ساخت وساز اعضای شورای شهر بلای جان شهر

گروه سیاسی-  ساخت و سازها در شهرها زیر نظری شهرداری و شورای شهر است.

به گزارش افکارنیوز، مجوز، پروانه و دیگر موضوعات در رابطه با ساخت و ساز به شهرداری مرتبط است.

اخیرا اخباری منتشر شده که برخی از اعضای شورای شهر تهران با سوء استفاده از موقعیت شغلی خود، رانت های دهها میلیاردی نصیب خود کردند.

محمد حقانی عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران و معاون غلامحسین کرباسچی در دوره شهرداری تهران، تنها طی یک اعمال نفوذ برای گسترش مساحت ساخت و ساز ملکی در قیطریه، از رانتی معادل ۴۲ میلیارد تومان برخوردار شدند.

همچنین همسر محسن سرخو عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران، در سال 92 یعنی در ابتدای دوره عضویت همسرش در شورای شهر، اقدام به مشارکت در ساخت ساختمانی 9 طبقه در منطقه دربند تهران کرده بود. مطابق با پروانه ساختمان، همکف ملک مذکور، پارکینگ بوده ولی خلاف قانون، پارکینگ به مسکونی تبدیل شده است. طبق رأی کمیسیون 5 ماده 100 می‌بایست این تخلف اصلاح شده و به وضع قبل یعنی پارکینگ برمی‌گشت. اما هنوز بیش از 236 متر مربع در دو واحد مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت و ساز اعضای شورای شهر بلای جان شهر شده است.

مقام معظم رهبری در ابتدای مجلس هفتم در دیدار نمایندگان مجلس به آنها توصیه کرده بود که در طول چهار سالی که در مجلس حضور دارند از فعالیت های اقتصادی برای خود، امتناع کرده و قت خود را صرف خدمت به مردم کنند.

افکارنیوز در همین راستا به سراغ نمایندگان مجلس رفته و نظر آنها را در این زمینه جویا شده است.

«اگر کسی عضو شورای شهر باشد و بیاید ساخت و ساز یا دخل و تصرف‌های غیرقانونی بکند، اشتباه است و از موقعیت خود نباید سوء استفاده کند. فردی که قدرت دارد فرقی نمی‌کند نماینده مجلس باشد،‌شورای شهر، شهردار یا هر کس دیگری، نباید این افراد از قانون سوء استفاده کنند و هر کاری را که خواستند انجام دهند». اینها جملات عبدالرضا عزیزی نماینده فعلی شیروان و رئیس سابق کمیسیون اجتماعی مجلس است.

محمود صادقی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز در پاسخ به این سوال که اگر فردی عضو شورای شهر باشد و به دنبال ساخت و ساز برود آیا شائبه استفاده از رانت پیش نمی آید، گفت: استفاده نابجا و یا سوء استفاده از موقعیت برای منافع شخصی و غیر قانونی، درست نیست.

وی افزود: البته گاهی اوقات فرد ممکن است از موقعیت شغلی خود هم سوء استفاده نکند و استفاده قانونی داشته باشد اما چون دارای موقعیت و سمت است ممکن است سو ظن بوجود آید. بنابراین بهتر است تا از اقداماتی که موجبات سوء ظن می شود نیز پرهیز کند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس گفت: افراد باید طوری عمل کنند تا در مظان اتهام و تهمت قرار نگیرند هر چند ممکن است گاهی اوقات برخی اقدامات هم ایرادی نداشته باشد و فرد بدون اینکه چنین سمت و شغلی باشد، بتواند اون اقدامات را انجام دهد.

 صادقی با بیان اینکه نباید افراد از رانت شغلی استفاده کنند، به مسئولین در هر پست و مقامی هشدار داد و توصیه کرد تا مراقب باشند و چند سالی که در مسند قدرت هستند استفاده نابجایی از موقعیت خود نداشته باشند.

اما مهرداد لاهوتی رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس با بیان اینکه هیچ مقام مسئولی حق ندارد از موقعیت شعلی خود سوء استفاده کند، به افکار نیوز گفت: ساخت و ساز مقامات اگر سوء استفاده از موقعیت شغلی باشد محل اشکال است و نهادهای نظارتی باید کنترل های لازم را صورت دهند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی از اعضای شورای شهر تهران به دنبال ساخت و ساز و برج سازی هستند، گفت: ساخت و ساز با سوء استفاده از موقعیت شغلی را باید از هم تفکیک کرد. اگر هر مقام و مسئولی بخواهد از موقعیت شغلی خود سوء استفاد کند، باید با وی برخورد شود.

سید مهدی مقدسی نماینده اراک و کمیجان در مجلس نیز در گفتگو با خبرنگار افکارنیوز گفت: استفاده از موقعیت شغلی کار درستی نیست.

دبیر اول فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: هر مسئول و و مقامی در هر پست و جایگاهی که باشد، حتی اگر یک ریال سرمایه گذاری انجام دهد، احتما ایجاد شائبه است که باید خودداری کند.