کری: امیدوارم کری شمالی هم مانند ایران پای مذاکره بیاید

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه با تشبیه ضمنی کره شمالی با ایران، گفت امیدوار است تحریم‌های وضع‌شده علیه پیونگ یانگ، این کشور را به مذاکره در مورد برنامه اتمی‌اش وادارد.

کری که در نشست خبری مشترک با «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه در ژنو صحبت می‌کرد، با متهم کردن «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی به «بی‌مسئولیتی» گفت پیونگ یانگ از طریق مذاکره می‌تواند «روابط عادی» با جهان را از سر بگیرد.

وی افزود: «او بارها و بارها از این کار خودداری کرده است. درست است که تازه‌ترین دور تحریم‌ها، شدیدترین تحریم‌هایی بوده که تاکنون وضع شده، اما همانطور که به خاطر دارید، در مورد ایران هم چندین سال و چند دور افزایش تحریم‌ها طول کشید تا این کشور پای میز مذاکره بیاید.»

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «نهایتا ایران پای میز آمد و مذاکره کرد، چراکه آن‌ها دریافتند که این کار مسئولانه‌ای است. امیدواریم که نهایتا بتوانیم به مذاکرات (با کره شمالی) بازگردیم. ما آماده بازگشت فوری هستیم. تنها کاری که کیم جونگ اون باید انجام دهد، این که بگوید "من آماده‌ام در مورد خلع سلاح هسته‌ای مذاکره کنم." اما او دقیقا خلاف این موضع را گرفته و سرگرم برنامه‌اش شده و بر خلاف تمام قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد به انفجار، شلیک موشک، تهدید و تحریک‌آفرینی در منطقه ادامه می‌دهد.»

کره شمالی روز جمعه اعلام کرد که با موفقیت یک کلاهک هسته‌ای سوار بر موشک را آزمایش کرده است. پیونگ یانگ می‌گوید تا زمانی که واشنگتن به رزمایش‌های «تحریک‌آمیز» خود در نزدیکی شبه جزیره کره ادامه دهد، به توسعه برنامه اتمی خود ادامه خواهد داد.

پیونگ یانگ پیش از این یک بار برنامه اتمی خود را بر اساس توافقی با دولت «بیل کلینتون» متوقف کرد، اما چند سال بعد به دلیل عدم پایبندی واشنگتن به توافق و مصوبه کنگره آمریکا علیه آن توافق، بار دیگر برنامه خود را از سر گرفت.