سخنان رهبر ایران موج جدیدی در کشورهای اسلامی به راه انداخته است

«شیخ عبدالله الصالح» جانشین دبیر کل جنبش عمل اسلامی بحرین از بی کفایتی آل سعود در اداره امور حج انتقاد کرده و در این خصوص گفت: حج یک فریضه دینی است که تمامی مسلمان از شرق و غرب این کره ی خاکی باید آن را به جای آورند، سعودی ها از نظر دینی وظیفه دارندشرایط لازم برای ادای این فریضه از سوی مسلمانان را فراهم کنند، این یک تکلیف الهی بر گردن ساکنان شهر مکه است. مستحب است که اهالی مکه منزل و سرپناه خود را بدون مقابل به حجاج دهند و حتی مکروه است که مسکن به حجاج اجاره داده شود. اساس مسئله یک تکلیف شرعی و کمک به مسلمانان برای ادای این فریضه است.

اعراب جاهلی در خدمت به زائران کعبه پایبندتر بودند

وی ادامه داد: پیش از اسلام در عصر جاهلیت و حتی در سالهای آغازین ظهور اسلام این قبیله ی قریش بود که در مکه پذیرای مردم بود و تا پایان روزهای حج هرآنچه که لازم بود را برای آنان فراهم می کردند.بنابراین از نظر شرعی بر والی این مکان مقدس واجب است که به مسلمانان برای به جای آوردن مناسک حج کمک کند و بستر مناسب را برای این امر محیا کند در صورتی که امروز شاهد این مسئله نیستیم و حاکمان کنونی برعکس آن عمل می کنند.

او توضیح داد: هم اکنون در عربستان شاهد حاکمانی هستیم که خارج از دایره اسلام و عمل به شریعت اسلامی هستند و مانع به جای آوردن مناسک حج از سوی  مسلمانان می شوند. آنان این کار را از طرق مختلفی همچون بالا بردن جنون آمیز قیمت ها انجام می دهند به طوری که یک حاجی برای یک هفته اقامت در مکه نیازمند صرف مبلغی در حدود 3 هزار دلار است و تمام مردم نمی توانند این مبلغ را پرداخت کنند.

شیخ عبدالله الصالح در بخش دیگری از سخنان خود گفت: مسئله دیگر این است، با توجه به اینکه قبله مسلمانان در مکه قرار دارد باید این کشور الگوی بسیار خوبی برای همگان باشد تا به این وسیله غیر مسلمانان نیز برای وارد شدن به اسلام ترغیب شوند اما این مسئله در خاندان پادشاهی سعودی که مراسم حج را اداره می کنند دیده نمی شود.

تلاش آل سعود برای کاهش تعداد حجاج

او تاکید کرد که خاندان سعودی به طور برنامه ریزی شده ای در تلاش برای کاستن از تعداد حجاج هستند و در این خصوص توضیح داد: سعودی ها با برنامه ریزی قبلی به شدت در تلاش هستند تا تعداد حجاج را هرساله کاهش دهند، آنها به عناوین مختلف با فشار آوردن بر حجاج در راستای کاهش تعدادشان تلاش می کنند، گاهی بهانه می آورند که تعداد بسیار زیادی به حج می آیند و گاهی دیگر بهانه می آورند که شرایط برای پذیرایی از حجاج فراهم نیست در صورتی که مکه در زمان حج باید پذیرای تمامی مسلمانان باشد.

این فعال بحرینی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانطور که اطلاع دارید تعداد حجاح حتی به سه میلیون نفر نمی رسد اما فضا برای همین تعداد نیز بسیار محدود است در صورتی که بر اساس عرف امروزی و با توجه به جمعیت مسلمانان که بیش از یک میلیارد نفر است باید زمینه برای به جای آوردن حج از سوی حداقل 50 میلیون مسلمان فراهم شود.

وی با اشاره به سنگ اندازی وهابی ها در انجام فریضه حج توسط مسلمانان از سایر مذاهب گفت: سعودی ها پشتیبان طایفه گری در جهان هستند و تمایل دارند تمام منطقه در حال جنگ باشد، آنان تلاش می کنند از به جای آوردن حج توسط مذاهب مختلف اسلامی غیر از وهابیون جلوگیری کنند. وهابی ها تنها گروهی هستند که بدون مشکل به مکه و حج می روند.

سعودی ها کشورهای منطقه را با صرف مبالغ هنگفت ساکت می کنند

عبدالله صالح تاکید کرد که کشورهای عربی منطقه که با سعودی ها همراه شده اند هرگز به اقداماتشان اعتراض نخواهند کرد و در این باره توضیح داد: به طور حتم هرگز شاهد احقاق حق مسلمان در خصوص حادثه منا نخواهیم بود زیرا سعودی ها با پرداخت مبالغ هنگفت از اموال مسلمانان، سران کشورهای مختلف را با پول تطمیع می کنند تا اعتراضی به اقداماتش نکنند. زمانی که که حادثه منا روی داد هیچ کس آل سعود را مواخذه نکرد و این خاندان تلاش کردند خود را صاحب حق جلوه داده و اعلام کردند که تدابیر لازم برای بررسی این موضوع را اتخاذ خواهند کرده و مقصران را محاکمه خواهند کرد اما واضع است که این اظهارارت تنها برای ساکت کردن مسلمانان جهان بیان شده اند.

سخنان مقام معظم رهبری موج جدیدی در جهان اسلام ایجاد کرد

جانشین دبیر کل جنبشب عمل اسلامی بحرین به سخنان امام خامنه ای در خصوص حادثه ی منا اشاره کرد و در این خصوص گفت: تا به امروز آل سعودی هرگونه مشارکت کشورهای دیگر در اداره امور حج را نمی پذیرند در صورتی که حج ملک آل سعود نیست و متعلق به تمام مسلمانان است، مشکل این است که سعودی ها همگان را با پول های خود ساکت می کنند، همانطور که رهبر انقلاب اسلامی ایران فرمودند تاکنون هیچ کمیته ی حقیقت یابی برای بررسی فاجعه منا تشکیل نشده است و سخنان ایشان باعث به وجود آمدن موج جدیدی در جهان اسلام شد که خواستار تشکیل کمیته حقیقت یاب برای بررسی فاجعه منی است و امیدوارم با پایان موسم حج این موج ضعیف نشود.

خانواده های شهدای منا باید تمام تلاش خود را برای احقاق حقوق از دست رفته و مواخذه آل سعود انجام دهند، آنان باید با مراجعه به وکلای مدافع علیه آل سعود شکایت کنند تا حق از دست رفته به آنان بازگردانده شود.