تهران و واشنگتن به توافق نیازمندند

فرمانده نیروی دریایی  آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد که چندین برخورد ایجاد شده میان کشتی‌های جنگی نیروی دریایی آمریکا و ایران در خلیج فارس نشان دهنده نیاز هر دو کشور به قبول برخی قوانین به منظور جلوگیری از اقدامات خطرناک است.

جان ریچاردسون، فرمانده عملیاتهای دریایی آمریکا اعلام کرد که توافقاتی اینچنینی میان آمریکا، روسیه و چین باعث کاهش چنین خطراتی شده است.

ریچاردسون دراین باره گفت: اینها مواردی هستند که قابلیت بی‌ثبات کنندگی داشته و در زمانی که براوردهای تاکتیکی نادرستی انجام شود هرچه شما به این موارد نزدیکتر شوید حاشیه اشتباهات کمتر شده و اشتباهات انسانی نقش بزرگ و بزرگتری ایفا می‌کنند.

وی در ادامه گفت: بنابراین بسیار اهمیت دارد تا جایی که امکان دارد از بروز چنین اقداماتی جلوگیری کنیم. هیچ چیز خوبی از این مسئله خارج نمی‌شود.. و همچنین بر قدرت مذاکره رهبران با یکدیگر تاکید می‌کند.

ریچاردسون در سمیناری در اندیشکده مرکز واشنگتن برای پیشرفت آمریکایی گفت که برای فرماندهان هر دو کشور اهمیت دارد که ابزاری برای  گفتگو درباره حوادث اینچنینی در اختیار داشته باشند.

وی دراین باره گفت: ما اقداماتی برای ممانعت از بروز چنین وقایعی در دریا با چینی‌ها انجام می‌دهیم... و با چینی‌ها نیز از "کد مواجهه برنامه ریزی نشده" استفاده می‌کنیم... که بسیار بسیار مفید بوده است.

ریچاردسون ادامه داد: تنظیم چنین قوانینی با ایرانی‌ها همچنین می‌تواند بسیار مقید باشد به شکلی که می‌توانیم چارچوب‌هایی برای نحوه عملکرد در چنین مواقعی داشته باشیم که ما را به جای برخوردهایی که واقعا منافعی برای ما به همراه ندارد به مواجهه‌ای موثرتر در دریا هدایت می‌کنند.