زنگنه ، وزیری که نه استعفا داد نه توضیح و نه عذرخواهی کرد!

گروه سیاسی- در پنج ماه اول امسال شاهد حوادث مکرر در پتروشیمی ها بودیم. حوادثی از نوع آتش سوزی با خسارات زیاد به بیت المال و حتی کشته شدن عده ای از هم وطنان.

به گزارش افکارنیوز، در این میان بیژن زنگنه وزیر نفت بعنوان بالاترین مقام در این زمینه نه استعفا داد نه توضیح. و نه عذرخواهی کرد.

آتش سوزی در پتروشیمی شهید تندگویان

اولین آتش سوزی در سال جاری مربوط به وقوع آتش سوزی در پتروشیمی شهید تندگویان در 31 اردیبهشت بود. این پتروشیمی بزرگترین مجتمع پتروشیمی تولیدکننده انواع گریدهای نساجی و پت برای تولید انواع بطری پلیمری در ایران است. واحد CTA آن دچار آتش‌سوزی شد. ظاهرا حادثه بر اثر نشت روغن در این واحد که تولید مواد اولیه PTA را برعهده دارد رخ داده است.گرچه در این حادثه کسی آسیب ندید اما خسارات مالی به همراه داشت.

آتش‌سوزی در انباربزرگ نفت واقع در اتوبان تهران – قم

چهارشنبه نهم تیر ماه آتش‌سوزی گسترده در انبار نفت اتوبان تهران- قم روی داد.گرچه این حادثه مصدومی به دنبال نداشت، اما خسارات آن به بیت المال کم نبود.این انبار مواد نفتی و پتروشیمی در شمال به جنوب اتوبان تهران قم، ابتدای شهرک واوان قرار داشت.

مساحت این انبار حدود ۱۵ تا ۱۶ هزار متر بود و درآن سه سوله هر کدام به مساحت ۲هزار متر وجود داشت.

آتش در پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر

روز چهارشنبه 16 تیر پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر دچار آتش سوزی شد. این حادثه آنقدر گسترده بود که آتش خود به خود بعد از سه روز با اتمام کامل مواد سوختنی داخل مخازن، خاموش شد.

زنگنه که 2 روز بعد از آغاز حادثه در محل پالایشگاه حضور یافت، در خصوص خاموش کردن آتش سوزی گفت: باید همه محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و آتش به پایان برسد.این آتش حداقل 60 میلیون یورو خسارت به بار آورد.

آتش‌سوزی منطقه نفتی مارون استان خوزستان با یک کشته و خسارت زیاد

دوشنبه ۲۱ تیر بر اثر ترکیدگی و آتش سوزی خط لوله مایعات گازی NGL در منطقه نفتی مارون استان خوزستان منجر به سوختگی و در نهایت کشته شدن یکی از کارکنان صنعت نفت شد.علت این حادثه ترکیدگی و آتش سوزی خط لوله مایعات گازی NGL ۴۰۰ اعلام شد که علاوه بر خسارت جانی، خسارات مالی هم داشت.

آتش سوزی مخزن پتروشیمی بیستون کرمانشاه

ساعت 15 روز جمعه هشتم مرداد، یکی از مخزن های پتروشیمی بیستون کرمانشاه دچار حریق شد. علت این آتش سوزی جمع شدن گازهای 'لایت آن' زیر سقف مخزن اعلام شد که بر اثر جرقه ای شعله ور شد.

مجتمع پتروشیمی بیستون در 15 کیلومتری شرق کرمانشاه و در کنار بزرگراه کربلا واقع شده که الکیل بنزن خطی (LAB) والکیلات سنگین (HAB) تولید می کند.الکیل بنزن خطی (LAB) نقش مهمی در شکل گیری صنایع پایین دستی پتروشیمی در کشور دارد، زیرا این محصول به عنوان ماده اولیه شوینده ها در تولید پاک کننده های خانگی و صنعتی کاربرد دارد.

الکیلات سنگین (HAB) از دیگر تولیدات این مجتمع پتروشیمی بیستون است که با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، اقتصاد تک محصولی، ایجاد ارزش افزوده از مواد خام، تأمین نیاز داخلی، افزایش صادرات محصولات پتروشیمی، ایجاد درآمد ارزی و اشتغال زایی تولید می شود.

خوراک پتروشیمی بیستون سالانه 386 هزار تن نفت سفید و 19 هزار تن بنزن است که نفت سفید از پالایشگاه کرمانشاه و بنزن از مجتمع پتروشیمی بندر امام و پتروشیمی اصفهان تأمین می شود.

آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت آبادان

پنج شنبه 14 مرداد خبر از آتش‌سوزی در پالایشگاه نفت آبادان منتشر شد.یکی از واحدهای فرآیندی پالایشگاه نفت آبادان دچار حریق شد. واحد تقطیر ٨٠  این پالایشگاه که در حین مراحل اولیه راه اندازی به سبب پر بودن مخازن فرآورده، از سرویس خارج و سبب بروز حادث شده بود.این حادثه به دلیل نشتی یکی از لوله های داخل کوره اتفاق افتاد.

پالایشگاه نفت آبادان، بزرگترین پالایشگاه ایران است که در شهر آبادان، استان خوزستان قرار دارد. ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ٥٩ بزرگترین پالایشگاه‌ دنیا با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه در روز بود.

طرح توسعه این پالایشگاه در سه فاز تعریف شده است که در آن توجه به مسائل زیست محیطی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.انواع مختلف فیلترها و اسکرابرها برای جلوگیری از آلودگی هوا، تصفیه پساب صنعتی و سیستم مدار بسته آب خنک‌کننده‌ها استفاده خواهد شد که با برخورداری این واحدها  از فناوری جدید، میزان ضایعات انرژی به حداقل خواهد رسید. این حادثه خسارت مالی داشت اما خسارت جانی نداشت.

آتش سوزی پتروشیمی بندرامام خمینی (ره)

شنبه 16 مرداد انبار محصول لاستیک مصنوعی (BDSR) مجتمع پتروشیمی بندرامام آتش گرفت که تا پنج ساعت ادامه داشت.این حادثه هیچ گونه تلفات جانی نداشته اما خسارت مالی این حریق هم زیاد بود.

پتروشیمی بندرامام یکی از مجتمع‌های پتروشیمی واقع در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی است.

محصولات تولیدی این مجتمع شامل اتان، پروپان، بوتان، پنتان، اتیلن، بنزین پیرولیز، نفت کوره، بنزن، زایلن‌ها، رافینت، آروماتیک‌های سنگین و پارازایلین است و با داشتن ظرفیت بالای تولید، نخستین تولیدکننده محصولات پتروشیمی ایران است.این مجتمع دارای سه شرکت تولیدی فرآورش بندرامام، کیمیا بندرامام و بسپاران بندرامام است.

حادثه دیگر در واحد پتروشیمی بندر امام

جمعه 29 مرداد بار دیگر حادثه در واحد پتروشیمی بندر امام روی داد و منجر به آتش سوزی در آن شد. در این حادثه واحد DC شرکت کیمیا در پتروشیمی بندرامام دچار حادثه شد. این سومین حادثه آتش سوزی یا انفجار در یک ماه گذشته در مجموعه پتروشیمی های بندر ماهشهر بود. این حادثه هیچگونه تلفات جانی نداشت اما خسارات مالی به همراه داشت.

آتش‌سوزی در مخزن حادثه‌دیده پتروشیمی بوعلی سینا

دهم شهریور مخزن حادثه‌دیده پتروشیمی بوعلی سینا ماهشهر مجددا دچار حریق شد.

 این آتش سوزی در هنگام تعمیرات محل مخزن حادثه‌دیده این پتروشیمی که در تیرماه امسال دچار آتش‌سوزی وسیع شده بود، روی داد و مخزن دوباره دچار آتش‌سوزی شد.این حادثه تلفات جانی نداشته و ولی مجددا خساراتی به بار آورد.

آتش سوزیهای سال گذشته

در سال گذشته نیز آتش سوزیهای مکرری در پتروشیمی ها رخ داد اما بیژن زنگنه وزیر نفت نه استعفا داد نه توضیح. و نه عذرخواهی کرد. در اینجا فقط به 2 نمونه از این آتش سوزیها پرداخته می شود.

آتش سوزی در پتروشیمی مارون بندرماهشهر با یک کشته

 روز نهم تیر سال گذشته نیز پتروشیمی مارون بندرماهشهر دچار آتش سوزی شد. ماجرا از این قرار بود که تعدادی از کارگران در واحد «اچ دی» این شرکت در حال تعمیرات بودند که متوجه نشتی در خط لوله گاز هگزان شدند. آنها سعی کردند جلوی این نشتی را پیش از وقوع حادثه ای تلخ بگیرند، اما تلاش آنها بی نتیجه بود. به همین دلیل تعدادی از آنها محل را ترک کرده و موضوع را به آتش نشانی اطلاع دادند.

با نخستین انفجار، آتش در حال سرایت به بخش های مختلف و شیر اصلی گاز بود.اما مرحوم شهرام محمدی با دیدن این صحنه خود را به شیر فلکه رساند و آنرا بست و گارگران را از محل دور کرد. بعد از مدتی انفجار دیگری رخ داد و وی دچار سوختگی شد که بعد از 10 روز بستری در بیمارستان فوت کرد.

حادثه در پالایشگاه لاوان

چهارشنبه 14 بهمن 94 بود که حادثه آتش سوزی در کمپرسور گردشی واحد تصفیه فرآورده های میان تقطیر پالایشگاه لاوان روی داد.

گرچه مسئولین این پالایشگاه و حتی مسئولین وزارت نفت اعلام کردند که آتش سوزی جزئی در یکی از کمپرسورهای واحد تصفیه گازوئیل پالایشگاه نفت لاوان در کمتر از هفت دقیقه مهار شد، اما درعین حال گفتند که این کمپرسور ظرف 10 روز آینده دوباره به مدار تولید باز می گردد.

بنابراین اگرچه این مسئولین سعی کردند که این حادثه را جزئی نشان دهند اما اعلام بازگشت کمپرسور دچار صانعه شده بعد از 10 روز، خود نشان می دهد که این حادثه چندان جزئی هم نبود. ضمن اینکه در آن روز قرار بود از شش طرح زیر پروژه پالایشگاه لاوان بهره برداری شود که به دلیل این حادثه برنامه افتتاح این پروژه ها نیز لغو شد.

نشت گاز در کمپرسور واحد 1600 موجب انفجار در پالایشگاه لاوان شده است. البته گفته می شود که مدیران پالایشگاه لاوان مشکل نشت گاز را به مدیران شرکت ملی پالاش و پخش گزارش کرده بودند اما اصرار آنها مبنی بر راه اندازی این واحد در دهه فجر منجر به بروز چنین حادثه ای شد.

75 درصد تولید فرآورده نفتی ( بنزین، گازوییل و بخش از گاز مایع) پالایشگاه لاوان برای تامین نیاز استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اختصاص می‌یابد و  25 درصد از فرآورده‌ها ( نفت کوره و بخشی از گاز مایع) تولید این پالایشگاه به بندر فجیره امارات و کشورهای آسیای شرقی و پاکستان صادر می‌شود.

9 آتش سوزی در پنچ ماه امسال که با خسارت مالی و جانی همراه بود اما در این میان بیژن زنگنه وزیر نفت بعنوان بالاترین مقام در این زمینه نه استعفا داد نه توضیح. و نه عذرخواهی کرد.

زنگنه هیچ توضیحی به افکار عمومی نداد و کوچکترین عذر خواهی هم نکرد. عذرخواهی از خانواده های کشته شدگان و هدر دادن بیت المال.


افشین سالاری