این سلطنت‌طلب ساکن آمریکا در بخشی از سخنانش با اشاره به جدا شدن جزیره بحرین از ایران در دوران حکمرانی شاهان رژیم پهلوی، گفت: “جدا شدن بحرین از ایران در دوران پهلوی قابل انکار نیست … حقیقتش این است که زورمان نرسید و نباید اجازه تکرار چنین وقایعی را داد …”

همایون با اشاره به یکی از برنامه‌های شبکه سلطنت‌طلب «افق ایران» با اجرای «مهدی آقا زمانی» (مشاور «فرح دیبا») و حضور «شهریار آحی» از مشاوران سابق «ربع پهلوی» که در آن از اداره کشور به روش فدرالیسم حمایت شده بود. این سخنان با واکنش بسیاری از سلطنت‌طلبان و منتقدان «ربع پهلوی» مواجه شد و آنها بیان اینگونه سخنان را خائنانه دانستند.

شهرام-همایون

البته حمایت از فدرالیسمی اداره شدن کشور توسط اپوزیسیون تازگی ندارد. خودِ «ربع پهلوی» در ماه‌های گذشته و در جلسات مختلف با حضور عناصر قومیت‌گرا و تجزیه‌طلب، به‌طور مکرر از طرح فدرالیسمی شدن ایران پس از سرنگونی جمهوری‌اسلامی حمایت کرده بود که بیانیه تند ۱۰ گروه و ۵۴ شخصیت سلطنت‌طلب علیه سخنان ضدملی شاهزاده ناکام پهلوی را در پی داشت.

«شهرام همایون» مدیر و مجری شبکه لس‌آنجلسی «کانال یک» پیشتر درباره موضع‌گیری‌های خائنانه «ربع پهلوی» گفته بود: “عربستان دارد شدیداٌ بر روی اپوزیسیون جمهوری اسلامی سرمایه‌گذاری می‌کند، برای دامن زدن به مسائل قومی و اقلیتی برای شمارش معکوس تجزیه خاک ایران. اما به دست کی، نه به دست انگلیس و نه به دست آمریکا، بلکه به دست اپوزیسیون جمهوری اسلامی!!” اشاره همایون در اینجا احتمالاً به «ربع پهلوی» و بخصوص «علیرضا نوری‌زاده» واسطه مصاحبه شاهزاده ورشکسته با رسانه‌های سعودی بوده است.

همایون در ادامه با اذعان به اینکه بسیاری از مخالفان جمهوری‌اسلامی با پول‌های اسرائیلی‌ها شبکه‌های تلویزیونی ایجاد می‌کند، گفت که این افراد در همایش‌های گروه‌های تجزیه‌طلب شرکت کرده و علیه تمامیت ارضی ایران سخن می‌گویند.