معامله لبنان و اسرائیل سر دیپلماتهای ایرانی

منابع اسرائیلی مدعی‌اند که در ماههای گذشته برای روشن شدن سرنوشت یک خلبان مفقود شده اسرائیلی و چهار دیپلمات ربوده شده ایرانی در لبنان، مذاکرات غیرمستقیمی انجام شده است.

روزنامه «یدیعوت آحارونوت» روز دوشنبه برای اولین بار از مفاد خبری گزارش داد که دستگاه اطلاعاتی رژیم صهیونیستی پیشتر مجوزی برای اطلاع‌رسانی درباره آن صادر نکرده بود.

خبر این روزنامه اسرائیلی مدعی است که رژیم صهیونیستی با میانجیگری یک کشور اروپایی [آلمان] با حزب‌الله لبنان مذاکره‌ای غیرمستقیم کرده است برای حل شدن معمای «ران آراد» خلبان اسرائیلی که حدود 30 سال است که ناپدید شده و آخرین جایی که دیده شده است،‌ آسمان لبنان بوده است.

دکتر «رونین برگمن» تحلیلگر امنیتی و اطلاعاتی روزنامه یدیعوت به نقل از منابع غربی که آنان را بلندپایه توصیف کرد، گفته است که قرار بر این شده است که حزب‌الله اطلاعاتی از این خلبان به طرف اسرائیلی بدهد و در مقابل اسرائیل متعهد شده است که برای روشن شدن سرنوشت دیپلماتهای ایرانی که در سال 1982 در بیروت ناپدید شدند، و تهران اسرائیل را مسئول مستقیم ناپدید شدن آنان می‌داند، اقدام کند.

به گفته این تحلیلگر اسرائیلی، منابع اطلاعاتی بلندپایه غربی می‌گویند که اعضای حزب الله در مکانی که گمان می‌رود ران آراد در آنجا دفن شده باشد، حفاری کرده‌اند و تعدادی استخوان به طرف غربی (میانجی) تحویل داده‌اند و طرف‌های ذی‌ربط نیز استخوان‌ها را به پزشکی قانونی منتقل کرده و روی آن آزمایش دی‌ان‌ای انجام داده اما منابع غربی تأکید کرده‌اند که همه استخوان‌هایی که حزب‌الله به اسرائیل داده، به خلبان مفقود متعلق نبوده است.

در این گزارش آمده است که اقدامات حزب‌الله زیر نظر سپاه پاسداران جمهوری اسلامی انجام شده است.

طبق این گزارش، حزب‌الله از طریق میانجیگر غربی اطلاع داده است که تا این لحظه نتوانسته مکان دفن ران آراد را بیابد اما جست‌وجو برای آن را ادامه خواهد داد؛ معمایی که 30 سال است اسرائیلی‌ها را به خود مشغول کرده است.

پیشتر گزارشی اطلاعاتی در اسرائیل گفته است که ران آراد تا 9 سال پس از بازداشت یعنی ظاهرا تا سال 1993 در قید حیات بوده اما بعد از آن به دلیل بیماری جان خود را از دست داده است.

یدیعوت در گزارشی تحت عنوان «پایان معما» بخش‌هایی از این گزارش اطلاعاتی را (که برای اولین بار اجازه انتشار یافته) و کمیته محرمانه ویژه به ریاست رئیس شعبه اطلاعات نظامی وقت «زئیو ورکش» تهیه کرده است، منتشر کرده و مدعی شده که ران آراد مدتی به ایران سپس مجددا در اواسط سالهای 90 به لبنان منتقل شده و نهایتا علی‌الظاهر به دلیل بیماری درگذشته است.

در آن گزارش، زئیو پیشنهاد کرده است که ران آراد مرده و دفن شده در مکان نامعلوم اعلام شود اما آریل شارون نخست‌وزیر وقت اسرائیل این توصیه را رد کرده است. طبق این گزارش، ران آراد احتمالا در منطقه البقاع لبنان و در سال 1994 بر اثر بیماری درگذشته است.

 

اخیرا و طی چند ماه گذشته، برخی مسئولان ایرانی درباره پرونده چهار دیپلمات ایرانی که در بیروت ناپدید شدند، اظهارنظرهایی کرده‌اند.

حسین دهقان (وزیر دفاع ایران) سوم خرداد امسال (1395) خبر داد احمد متوسلیان و دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی زنده‌اند و در اسارت رژیم صهونیستی هستند.

 

برخی مقامات ایران و همچنین سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان نیز می‌گویند که این افراد در سرزمین  اشغالی فلسطین در اسارت هستند.

در هفته‌های اخیر نیز «جواد کریمی قدوسی» نماینده مجلس در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که رژیم صهیونیستی ظاهرا قصد دارد بر سر این مسئله با حزب‌الله معامله کند. قدوسی گفت: حاج احمد متوسلیان و سایر دیپلمات‌های ما به دست فالانژها اسیر و تحویل رژیم صهیونیستی شده‌اند، شکی در این نیست که آنها بخواهند از این متاع ارزشمند در جایی بحرانی استفاده کنند و وارد معامله شوند.

احمد متوسلیان فرمانده لشگر محمد رسول‌الله و وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت، سید محسن موسوی کاردار سفارت، کاظم اخوان عکاس خبرگزاری ایرنا و تقی رستگار مقدم کارمند سفارت، چهار ایرانی هستند که در 14 تیر سال 1361، هنگامی که راهی سفارت ایران در بیروت بودند در یک پست بازرسی توسط یک گروه شبه نظامی مسیحی لبنانی (فالانژها) ربوده شدند.