نیروی دریایی ایران دارد نیروی دریایی آمریکا را مسخره می‌کند

 در ادامه جنجال آمریکایی‌ها بر سر اقدامات دریایی ایران در خلیج فارس، یک دیپلمات اسبق جمهوریخواه می‌گوید نیروی دریایی این کشور باید یک قایق ایرانی را غرق کند.

دستیار وزیر خارجه آمریکا در مسائل داخلی آمریکا در دولت‌ ریگان که در دولت جورج بوش پدر هم در وزارت خارجه سمت داشته، یادداشتی در شورای روابط خارجی آمریکا نوشته و خواستار هدف قرار دادن یک کشتی ایرانی شده است.

الیوت آبرامس  در این مطلب نوشت: «نیروی دریایی ایران دارد نیروی دریایی آمریکا را مسخره و آن را به موضوعی برای خندیدن تبدیل می‌کند آنها با اقدامات کشتی‌ها و قایق‌های کوچکشان کشتی‌های ما را به خطر می‌اندازند و آنها را به متواری شدن به منظور جلوگیری از برخورد مجبور می‌کنند»

او ادامه داد: «مقامات وزارت دفاع آمریکا روز سه شنبه اعلام کردند که روز یکشنبه پس از آنکه یک قایق تندروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به 100 یاردی(91 متری) یک گشت نیروی دریایی آمریکا آمد، کشتی آمریکایی مسیر خود را تغییر داد. این لااقل چهارمین اتفاق از این دست در کمتر از یک ماه است. مقامات آمریکایی نگران هستند که چنین اقداماتی از سوی ایران شاید منجر به بروز اشتباهات شود».

دیپلمات اسبق جمهوریخواه آمریکایی در ادامه تصریح کرد: «یک مقام نیروی دریایی آمریکا گفته که "این نوع اتفاقات سبب می‌شود که فرماندهی نیروهای مرکزی نیروی دریایی آمریکا به وزارت خارجه آمریکا توصیه کند که پیام دیپلماتیک اعتراضی ارائه کند". این اشتباه است. زمان "پیام دیپلماتیک اعتراضی" مدت‌ها است که به سر آمده است».

او در ادامه به اظهارات مقامات آمریکایی درباره فعالیت‌های اخیر دریایی ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس و از جمله اقدام سپاه پاسداران در بازداشت کوتاه مدت 10 ملوان دریایی آمریکا در آب‌های جزیره فارسی هم اشاره می‌کند.

«آبرامس» معتقد است: «کاملا روشن است که این تقابل‌ها و رویارویی‌ها، تلاش‌های عامدانه برای ارسال پیغام خصمانه است. این کاملا واضح است که ایران دارد به جهان نشان می‌دهد که آمریکا دیگر خلیج(فارس) را اداره و مدیریت نمی‌کند و اینکه آمریکا از ایران می‌ترسد».

این دیپلمات اسبق آمریکایی در ادامه به انتقاد شدید از مواضع دولت باراک اوباما در قبال اقدامات ایران پرداخته و می‌گوید: «جواب آمریکا چه بوده است؟ کاخ سفید چه تصمیمی گرفته است؟ کاری انجام ندادن و اینکه به نیروی دریایی بگوید سریع جابجا شده و جا خالی بدهند».

وی ادامه داد: «دولت(اوباما) فراتر از همه موضوعات، به توافق هسته‌ای متعهد است و مایل است که این مانورهای خطرناک و تحقیرآمیز علیه نیروی دریایی آمریکا را بی پاسخ بگذارد. دولت مشغول لاپوشانی کردن نقض‌های تعهدات ایران در توافق هسته‌ای است و این نقض‌ها را انکار می‌کند و اجازه معافیت‌ها و استثناها را به ایران می‌دهد. در همین بین، ایران حضور و فعالیت خود در عراق و سوریه را افزایش می‌دهد و از توافق هسته‌ای برای ساختن اقتصادش استفاده می‌کند».

دیپلمات اسبق و 68 ساله آمریکایی در ادامه توصیه می‌کند که نیروی دریایی این کشور در خلیج فارس یک قایق و کشتی‌ ایرانی را هدف قرار دهد.

او افزود: «نشان دادن به دنیا درباره اینکه ما از ایران نمی‌ترسیم و نیروی دریایی ما مورد آزار نیروی دریایی ایران قرار نخواهد گرفت، آنچنان کار راحت و آسانی نیست. برای این کار در واقع به غرق کردن یک کشتی ایرانی نیاز خواهد داشت. اما دولت این پیام را که توافق هسته‌ای صلح و میانه‌روی را به ارمغان خواهد داشت، تضعیف نخواهد کرد».

 آبرامس یادداشت را با این پاراگراف پایان می‌دهد: «این به عهده رئیس‌جمهور بعدی است که بین دوستان و دشمنان تمایز قائل شود. اگر او بخواهد به جهان این پیام را بدهد که دوره اوباما تمام شده و آمریکا دوباره برگشته، احتمالا راحت‌ترین و کم هزینه‌ترین راه برای این کار، غرق کردن یک کشتی ایرانی که غیرقانونی و به طرز خطرناکی کشتی نیروی دریایی آمریکا را آزار می‌دهد، خواهد بود».

توضیع عکس: الیوت آبرامس، نفر وسطی در این عکس است؛ کسی که نظاره‌گر دست دادن «دوری گلد» سرپرست وزارت خارجه رژیم صهیونیستی و انور عشقی مشاور سابق پادشاه عربستان سعودی است.