده‌اند، اکنون هنگام صحبت از اسرائیل، غیرقابل اعتماد خوانده می‌شوند.

 

واسرمن شولتز و نادلر، از اعضای برجسته یهودی حزب دموکرات، به حمایت از اسرائیل شهرت دارند و همواره خواستار راه‌حل دو کشور برای خاموش کردن نزاع دیرینه میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی بوده‌اند.

 

وان هولن که در سال 2002 وارد کنگره آمریکا شد همواره از راهبردهای آمریکا در حمایت از اسرائیل دفاع کرده است و از نخستین افرادی بود که از تصمیم آمریکا برای تحریم ایران حمایت کرد.

 

 یکی از انتقادهای مخالفان از وی، به اقدام او در نوشتن نامه‌ای به «کاندولیزا رایس،» وزیر خارجه آمریکا هنگام جنگ سال 2006 لبنان، ارتباط دارد. هولن در نامه مذکور نسبت به اقدام نظامی اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان و افزایش تلفات غیرنظامیان ابراز نگرانی کرده بود. گرچه او در همان نامه اقدام نظامی اسرائیل را توجیه‌پذیر دانسته و از دولت بوش به دلیل ناتوانی در ایجاد آتش‌بس میان دو طرف در همان آغاز درگیری انتقاد کرده بود.

 

با این وجود هر 3 نفر در رقابت‌های انتخاباتی کنگره برای حفظ کرسی خود به دلیل حمایت از توافق ایران مورد انتقاد شدید قرار گرفته‌اند. آن‌ها علت حمایت خود از توافق مذکور را قدرت بازدارندگی آن در دست‌یابی ایران به سلاح اتمی در 15 سال آینده و تبدیل اسرائیل به مکانی امن‌تر اعلام کرده‌اند. 

 

با وجود این مخالفت‌ها، واسرمن شولتز و نادلر تاکنون در انتخابات اولیه پیروز بوده‌اند و تکلیف وان هولن نیز در رأی‌گیری 8 نوامبر (18 آبان) مشخص خواهد شد. گرچه به نظر نمی‌رسد راه دشواری پیش روی وی باشد.

 

بسیاری از منتقدان سخنرانی‌های تند بنیامین نتانیاهو علیه اوباما را دلیل شکاف میان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا سر مسئله توافق ایران می‌دانند. 

 

اما نتانیاهو از سپتامبر سال 2015 (31 روز منتهی به 10 مهر 94)، که توافق ایران برای بررسی در اختیار کنگره قرار گرفت، همواره کوشیده است دو حزب اصلی آمریکا را بار دیگر بر سر مسئله حمایت از اسرائیل متحد کند. ملاقات با اوباما در نوامبر گذشته (31 روز منتهی به 11 آذر 94) در واشینگتن، از جمله یکی از این اقدامات بود.

 

در انتهای این گزارش آمده است: بسیاری از سران جامعه یهودیان آمریکا معتقدند ادامه روند استفاده از توافق ایران به عنوان معیاری برای سنجش میزان وفاداری قانونگذاران این کشور به امنیت اسرائیل به ضرر آمریکاست.